معدن و توسعه: احتمال دارد چین از برنامه حذف ظرفیت‌های قدیمی فولادسازی‌های خود در این سال عقب بماند. همان‌گونه که آمار رسمی نشان می‌دهد در ۱۰ استان اصلی فقط ۳۶‌درصد از میزان برنامه‌ریزی شده از پایان ماه اوت از این ظرفیت‌های مازاد و قدیمی کاسته شده است. کمیسیون ملی و توسعه و بازسازی چین (NDRC) که یک هماهنگ‌کننده دولتی است گفته است که ۱۰ استانی که بزرگترین یا بیشترین میزان تولید فولاد را در اختیار دارند توانسته‌اند ۶۹/۹‌میلیون تن از ظرفیت چدن خود را کاهش دهند که اکثرا توسط کوره بلندهای قدیمی تولید می‌شدند حال آنکه طبق برنامه باید ۵۵/۲۲‌میلیون تن از تولید می‌کاستند.

همین استان‌ها که شامل مناطق فولادسازی عمده‌ای چون هبی و شاندانگ هستند حدود ۷۳/۸‌میلیون تن از تولید فولاد خام خود را در ۸ ماهه امسال کاهش دادند که فقط ۳۶‌درصد از برنامه‌های از پیش تعیین شده است.

پکن در نظر دارد با توقف تولید واحدهای قدیمی مشکلات ظرفیت مازاد و نیز محیط‌زیست را مورد توجه قرار دهد اما تحلیلگران معتقدند که بعید است پکن بتواند ظرف ۴ ماه باقیمانده از سال به اهداف اعلام شده دست یابد. امسال زمان زیادی باقی نمانده است و هنوز کمتر از ۵۰‌درصد از اهداف تعیین شده طبق برنامه از ظرفیت‌های کهنه کاسته نشده است و دولت از این نظر تحت فشار است تا هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

NDRC می‌گوید به موفقیت‌هایی نیز دست یافته و به استان شمالی Shanxi و کارخانه فولادسازی مانشان اشاره می‌کند. Shanxi حدودا به ۹۸/۲‌میلیون تن از میزان تولید فولاد خام خود بیش از برنامه دست یافته است، حال آنکه مانشان که در جرگه شرکت‌هایی نیست که باید از تولیدش بکاهد ولی حدود ۷۵/۱‌میلیون تن با بستن ۵ کوره بلند خود از میزان تولیدش کاسته است. ۱۰ استان در نظر دارند ۶۷/۴۱‌میلیون تن در سال از ظرفیت تولید فولاد خام و ۸۶/۳۹‌میلیون تن در سال از ظرفیت تولید چدن تا سال ۲۰۱۰ بکاهند.

ولی NDRC مشخص کرده است از برنامه عقب است. به هرحال بعضی از تحلیلگران می‌گویند خوشحالیم از اینکه این آمار منتشر شد تا از وضعیت و پیشرفت کار مطلع شویم. دولت مصمم است که با انتشار این آمار کنترل ظرفیت فولادسازی‌ها را در دست گرفته و اجازه می‌دهد که ما این آمار و ارقام را بررسی کنیم.