ایسنا- مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: با بهره‌برداری از کارخانه تولید آهن اسفنجی، ظرفیت تولید یک‌میلیون تن شمش فولادی در گروه ملی امکان‌پذیر خواهد شد.

عبدالرضا رسولی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی در گروه ملی توضیح داد: در گذشته نبود تعادل میان مواد اولیه و محصولات نهایی از مشکلات بزرگ این شرکت بود و ‌باید مواد اولیه شرکت از خارج از کشور و یا شرکت فولاد خوزستان تامین می‌شد. این مشکل موجب می‌شد هر گونه نوسانی در عرضه مواد اولیه در جهان، گروه ملی را دچار مشکل کند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال این هدف بودیم که شرکت بتواند یک‌میلیون تن شمش فولاد را در کارخانه تولید کند که در حال حاضر این ظرفیت در کارخانه امکان‌پذیر شده است.

رسولی یادآور شد: گروه ملی صنعتی فولاد در سال گذشته بالاترین رشد تولید را در بین شرکت‌های سازمان توسعه صنایع از لحاظ تولید محصولات نوردی داشته است.

رسولی نقطه ضعف گروه ملی را تامین بار فلزی دانست و خاطرنشان کرد: بار فلزی برای تولید فولاد یا باید از طریق آهن قراضه تامین شود و یا از روش تولید آهن اسفنجی که با توجه به مشکلات و محدودیت در تامین آهن قراضه، تاسیس کارخانه تولید آهن اسفنجی گامی موثر و تضمین کننده نیاز فاز یک فولاد سازی است.

وی گفت: با بازسازی فاز دو فولاد سازی می‌توان به ظرفیت تولید یک‌میلیون تن فولاد در کارخانه‌های گروه ملی رسید و در این صورت این کارخانه توانایی تولید مواد اولیه مورد نیاز خود را دارد و قادر خواهد بود انواع محصولات نوردی شامل تیرآهن، میله‌گرد، لوله بدون درز را در کارخانه تولید کند.

عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک‌میلیون تن در سال به روش احیاء مستقیم در گروه ملی صنعتی فولاد ایران آغاز شد. این کارخانه با حمایت گروه ملی و شرکت احیاء مستقیم فولاد جنوب به عنوان بخش خصوصی و پشتیبانی مالی بانک صنعت و معدن احداث خواهد شد.