جهان‌سهم_ قیمت مس طی هفته پیش حدود ۲۰۰ دلار در هر تن نوسان داشت زیرا بازار این فلز مهم اساسی تحت تاثیر رشد ارزش دلار از یک سو و از سوی دیگر اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و چین قرار داشت. طی هفته جاری قیمت این فلز از عوامل متعدد تاثیر می‌پذیرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. اما در میان مدت دیدگاه کارشناسان درباره قیمت مس چندان مثبت نیست. هفته پیش نگرانی‌ها درباره بحران در منطقه خاورمیانه و نیز پیش‌بینی محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا به رشد ارزش دلار منجر شد و از قیمت مواد خام از جمله مس کاست. اما روز جمعه خبر منفی از بازار کار آمریکا احتمال محدود شدن سیاست‌های انبساطی را کاهش داد و همزمان با کاهش ارزش دلار قیمت مس رشد کرد.

این هفته، تداوم نگرانی‌ها درباره بروز تنش نظامی در سوریه عاملی برای رشد ارزش دلار خواهد بود که اثر کاهشی بر قیمت مس خواهد داشت. از سوی دیگر نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا و پیش‌بینی محدود شدن سیاست‌های انبساطی به افزایش ارزش دلار کمک خواهد کرد در نتیجه قیمت مس برای رشد با موانعی مواجه خواهد بود.

اما روز گذشته گمرک چین در گزارش جدید خود به رشد بیش از انتظار صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته اشاره کرد و از دید تحلیلگران این امر به معنای تثبیت رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال جاری میلادی است. صادرات و واردات به ترتیب ۲/۷و ۷ درصد رشد کرده است و اکنون نگرانی‌هایی که درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی چین وجود داشت کمتر شده است. طی هفته‌های اخیر چند خبر مثبت دیگر نیز از بخش تولید کارخانه‌ای و خدمات چین منتشر شده است و به نظر می‌رسد امسال هدف دولت یعنی تحقق رشد ۵/۷ درصدی اقتصاد میسر خواهد بود. اما در هفته جاری تغییرات ارزش دلار و نیز خبرهایی که درباره میزان ذخیره مس در بورس‌های بزرگ فلزی یعنی بورس لندن و بورس شانگهای منتشر خواهد شد، بر قیمت فلز سرخ تاثیر خواهد گذاشت. در نیمه نخست ماه پیش (آگوست) قیمت مس ۸/۷ درصد رشد کرد، اما از آن زمان تاکنون قیمت‌ها روند نزولی طی کرده‌اند زیرا نه تنها ارزش دلار رشد کرده، بلکه برخی تحلیلگران معتقدند از سرعت رشد تقاضای چین برای مس کاسته خواهد شد. افزایش ذخیره مس در بورس لندن و بورس شانگهای یک نشانه از کند شدن رشد تقاضا برای فلز سرخ است. در میان مدت، رشد عرضه تاثیر کاهشی بر قیمت مس خواهد داشت. در نظرسنجی این هفته خبرگزاری بلومبرگ از ۲۲ تحلیلگر بازار فلزات اساسی، هفت نفر معتقد بودند قیمت مس این هفته رشد خواهد کرد، همین تعداد نظری مخالف گروه اول داشتند و هشت نفر نیز معتقد بودند قیمت‌ها حول رقم‌های کنونی نوسان خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش‌بینی بلومبرگ درباره قیمت این هفته مس