استراتژی بازار و تولید باید تغییر کند

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: از آنجا که روند مصرف فلزات پایه در بازار داخلی رو به افزایش است، فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به محدود بودن منابع، محدودیت‌های بین‌المللی و افزایش میزان رقابت، تغییر استراتژی در این بازارها ضروری است. اکنون نیز که بحث اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مجددا مطرح شده، بهتر است قبل از آنکه دولت با توجه به اختیاری که مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون بودجه سال جاری به آن داده است که نسبت به افزایش متوسط قیمت کل فرآورده‌‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و برق اقدام کند کمبودها و مشکلاتی را که در فاز یک طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود داشت بر طرف کند تا فشار اقتصادی آن همچون گذشته بر فعالان بخش خصوصی و مردم تحمیل نشود.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه اولین قدم در تغییر استراتژی بازار در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تغییر روش‌های تولید و در عین حال تکنولوژی‌های موجود بر اساس ارتقای بهره‌وری در تولید است که این امر به تعدیل مصرف حامل‌های انرژی و در نتیجه ایجاد انضباط در هزینه‌های تولید می‌انجامد.

به عقیده وی، بازار فلزات پایه به این دلیل نتوانست در اجرای فاز یک هدفمندی آنچنان که باید موفق باشد که هزینه‌های انرژی در شرایطی افزایش یافت که تکنولوژی تولید بهبود نیفتاده بود، بهره‌وری تولید پایین بود، حمل و نقل به صرفه نبود و توان رقابتی بنگاه‌ها در برابر محصولات وارداتی به شدت افت کرده بود؛ البته تمام این ضعف‌ ها همچنان به قوت خود باقی هستند و اگر مسوولان به فکر اصلاح مشکلات ذکر شده نباشند بهتر است از اجرای مجدد این طرح فعلا صرف نظر کنند.

به این ترتیب بهتر است تولیدکنندگان برای پایین آوردن هزینه‌های انرژی گام بزرگی برای تقاضای تکنولوژی بردارند به طور مثال وقتی ماشین‌های تولیدی با مصرف انرژی گران‌تر به ماشین‌هایی با مصرف کمتر و ارزان‌تر تبدیل شوند، می‌توان در میزان مصرف انرژی به میزان زیادی صرفه‌جویی کرد و در عوض همان هزینه را صرف تولید بیشتر محصول کرد.

همچنین مواجهه با ناملایمات اقتصادی متاثر از تشدید آثار محدودیت‌های بین‌المللی و به طور مشخص تحولات ناشی از نوسانات نرخ ارز و کندی رشد اقتصادی از جمله ویژگی‌های محیط کسب‌وکار در این مدت بوده است که روند بهبود تکنولوژی را در بخش فلزات پایه تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه بر چالش‌هایی که در دو سال گذشته در نتیجه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به وجود آمده، افزوده است. در این شرایط وجود تحریم‌های بین‌المللی و ناتوانی در امر واردات فناوری‌های مدرن تولید از آن مشکلات است که موجب شده، دستیابی به تکنولوژی از طریق راه‌های سخت‌تر و با هزینه‌های بالاتری صورت گیرد که با توجه به کمبود ارز در کشور، فشار تقاضا برای ارز را به میزان بیشتری بر بخش تولید تحمیل کرده است.

تولیدکننده‌های این بخش می‌گویند: خرید مواد اولیه و تکنولوژی سخت شده و با افزایش واسطه‌ها برای واردات باید هزینه‌های بیشتری را متحمل شویم در نتیجه این افزایش تقاضا برای ارز با توجه به اینکه با کمبود این واحد پولی در داخل کشور رو‌به‌رو هستیم، موجب خواهد شد علاوه بر اثری که بر بازار ارز دارد، رقابت‌پذیری بنگاه‌ها را نیز در قیاس با تولیدات خارجی وارداتی کاهش ‌دهد که همین امر کل فرآیند تولید و تلاش‌های تولیدکنندگان را خنثی می‌کند و همین امر رشد شدید قیمت فلزات را به دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که در عین حال با کاهش رقابت‌پذیری بنگاه‌های تولیدی در بخش فلزات پایه، افزایش تورم بخشی در این گروه، اثرات خود را بر بازار گذاشته و باعث شده است فروشندگان در برهه‌های مختلف با نگاهی به ترازنامه خود و با توجه به احتمال افزایش قیمت‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت، از فروش دست کشیده و شرایط را برای افزایش قیمت‌ها فراهم کنند که این موضوع نیز بیش از پیش منجر به تمایل خریداران به استفاده از کالاهای وارداتی می‌شود. در این شرایط معاملات بازار به هم می‌ریزد و در غیاب استراتژی مشخصی برای کاهش هزینه‌های تولید در کارخانه‌ها، استراتژی‌های قیمت‌گذاری در بازار نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و نظم بازار به هم می‌ریزد و این مساله‌ای است که با آغاز هدفمندی یارانه‌ها در فاز جدید بیشتر محتمل است.

بر اساس این امر دو موضوع در شرایط پیش رو مورد تاکید کارشناسان است؛ نخست آنکه تولیدکنندگان با افزایش بهره‌وری در بخش تولید با کمک دولت بتوانند کارآیی خود را افزایش دهند و سپس بازار با هماهنگی بیشتری بین همه ارکان قیمت‌گذاری در تعیین قیمت‌های شفاف و واقعی و بدون حباب‌های روانی پیش برود.

در بازار فلزات چه گذشت

اما دیروز معاملات فلزات پایه در بازار داخلی با کاهش قیمت همراه شد، البته این در حالی است که قیمت فلزات در بورس لندن افزایش اندکی را تجربه کرده است.

به گفته فعالان آگاه به دلیل اینکه رشد نرخ فلزات در بازارهای جهانی اندک بوده است در نتیجه قیمت‌ها به ریزش نرخ ارز واکنش بیشتری نشان داده و در بازار داخلی با روند نزولی همراه شدند البته این در شرایطی است که سرب افزایش ۱۰۰ تومانی را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد.

همچنین به گفته فعالان بازار، دلیل کاهش ۱۰۰ تومانی قلع نسبت به روز گذشته واردات حجم زیاد این فلز به بازار داخلی بوده است و احتمال اینکه این فلز تا انتهای هفته جاری با ریزش بیشتری مواجه شود زیاد است مگر اینکه نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شود.

استراتژی بازار و تولید باید تغییر کند