گروه بورس کالا- سحر نمایشی: قیمت مس روز یکشنبه درحالی با افت ۱۹۴ تومانی مواجه شد که کارشناسان تصور می کردند افزایش قیمت نفت و نرخ ارز در روز شنبه، بعد از انتشار اخباری مبنی بر تحولات منطقه، موجب افزایش نرخ این فلز در بازار داخلی شود. اما این در حالی است که در این روز کاهش تقاضا، رکود بازار داخلی و سیاست انتظار فروشندگان در بازار آزاد و تعطیلی روز گذشته موجب افت قیمت مس در بورس کالا شد. همچنین به گفته فعالان آگاه کاهش تقاضای روز یکشنبه این فلز در بورس کالا به دلیل تعطیلی بازار در روز دوشنبه بوده است و از آنجا که در این روزها به دلیل وضعیت سوریه موقعیت بازار به گونه‌ای شده که به طور لحظه‌ای قیمت‌ها در نوسان است، در نتیجه معامله‌گران ترجیح می‌دهند به روز خرید کنند.

روز یکشنبه ۱۰ شهریور ماه، در حالی بیش از ۸۴ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۳۶۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که گروه محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه ۸۶۰ تن مس کاتد شرکت صنایع ملی مس ایران بود. این شرکت همچنین، ۵۶۰ تن مس مفتول را در این روز به فروش رساند. علاوه بر این، شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان ۳۰۰ تن مس مفتول را در این تالار دادوستد کرد.

بر این اساس مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۳۹۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید و بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۹۴ تومانی را تجربه کرده است . کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۱۰۰ تن بوده در حالی که میزان تقاضا دو هزار و ۶۰ تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۹۸۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، کاهش ۱۹۴ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۴۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۵۶۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۳۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۱۹۴ تومانی مواجه گردید. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بوده که میزان تقاضای برابری داشته است. از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۶۵۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۵۰ تومانی در هر کیلو داشته است. این در حالی است که فعالان بازار معتقدند این کاهش قیمت موقتی بوده و به زودی این فلز با افزایش نرخ مواجه می شود، چرا که پارامترهای تاثیرگذار به ویژه قیمت نفت تحت تاثیر اخبار سیاسی روند صعودی در پیش گرفته‌اند.

از سوی دیگر روند قیمت سایر فلزات پایه در بازار آزاد نیز تقریبا با ثبات انجام شد و تنها نیکل افزایش ۲۰۰ تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد. فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت‌ها در هفته آینده به همین منوال ادامه خواهد داشت، مگر اینکه قیمت فلزات پایه در بورس جهانی لندن تثبیت شوند.

کاهش محدود قیمت مس در بورس کالا