گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز ابتدایی معاملات در بازار آزاد با سردی و تداوم رکود همراه شد، به گونه‌ای که هرچند روند دادو ستدها به طور معمول خود را از روز یکشنبه نشان می‌دهد، اما در خوشبینانه‌ترین حالت هم به نظر نمی‌رسد در خلال هفته جاری اتفاق خاصی در بازار بیفتد. مراسم شب‌های قدر و تعطیلی سه‌شنبه به خاطر سوگواری شهادت امام اول شیعیان مطمئنا توقف و سکون معاملات را در این هفته بیش از گذشته رقم خواهد زد. این در حالی است که در اکثر نقاط جهان قیمت‌ محصولات فولادی اندکی رو به صعود گذاشته است، ولی کماکان به سبب کاهش پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از کشورها همچون ایران، به نظر می‌رسد بهبود در افزایش تقاضا به کندی صورت خواهد گرفت. به گفته مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید تقویت دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهان منجر به صعود بهای فلزات در بازارهای کالایی شده که تداوم این روند بر قیمت‌های داخلی نیز تاثیرگذار است، به گونه‌ای که کاهش بیشتر آن دور از انتظار بوده و به زودی شاهد افزایش بهای آهن‌آلات در بازارهای داخلی خواهیم بود. در حال حاضر قیمت شمش فولاد در بورس کالایی لندن (LME) از ۱۰۱ دلار در ۱۵ جولای به ۱۳۵ دلار در بیست و ششم این ماه رسیده است. که نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی قیمت در دوسر این بازه زمانی است.

از سوی دیگر به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران که به بررسی معاملات محصولات فولادی در هفته گذشته پرداخته، روند نزولی بهای بیلت در این هفته هم ادامه یافت؛ چرا که نرخ ارز در سه روز اول هفته رو به تنزل بود که همین امر معاملات آن را هم تحت تاثیر قرار داد. روز شنبه قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندر انزلی به ازای هر کیلو ۱۷۹۰ تومان اعلام می‌شد که تا آخرهفته به ۱۷۷۰ تومان رسید. این در حالی است که افزایش نرخ ارز در روزهای پایانی هفته، باعث توقف سقوط قیمت بیلت شد اما تقاضا را تغییر نداد. در شرایطی که فروشنده‌ها در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند، بازار هر روز نسبت به خرید این کالا محافظه کارانه‌تر عمل می‌کند چون تقاضای مقاطع در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد. بر اساس آمارها واردات شمش در تیرماه معادل ۱۳۷ هزار و ۳۴۰ تن بوده که ۱۰۱ هزار تن آن مربوط به بندر امام خمینی است. به اعتقاد معامله‌گران نباید انتظار داشت که هفته آینده تغییری مثبت در روند قیمت بیلت رخ دهد.

احتیاط معامله‌گران و تداوم سقوط

بهای مقاطع

ادامه سقوط هفته‌های قبل: این تنها تعریف برای بازار مقاطع در هفته گذشته است. در حالی که شمش در بندر امام خمینی به ۱۷۳۰ تومان رسیده میلگرد تولید شده در اهواز به طور متوسط در هر کیلو ۱۹۱۰ تومان به فروش رسید. یعنی فاصله قیمت شمش در بندر تا میلگرد در اهواز ۱۸۰ تومان است. مسلم است که بسیاری از فروشنده‌ها از ترس زیان بیشتر، محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند که در این شرایط معامله‌گران به دنبال خرید مجدد نخواهند بود. طبعا حجم عرضه فراتر از تقاضا است آنچنان که دیگر عرضه های بورس کالا جذابیتی برای خریداران ندارد. شمش فولاد خوزستان با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۶۹۳ ریال در تاریخ ۲۶ تیر ماه در بورس معامله شد که قیمت تمام شده آن با احتساب مالیات ارزش افزوده ۱۷ هزار و ۷۰۰ ریال است. از سوی دیگر حداقل ۱۰۰ ریال کرایه حمل تا نزدیک‌ترین کارخانه به آن اضافه می‌شود و با احتساب ۱۵۰۰ ریال هزینه تبدیل، قیمت تمام شده محصول برای کارخانه در نهایت ۱۹ هزار و ۳۰۴ ریال تمام می‌شود. حال چگونه همین محصول توسط دلال در بازار برای سایزهای ۲۰،۱۶،۲۴ در ۱۹۲۰ تومان و سایزهای ۲۲،۱۸ و ۲۵ در قیمت ۱۹۰۰ تومان عرضه می‌شود؟ این قیمت با کمی اختلاف در مورد کارخانه‌های دیگر به‌خصوص یزد و ذوب آهن صادق است. بنابراین به خوبی پیدا است که قیمت‌ها به کف خود رسیده است. مگر آنکه قیمت بیلت کاهش یابد که بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که واردات آن به شدت محدود شده و آنچه در بنادر جنوبی است ماحصل سفارش‌های حداقل سه ماه قبل است. به هر طریق قیمت‌های هفته قبل و هفته جاری برآیند عرضه و تقاضا نیست بلکه نشان‌دهنده تقابل ترس تاجر و امید تولیدکننده است. به همین دلیل اکثر دست‌اندرکاران ترجیح می‌دهند تا آخر ماه رمضان غیر‌فعال بمانند، حتی آنان که تمایل به خرید دارند صبر می‌کنند تا چشم‌انداز روشن‌تری از بازار ببینند‌.

