گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روند نزول قیمتی که پس از اعلام نتایج انتخابات در بازار آهن آغاز شده گویی خیال پایان یافتن ندارد. در خلال روزها و هفته‌های گذشته بارها شاهد بودیم بهای انواع مقاطع پا‌به‌پای رکود حاکم بر بازار کاهش یافت و این در حالی است که سکون فعالیت‌های اقتصادی در ماه رمضان هم مزید بر علت شده بود. به گفته رییس اتحادیه آهن فروشان، معامله‌گران این روزها در بازار آهن اقدام به خرید و فروش‌های صوری می‌کنند تا به اصطلاح بازار را محک زده و ببیند آیا رکود چند ماهه تقاضا پایان یافته است یا خیر، اما در حال حاضر عرضه‌ها بیش از تقاضا و بازار همچنان دستخوش رکود است. محمد آزاد معتقد است، اگر قیمت‌ها کیلویی ۱۰ تا ۲۰ تومان افزایش و بعضا کاهش یابد، به مفهوم مثبت یا منفی شدن بازار نیست و صرفا نوسانات طبیعی قیمت را نشان می‌دهد. وی بیان می‌کند: زمانی می‌توان بازار را مثبت قلمداد کرد که تقاضای محصولات فولادی بیشتر از حجم عرضه‌‌ها باشد، در حالی که هم اکنون این روند از حالت معکوسی برخوردار بوده و معاملات با بی‌تحرکی پیگیری می‌شود. وی می‌افزاید: این روزها اگر داد و ستدی هم در بازار صورت می‌گیرد به جز نیاز‌های مصرفی خرد، صرفا به منظور تامین نیازهای انباری است نه تقاضای واقعی.

به هر طریق باید اذعان داشت که رکود چند ماهه تقاضا، دیگر حالت مزمن به خود گرفته و تا زمانی که تحرکی در صنایع فولادبر رخ ندهد، این روند کماکان ادامه می‌یابد. به گزارش «ایسنا»، در حال حاضر بیش از ۴۸ هزار کیلومتر پروژه حمل و نقلی اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و راه آهن از دولت دهم نیمه تمام مانده است که اگر همین میزان با اهتمام و اولویت‌بندی دولت جدید به سرانجام برسد، بخشی از مشکل کمبود تقاضا در صنعت فولاد را مرتفع خواهد کرد؛ البته باید اضافه کرد که سال گذشته بالغ بر ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها نیز وجود داشته که این میزان به طور تقریبی بیش از دو برابر بودجه عمرانی در این سال بوده است که اگر این رقم صرف زیرساخت‌های اقتصادی و تولید می‌شد، بی‌شک شاهد رونق و تحرک معاملات در بازار آهن در این روزها بودیم. به هر طریق برخی از فعالان بازار معتقدند با اتمام ماه رمضان و شروع فصل ساخت و سازهای مسکونی، تقاضای خرید و به تبع آن قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این در حالی است که بعضی دیگر از تجار بازار آهن می‌گویند: با توجه به شرایط سیاسی کشور و تا زمانی که تکلیف وزرای پیشنهادی کابینه دولت معلوم نشود، سیاست صبر و انتظار بهترین گزینه‌ای است که در برابر بازیگران صحنه بازار وجود دارد، بنابراین تا ماه‌های آتی همچنان گرفتار رکود و کمبود تقاضا خواهیم بود. از سوی دیگر به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، قیمت بیلت در هفته گذشته ثابت مانده و شمش سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی به ازای هر کیلو ۱۷۸۰ تومان معامله شده است. این در حالی است که قیمت در بندر امام خمینی ۱۷۳۰ تا ۱۷۴۰ تومان بسته به سایز شمش پیشنهاد ‌شد. به علاوه به‌رغم آنکه بازار مقاطع بسیار ضعیف بود، ولی فروشندگان بیلت تغییری در قیمت ندادند. در همین حال روز چهارشنبه هم شمش فولاد خوزستان در بورس کالای ایران در قیمت ۱۶۵۶ تومان فروخته شد که با احتساب ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های دیگر قیمت تمام شده این کالا ۱۷۵۷ تومان می‌شود. این معامله فروشندگان بیلت را در قیمت خودشان ثابت قدم‌تر کرد؛ چرا که آنها مطمئن شدند قیمت پایین نمی‌آید. حجم واردات هم نسبت به ماه قبل کاهش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که کل واردات دوهفته اول مردادماه ۱۱ هزار و ۶۷۸ تن بوده است. از طرف دیگر رکود تولید مقاطع باعث شده تولید شمش داخلی هم کاهش یابد. در واقع فضای زیادی برای بازی قیمت نیست چون عرضه هر روز محدودتر از روز قبل می‌شود.

بازار مقاطع همچنان دستخوش انتظار

روز شنبه با افزایش قیمت ارز، امیدواری در بازار پیدا شد به همین دلیل پایه قیمت‌ها روز یکشنبه تا ۲۰تومان افزایش یافت، ولی دو عامل تب بازار را نشاند. اول آنکه بازار کشش افزایش قیمت را نداشت؛ چراکه خریدهای روز قبل به انبارها رفته بود که با سرازیر شدن این موجودی‌ به بازار، افزایش قیمت‌ها سد شد و از آنجا که تقاضا نبود بازار متوقف شد. دوم عرضه میلگرد اهواز در قیمت ۱۷۸۵ تومان باعث شد تا خریدارها از بازار عقب بکشند. قیمت تمام شده این کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۸۹۴ تومان است در حالی که قیمت متوسط بازار ۱۹۲۰ تومان گزارش شده بود. این عرضه هر چند محدود ولی باعث سکوت بازار شد و روند نزولی قیمت‌ها را از سه شنبه موجب شد. روز چهارشنبه هم قیمت تک ظرفیتی بازار با چک یک هفته به قیمت‌های نقدی بورس رسید و روز پنج‌شنبه از آن هم پایین‌تر آمد. در حال حاضر اکثر دست اندرکاران بازار اعتقاد دارند قیمت‌ها به کف رسیده و از هفته جاری بالا خواهد رفت.

تب انتظار بازار آهن فروکش نکرده است