گروه بورس کالا- سحر نمایشی: آشفتگی بازار فلزات پایه جهانی و نوسانات پی‌در‌پی در این بازار به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان داخلی سرایت کرده است و موجب شده که مدام اتیکت قیمت‌های این محصولات را به‌خصوص در مورد خرید کالاهایی با حجم زیاد که امکان نظارت کمتر مشتری بر آن وجود دارد، تغییر ‌دهند این در حالی است که عوامل متعدد دیگری این وضعیت را تشدید می‌کنند. از طرفی بازار ارز نیز که رو به نزول می‌رفت در بعدازظهر سه شنبه تغییر مسیر داد و رشد اندکی را تجربه کرد که این افزایش قیمت موجب روند مثبت فلزات در بازار آزاد شد. این در شرایطی است که خرید و فروش این محصولات به جز مس در بازار غیررسمی همچنان در رکود است. به این ترتیب در بازار داخلی با توجه به رشد اندک نرخ ارز و نزول بازار فلزات جهانی قیمت فلزاتی همچون مس، سرب، روی و آلومینیوم با افزایش رو‌به‌رو شدند، اما این در حالی است که فلز مس در این روز رشد بیشتری را تجربه کرد و ۶۰۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت. هم‌اکنون این فلز در بازار آزاد با قیمت ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد. البته از شروع صبح به دلیل افزایش نرخ ارز این فلز ۳۰۰ تومان در هر کیلو افزایش پیدا کرده بود، اما به دلیل افزایش تقاضا این رشد قیمت به ۶۰۰‌تومان رسید.

یکی از فعالان بازار در مورد روند قیمت فلزات در هفته جاری به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: طی هفته‌های گذشته، قیمت‌ها تغییری نکرده بود و در ثبات به سر می‌برد اما در این هفته نوسان قیمت را تجربه کرد. از طرفی قیمت برخی فلزات همچون قلع و نیکل نیز همچنان ثابت است، به عقیده این فعال وضعیت خرید و فروش این کالاها در بازار توأم با توقف نسبی مبادلات است. معامله‌گران سفارش جنس جدید نمی‌گیرند و مراجعه‌ بالایی نیز برای خرید کالا وجود ندارد.

وی می‌افزاید: این وضعیت آشفته، قدرت تصمیم‌گیری را از متقاضی گرفته است و به خصوص اکنون که در فصل تابستان به سر می‌بریم و تقاضا باید نسبت به فصول دیگر چند برابر باشد تا خرید و فروش رونق یابد، بازار در شوک حاصل از نوسانات قیمتی فرورفته است.

از سوی دیگر، در بازارهای جهانی نیز به گزارش بلومبرگ در روز چهارشنبه، در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر برگزاری نشست آتی فدرال رزرو آمریکا هستند ارزش دلار در برابر ین ژاپن تاحدی افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که احتمال متوقف شدن بخشی از برنامه محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری فدرال رزرو در نشست آتی زیاد است و این مساله موجب افزایش ارزش دلار و در‌نتیجه کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه خواهد شد.

ارزش دلار در برابر ین ژاپن دیروز ۱/۰ درصد افزایش یافت و هر دلار در برابر ۳۵/۹۷ ین مبادله شد. شاخص ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی نیز اندکی افزایش یافت و به ۹۴/۷۰ واحد رسیده است. بنابراین تاثیر بازار جهانی فلزات، ارز بی‌ثبات، تابلوهایی که قیمت ارائه نمی‌دهند و در نهایت بازاری که نمی‌داند با رکود و نوسان قیمت‌ها چه کند، سرنوشتی است که این روزها فعالان بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به این ترتیب با توجه به این شرایط فعالان آگاه معتقدند که روند قیمت فلزات جهانی تا پایان هفته با همین روند ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت؛ موقتی یا دائم؟