بازار ورق هم راکد است

کمبود تقاضا و ترس از معامله در هفته قبل بر بازار ورق حاکم بود، به گونه‌ای که ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی در هر کیلو ۱۹۰۰ تومان روی تریلی به ۱۸۸۰ تومان رسید در حالی که به علت در پیش بودن تعطیلات هفته آینده خریدارها تمایل کمتری برای ورود به بازار داشتند. از سوی دیگر ورق‌های گرم محصول مبارکه تا سایز ۱۵ میلیمتر نیز در هر کیلو تا ۳۰ تومان تنزل قیمت را تجربه کردند که آن هم به دلیل کمبود تقاضا بود. به علاوه ورق‌های ضخیم‌تر محصول کارخانه‌های اکسین و کاویان هم به‌رغم محدودیت عرضه تا هر کیلو ۲۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. در حال حاضر بهای تمام این کالاها به کف خود رسیده و در شرایط فعلی کمتر تاجری تمایل به ثبت سفارش نزد کارخانه دارد. از سوی دیگر ورق سرد در هفته گذشته با دو مشکل روبه‌رو بود. اول کاهش تقاضا و شروع تعطیلات تابستانه کارخانه‌ها، دوم عرضه کالا از طرف بعضی ارگان‌ها و کارخانه‌ها که نیاز به پول دارند. همین دو مساله بازار را تحت تاثیر قرار داد و قیمت را پایین آورد تا جایی که قیمت بعضی از اقلام به کمتر از قیمت تمام شده خرید از مبارکه رسیده است با این حال تقاضا ضعیف است و امیدی به تغییر آن تا اواسط مرداد ماه نیست. به هر طریق بازار در هفته جاری با تعطیلات رسمی و غیر‌رسمی روبه‌رو است، در حالی که فضای روانی برای تجارت هم مثبت نیست. اما نباید فراموش کرد که افت قیمت‌ها در این روزها ناشی از توقف معاملات در یک ماه گذشته است. به اعتقاد فعالان بازار این توقف به علت جابه‌جایی در دولت است که با شروع به کار دولت یازدهم طبعا جریان کارها شروع خواهد شد و قیمت‌ها تغییر خواهد کرد.

قیمت فولاد و سنگ آهن در آستانه تصحیح قرار دارد

تردید درباره پایا بودن رونق بازار سنگ آهن

جهان‌سهم- قیمت سنگ آهن تحت تاثیر پیش‌بینی بالا باقی ماندن تقاضا از سوی شرکت‌های تولیدکننده فولاد در چین به بالاترین میزان در سه ماه اخیر یعنی ۱/۱۳۲ دلار در هر تن رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان فولاد در چین در آستانه فصل رونق ساخت و سازها تولید را بالا نگه دارند و مجبور باشند به خرید سنگ آهن ادامه دهند زیرا طی ماه‌های اخیر این شرکت‌ها از ذخیره انبار خود استفاده کرده‌اند و موجودی سنگ آهن آنها بسیار کاهش یافته است.طی نیمه نخست سال جاری میلادی کاهش فعالیت‌های اقتصادی در چین سبب افول ۱۵ درصدی قیمت فولاد در چین شد. در ماه ژوئیه قیمت‌ها حدود ۵ درصد افزایش یافته‌اند زیرا مصرف‌کنندگان نهایی به انبار کردن فولاد اقدام کرده‌اند. این تحولات به افزایش قیمت سنگ آهن کمک کرده است طی روزهای اخیر قیمت این ماده خام با عیار ۶۲ درصد در شاخص استیل با ۱/۰ درصد رشد به ۱/۱۳۲ دلار رسید.میزان عرضه سنگ آهن به بازار کافی است و خریداران عجله‌ای برای خرید این ماده خام به هر قیمت ندارند، اما معامله‌گران و شرکت‌ها همچنان در جست‌وجوی محموله‌ها با قیمت مناسب هستند زیرا دفاتر سفارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای فولاد رشد خواهد کرد. در نتیجه تولیدکنندگان باید میزان کافی سنگ آهن در انبارها داشته باشند. در ۱۰ روز نخست ماه ژوئیه تولید روزانه فولاد در چین ۰۸۳/۲ میلیون تن بود که ۵/۴ درصد پایین‌تر از ۱۰ روز قبل از آن است، اما این رقم به رکورد ۱۹۳/۲ میلیون تن در روز، مربوط به ماه مه نزدیک است.معامله‌گران سنگ آهن معتقدند رشد ۱۳ درصدی قیمت سنگ آهن در ماه جاری میلادی سبب خواهد شد احتمال رشد بیش از پیش قیمت‌ها کم شود یعنی می‌توان گفت قیمت‌ها در مقطع فعلی به اوج خود رسیده‌اند و ممکن است کاهش یابند. واقعیت این است که طی هفته‌های اخیر پیش‌بینی رشد تقاضا برای فولاد طی ماه‌های آینده، احتمال اختلال در تولید سنگ آهن از سوی استرالیا و کاهش ذخیره سنگ آهن به رشد قیمت این ماده خام کمک کرده است.