گروه بورس کالا- سحر نمایشی: افزایش قیمت برخی فلزات پایه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته موجب شد تا احتمال رشد نرخ این کالاها در بازار داخل افزایش یابد. اما این در شرایطی است که همچنان رکود در مبادلات ادامه دارد و بازار با کاهش تقاضا رو‌به‌رو است. گفته می‌شود کاهش تقاضا، سبب شده تولیدکنندگان با حجم زیاد عرضه روبه‌رو باشند و از این رو تصمیم بگیرند در هفته جاری میزان کمتری از محصولات خود را در بورس به فروش برسانند. البته منظور از حجم عرضه، محصولاتی است که تولیدکنندگان تصور می‌کردند که با کاهش قیمت‌ها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اگر به میزان بیشتری تولید کنند بازار با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد آن هم در شرایطی که بازار با کاهش موجودی انبار رو‌به‌رو بود. اما از آنجا که قیمت‌ها به سرعت در سرازیری نزول افتادند معامله‌گران گمان کردند که قیمت‌ها شاهد افت بیشتری خواهد بود، در نتیجه دست از معاملات کشیدند و این امتناع از خرید مصادف شد با شروع ماه مبارک رمضان و به همین دلیل بازار به رکود رفت.
از طرفی نیز علاوه بر معامله‌گران بازار و تولیدکنندگان کوچک، صادرکنندگان فلزات پایه نیز در حال حاضر تمایلی به خرید ندارند، چرا که با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت قیمتی بین بازار آزاد و دلار مبادله‌ای کم شده در نتیجه سود صادرات برای تجار کاهش یافته و همانند قبل به صرفه نیست.
در کل در بازار فلزات پایه معامله‌گران به خرید کالاهایی علاقه نشان می‌دهند که در بازار نقدی و بورس اختلاف قیمت بالایی برای آنها وجود دارد.همچنین کاهش تقاضا نسبت به میزان عرضه برای فلزی همچون مس در بورس کالا سبب شده تا در این سه هفته مصرف‌کنندگان برای خرید به رقابت نپردازند، این در حالی است که در بازار داخل این کالاها نرخ دقیق و مشخصی ندارند. گفته می‌شود یکی از دلایلی که قیمت واقعی این فلز وجود ندارد این است که برخی از معامله‌گران همچنان در پی فروش محصولات قبلی خود با قیمت‌های بالا هستند و چون در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد در نتیجه معامله‌گران قیمت‌های خود را با توجه به میزان تقاضای مشتری تعیین می‌کنند.
با این حال به اعتقاد کارشناسان در بازار متغیری برای تغییر روند بازار محصولات فلزی وجود ندارد و احتمال ثبات قیمت‌ها تا پایان ماه وجود دارد.
البته در این روز که بازار فلزات پایه با ثبات مبادلات همراه بود، در عین حال شایعه افت قیمت‌ها که در بازار جریان یافته بود، بیشتر معامله‌گران با تردید روبه‌رو شدند و به این ترتیب تاجران بسیاری ترجیح دادند مبادلات خود را متوقف کنند.از سوی دیگر در بازار آزاد فلزات پایه صادراتی نیز معامله‌‌گران احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را اندک می‌دانند و معتقدند؛ قیمت‌ها در همین حد و تا پایان ماه رمضان باقی خواهد ماند.
در همین حال، عده‌ای دیگر از معامله‌گران در بازار قلع و نیکل به رکود و تقاضای اندک در این بازار اشاره می‌کنند و انتظار دارند که قیمت این دو فلز با توجه به پارامترهای موجود با افت بیشتری روبه‌رو شوند.

بازار جهانی فلزات

اقدام جدید دولت چین برای کاهش دستوری تولید صنایع موجب افزایش تردید‌ها در مورد سلامت اقتصاد این کشور شده و افت قیمت فلزات را رقم زده است. در بورس فلزات لندن، قیمت مس برای دومین هفته متوالی کاهش یافته و در ۶۸۲۵ دلار در هر تن بسته شده است؛ در حالی که تا میانه هفته بالای مرز ۷۰۰۰ دلار قرار داشت. قیمت مس فقط در روز جمعه افت قابل توجه ۲ درصدی را ثبت کرد. قیمت آلومینیوم، قلع و نیکل کاهش یافته اما سرب رشد ۳/۱ درصدی را ثبت کرده است. قیمت روی در آخرین روز کاری هفته کاهش یافته اما نسبت به هفته قبل بدون تغییر است.
وزارت صنایع و تکنولوژی اطلاعات چین به بیش از هزار شرکت چینی در بخش‌های مختلف از جمله فولاد، فلزات پایه، سیمان و شیشه دستور داده که ظرفیت مازاد خود را تا ماه سپتامبر یعنی حدود دو ماه دیگر کاهش دهند. این اقدام دولت چین به عنوان نشانه‌ای از جدی بودن مقامات برای ایجاد تغییرات اساسی در مدل اقتصادی تعبیر شده است. بخشی از مشکلات این صنایع به سال 2008 بر می‌گردد، یعنی زمانی که دولت چین با اجرای پروژه‌های عظیم زیربنایی تلاش می‌کرد تا تاثیرات ناشی از بحران مالی جهانی را بر اقتصاد کاهش دهد. به این ترتیب تقاضا برای محصولات این صنایع به طور موقت بالا رفت و برخی صنایع نیز طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کردند که به افزایش ظرفیت تولید انجامید. اکنون پروژه‌ها یا تمام شده یا به علت غیر اقتصادی بودن متوقف شده است. در نتیجه، مازاد ظرفیت تولید باعث رقابت بر سر قیمت و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها شده تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها را غیر اقتصادی کرده است.بر اساس برنامه دولت چین، ظرفیت تولید مس حدود 11 درصد کاهش می‌یابد و این یعنی کمی بیش از 664 هزار تن در سال که تقریبا به اندازه کل موجودی فعلی مس در انبارهای بورس فلزات لندن است. کاهش تولید آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب 260 و 879 هزار تن برآورد شده است. خبر کاهش تولید چین به خودی خود می‌توانست به کاهش عرضه و در نتیجه رشد قیمت‌ها بینجامد، اما این اقدام یک نگرانی تازه را هم ایجاد کرده است؛ اینکه همزمان با کاهش عرضه، میزان تقاضا هم به همان اندازه یا حتی بیشتر کاهش یابد.

بازار فلزات پایه بی‌تغییر خواهد ماند؟