افزایش شرکت‌های توزیع برای خریداری

رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی آخرین وضعیت معاملات بورس انرژی را تشریح کرد و از رکوردشکنی معاملات برق در این بورس خبر داد. عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آخرین وضعیت معاملات بورس انرژی را مورد توجه قرار داد و گفت: بورس انرژی شامل دو بازار فیزیکی و مشتقه بوده که در بازار فیزیکی قطران و زغال سنگ و در بازار مشتقه برق معامله می‌شود. وی روند معاملات برق را مورد توجه قرار داد و گفت: از ابتدای راه‌اندازی بورس انرژی تاکنون ارزش معاملات برق به ۲۰۱ میلیارد و ۲۴۳ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۴۴۰ ریال رسیده و ۷۲ هزار و ۴۵۰ قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل ۴۵۳ هزار و ۱۴۰ مگاوات ساعت معامله شده است. وی ادامه داد: از این معاملات بیش از ۱۱۸ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال ارزش معاملات بار پیک و بیش از ۸۳ میلیارد و ۳۶۳ میلیون ریال ارزش معاملات قرارداد بار پیک بوده است. بر این اساس در مجموع ۲۵۷ هزار و ۱۸۸ مگاوات ساعت بار پیک روزانه معامله شده است. عسگری خاطرنشان کرد: بیشترین ارزش روزانه معاملات برق به اول مرداد ماه امسال مربوط است که در جریان آن سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برق معامله شد و رکورد معاملات برق در بورس انرژی شکسته شد.

رییس اداره عملیات بازار بورس انرژی با بیان اینکه در حال حاضر برق ۲۱ نیروگاه در بورس انرژی معامله می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که مصرف‌کنندگان عمده برق وارد بورس انرژی نشده‌اند، شرکت‌های توزیع خریدار فعلی برق هستند که قرار است میزان آنها با هماهنگی وزارت نیرو افزایش پیدا کند.

وی از افزایش تعداد شرکت‌های توزیع به ۳۹ شرکت خبر داد و اظهار کرد: با افزایش شرکت‌های توزیع در بورس انرژی، نقدینگی افزایش پیدا کرده و حجم معاملات با رشد مواجه می‌شود به این ترتیب و در صورتی که حجم نقدینگی تخصیص یافته افزایش پیدا کند، حجم معاملات بورس انرژی چندین برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین نقدینگی توسط وزارت نیرو به طور مرتب انجام می‌شود، در مورد ورود مصرف‌کنندگان عمده برق به بورس انرژی گفت: دستورالعمل ورود مصرف‌کنندگان عمده به بورس انرژی طراحی شده و در ماه‌های آینده توسط معاونت برق وزارت نیرو ابلاغ می‌شود. عسگری با بیان اینکه کارهای مقدماتی ورود مصرف‌کنندگان عمده به بورس انرژی فراهم شده است، تاکید کرد:در صورت ورود مصرف‌کنندگان عمده برق به بورس انرژی حجم معاملات افزایش یافته و معاملات برق خود اتکا می‌شود.