گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در ادامه بازگشت و کاهش نرخ ارز، انواع مقاطع تخت و طولی در بازار آزاد باثبات و کاهش نسبی قیمت‌ها همراه شدند. این واکنش قیمتی آهن‌آلات که بیشتر متاثر از تغییرات نرخ ارز بود باز هم فشار مضاعفی بر سیاست امتناع از خرید معامله‌گران وارد کرد به گونه‌ای که حجم معاملات احتیاطی و انباری دیروز در حداقل میزان خود قرار داشت. این شرایط بر رفتار خریداران در بورس کالا هم موثر واقع شد؛ چرا که برخی از عرضه‌ها بی‌تقاضا ماند و بعضی دیگر نیز با حجم پایینی مورد مبادله قرار گرفت. روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه ۹ محصول فولادی در قالب قراردادهای نقدی و سلف بود که از میان آنها تنها یک محصول در رقابت میان معامله‌گران ۱۰ درصد افزایش نرخ یافت. در این میان ذوب‌آهن اصفهان نیز که پرکارترین عرضه‌کننده روز گذشته رینگ فولاد بود با ارائه سلف سه کالا در دو تناژ سبک و سنگین به دلیل سیاست انصراف از خرید معامله‌گران روز خوبی را برای فروش محصولات خود تجربه نکرد.

تیرآهن ۱۴ این شرکت با بهای ۱۸۳۰ تومان، با ۵۵۰ تن مازاد عرضه مواجه شد، در حالی که حجم سنگین‌تر این کالا که در اطلاعیه روز شنبه ۸۸۰۰ تن اعلام شده بود به دنبال استقبال زیاد خریداران، ذوب‌آهن را وادار به ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن افزایش عرضه کرد که در نهایت در دو زمان رسمی و مچینگ ۳۳ هزار تن از آن به فروش رسید. اما سلف تیرآهن ۱۸ این شرکت رفتاری متفاوت از خود نشان داد. این کالا که یک‌بار در حجم ۱۱۰۰ تن با قیمت ۱۸۷۵ تومان عرضه شده بود، ۶۶۰ تن تقاضا را تجربه کرد ولی لغو کردن ۲۲۰ تن از آن توسط یکی از معامله‌گران موجب شد که ۴۴۰ تن تقاضای دیگر نیز کافی برای کشف نرخ و انجام معامله نباشد.

به گفته کارگزاران رفتار متفاوت نرخ ارز در دو روز گذشته و نامعلوم بودن نتیجه احتمالی جنگ در سوریه موجب بی‌اطمینانی خریداران نسبت به نرخ‌های فعلی در بورس کالا شده است به همین دلیل حتی با وجود واریز بخشی از وجه معاملات در یک روز قبل از انجام معامله برخی از آنها از امکان لغو خرید استفاده می‌کنند تا با تامل و درنگ بیشتری در روزهای آتی خرید کنند. در واقع بررسی سطح قیمت‌ها در بازار در شرایطی که اخبار متفاوتی پیرامون مسائل مهم سیاسی و اقتصادی فعلی کشور و جهان در جریان است به معامله‌گران بورس کالا این امکان را می‌دهد که با پیش‌بینی مسیر قیمت‌ها در روزهای آتی از رفتارهای هیجانی و خریدهایی که ممکن است با کاهش نرخ در آینده مواجه شوند، اجتناب کنند و این همان اتفاقی است که در مورد هر دو سبد تیرآهن ۱۸ و سبد میلگردهای ذوب‌آهن افتاد، به گونه‌ای که ۲۲ هزار تن تیرآهن ۱۸ اگرچه با ۲۲ هزار تن تقاضا نیز مواجه بود، اما لغو ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن آن تنها فروش ۸۸۰۰ تن از این کالا را به ارمغان آورد.

در همین حال سبد میلگرد ۳ A سایز ۱۴ تا ۲۵ این شرکت هم در دو حجم سبک و سنگین باز هم با انصراف خریداران از معامله روبه‌رو شد و میزان کمی از آن به فروش رسید. نقدی و سلف سبد میلگرد در سایزهای گوناگون از سوی دو فولادساز خصوصی یعنی شرکت‌های نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد و گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز عرضه شد که بی‌خریدار ماند. در نهایت ۳۸ هزار تن تختال C محصول فولاد خوزستان در حالی ۳ هزار تن مازاد تقاضا را تجربه کرد و افزایش نرخ یافت که ۱۰۲ ریال نسبت به معامله قبلی این کالا تغییر قیمت منفی را از خود نشان داد.