گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی با عرضه‌های متنوع رینگ فولاد ساعات پرتحرکی را برای خود متصور بود، اما عدم استقبال خریداران از محصولات فولادی عرضه شده بازهم تکراری بر روزهای سرد و راکد گذشته بود. چهارشنبه ۱۲ کالای فولادی به روی تابلو معاملات رفت که از مجموع آنها تنها دو محصول در قالب قراردادهای نقد و سلف به فروش رسید. تیرآهن شاخه‌های ۱۴، ۱۸ و ۲۰ از سوی مجتمع جهان فولاد غرب و نورد آریان فولاد به ترتیب در حجم‌های ۱۰۰۰و ۱۱۰۰ تن به ترتیب با قیمت ۱۸۸۵، ۱۸۶۰ و ۲۳۰۰ تومان عرضه شدند که هر سه آنها بی‌خریدار ماندند. از سوی دیگر نقدی میلگرد A۳ سایز ۱۶ تا ۲۰ را هم شرکت های آریا ذوب و فولاد آلیاژی ایران به ترتیب به حجم‌های ۸۸۰۰ و ۱۰۰۰ تن با همان بهای هفته گذشته به روی تابلو عرضه بردند که بازهم با عدم استقبال خریداران روبه‌رو شدند. از دیگر عرضه‌های بی‌تقاضای روز گذشته می‌توان به نبشی شاخه ۱۲ و میلگردی که از طرف نورد فولاد گیلان عرضه شده بود اشاره کرد. در واقع تنها میلگرد کارخانه تولیدی فولاد سپید فراب کویر و سبد میلگرد فولاد آذربایجان بودند که به طور کامل به فروش رسیدند. سلف محصول عرضه شده از سوی فولاد آذربایجان که بهای کمتری نسبت به عرضه نقدی آن داشت با ۴۴۰ تن مازاد تقاضا مواجه شد که در نتیجه آن ۰۳/۰ درصد بهای پایانی رشد کرد.

به اعتقاد مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید بازار فولاد در حال حاضر با عدم کشش تقاضای مصرفی روبه‌رو است که همین امر اجازه هرگونه حرکت و رونق معالات را از بازار و بورس کالا سلب کرده است. به گفته علی اصغر بهرامی امکان افت قیمت‌ها بیش از میزان فعلی وجود ندارد؛ چرا که پس از پایان ماه رمضان دادو ستدها به واسطه تحرک ساخت و سازهای مسکونی در فرصت باقیمانده تا پایان تابستان رونق می‌گیرد. البته این موضوع در حالی است که قیمت‌های جهانی فولاد هم کاهش یافته و در سطح پایینی است که به همین علت کشور چین ممانعت‌هایی برای تولید کارخانه‌های فولادی وکاهش توان تولیدی به وجود آورده که در نتیجه به نظر می‌رسد قیمت‌ها در روزهای پیش رو تا حدودی با تاثیرپذیری از بازارهای جهانی علاوه بر محرک‌های داخلی در مسیر افزایش گام بردارند. وی ادامه رکود و عدم تقاضا در کاهش قیمت‌ها را بیش از انتظار معامله‌گران برای روی کار آمدن دولت یازدهم دانسته ومعتقد است: این شرایط به زودی پایان می‌پذیرد به گونه‌ای که در معاملات بورس کالا شاهد تحرک معاملات خواهیم بود.

از سوی دیگر کارشناسان فولادی معتقدند قیمت تمام شده تولید در حال حاضر بیش از بهای انواع مقاطع در بازار آزاد است و در شرایطی که رکود گریبان واحدهای فروش و کارخانه ها را گرفته، افت بیشتر بهای آهن آلات صرفا خطر ضرر و کاهش حاشیه سود را در شرایط کمبود نقدینگی دو چندان می‌کند.

به هر طریق آخرین روز معاملاتی در بازار و بورس کالا در هفته جاری بازهم با سنگینی سایه رکود به دلیل تعطیلی بازار در وسط هفته و مراسم مربوط به شب‌های قدر سپری شد که در این میان پیش‌بینی غالب فعالان بازار ادامه دار شدن روال اخیر معاملات در هفته آتی است.