گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته بورس کالا در حالی میزبان عرضه شش محصول فولادی قرار گرفت که از میان آنها تنها شمش بلوم و تختال C بود که مورد معامله قرار گرفت. شرکت فولاد خوزستان که در اطلاعیه روز سه‌شنبه عرضه سلف ۳۰ هزار تن شمش را با قیمت پایه ۱۵۶۰ تومان و صرفا برای خرید تولیدکننده‌های مقاطع طولی پذیرش شده اعلام کرده بود، در روز معامله این محصول در مواجهه با ۸۸ هزار تن تقاضا از ۱۵ هزار تن افزایش عرضه استفاده کرد. به این ترتیب مازاد تقاضای صورت گرفته موجب شد که شمش فولاد خوزستان نسبت به آخرین معامله نقدی با ۵۵ ریال افزایش قیمت مواجه شود. مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید معتقد است: شرایط پرداخت حداکثر ۹۰ روزه برای خرید این کالا در شرایطی که تحویل آن پایان شهریور ماه است مهم ترین انگیزه برای استقبال خریداران بوده وگرنه قیمت خرید نقدی این محصول در بازار آزاد از بورس کالا کمتر است. علی اصغر بهرامی ادامه داد: در واقع تولیدکننده‌ها در شرایطی که با کمبود نقدینگی دست به گریبانند برای جلوگیری از توقف خطوط تولیدی خود این خرید سلف را نسبت به معامله نقدی در بازار ترجیح داده‌اند.

از سوی دیگر در همین روز فولاد هرمزگان جنوب هم در قالب یک معامله سلف، تختال C را به میزان ۳۰ هزار تن عرضه کرد که در دو زمان رسمی و مازاد عرضه (مچینگ) به ترتیب ۲۰ و ۵ هزار تن از آن به فروش رسید. قیمتی که برای این عرضه در نظر گرفته شده بود با همان بهای معامله قبلی یعنی ۱۴۳۲ تومان بود. به علاوه شرکت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران، فولاد آلیاژی ایران و فولاد کرمان هم سبد میلگرد را به ترتیب با بهای ۱۷ هزار و ۸۵۰ و ۱۷ هزار و ۷۵۰ ریال به روی تابلوی معاملات بردند که بدون خریدار ماند. در همین حال نقدی نبشی فولادی هم از سوی شرکت فولاد اصفهان عرضه شد که آن نیز همچون سایر عرضه‌‌های هفته جاری با سردی خریداران روبه‌رو شد.

بسیاری از کارگزاران کاهش نرخ ارز و تداوم آن را در خلال روزهای اخیر عامل اصلی رکود تقاضا در بورس کالا عنوان می‌کنند و معتقدند: مادامی که ارز کاهش یابد همین مسیر در مورد قیمت آهن‌آلات نیز ادامه می‌یابد که به همین جهت خریداران با احتمال افت بیشتر قیمت‌ها سعی می‌کنند از خریدهای فعلی صرف نظر ‌کنند.

رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز با تاکید بر اینکه عرضه‌های فولادی در بازار کماکان بیشتر از تقاضا است، افزود: هم‌اکنون نرخ انواع محصولات فلزی در بازار رو به کاهش است و به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد. آزاد ادامه داد: در هفته گذشته تنها نیمی از محصولات فلزی در بورس کالا به فروش رفته و نیمی دیگر برگشت خورده است؛ چرا که تجار دیگر علاقه‌ای به پرکردن انبارهای خود ندارند. وی با اشاره به استقرار تیم دولت یازدهم گفت: درخواست ما از دولت جدید دادن بهای بیشتر به بخش خصوصی است و اینکه از ظرفیت‌های این بخش در پیشرفت و رونق کشور استفاده شود؛ چراکه در گذشته شاهد بودیم در هر موردی که دولت وارد شد گرهی به گره‌های دیگر افزوده شد.

به هر طریق این روزها معامله‌گران یکدیگر را دائم به در پیش گرفتن صبر و حوصله و امتناع از خرید ترغیب کرده و عنوان می‌کنند انگیزه کافی در بازار برای افزایش نرخ وجود ندارد به همین دلیل خرید زمان حال به معنای ضرر در آینده است. باید منتظر ماند و رفتار خریداران را در هفته آتی بررسی کرد، هرچند به نظر نمی‌رسد روند قیمت‌ها و معاملات چندان تفاوتی با این هفته داشته باشد.