گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی‌که نوسانات قیمت آهن‌آلات به تاسی از تغییرات نرخ ارز کماکان ادامه دارد، اما مهم‌ترین مشخصه بازار همان کمبود تقاضا است. روز گذشته با آنکه تا ساعات میانی روز نرخ ارز افزایش یافت و موجب شد بهای شمش وارداتی به کشور و بعضی محصولات فولادی رشد کند ولی از ظهر به بعد با عقب نشینی دوباره ارز مقاطع فولادی ثبات یا کاهش قیمت را در شرایطی که بازار همچنان در سکوت به‌سر می‌برد از خود نشان داد. همان‌طور که به دفعات گفته شده، بازار مصرف داخلی چند ماهی است که از ضعف تقاضا رنج می‌برد. همین موضوع که فشار زیادی را بر فولادسازان وارد کرده مدتی است اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور و دیگر فعالان صنعتی این عرصه را برای غلبه بر چالش کمبود نقدینگی و مشکلات مالی ناشی از آن، وادار به رایزنی‌ و تلاش برای آزادسازی صادرات محصولات فولادی کرده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در آخرین اظهاراتش پیرامون این موضوع گفته است: مذاکرات زیادی در خصوص وجود مازاد بر نیاز محصولات فولادی در کشور با مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده که در نهایت با دریافت نظر مساعد، احتمال آزاد شدن صادرات محصولات فولادی در روزهای آتی بسیار زیاد شده است. به گفته وی در حال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت کارخانه‌های نوردی خالی است و در شرایط رکود داخلی، تولید بدون اجازه صادرات معنا ندارد ولی در صورت آزاد شدن صادرات، واحدهای نوردی توانایی به دست گرفتن بازارهای همسایه و ارزآوری سرشاری را خواهند داشت.

البته این موضوع در حالی است که برخی از فعالان بازار آزادسازی صادرات فولاد را تنها برای مرتفع کردن بخشی از مشکلات مالی فولادسازان موثر می‌دانند و معتقدند این اقدامات تاثیر چندانی بر روند معاملات در بازار داخلی ندارد. سوالی که معامله‌گران بازار در این روزها مطرح می‌کنند این است که تا زمانی که تزریق سرمایه به بازارهای مرتبط و پایین دست فولاد صورت نگیرد، اتخاذ سیاست‌های این‌چنینی چگونه خواهد توانست انگیزه خرید واقعی را در بازار آهن زنده و احیا کند؟

فعالان بازار توجه هرچه سریع‌تر نهادهای مربوطه را برای اجرای راهکارهایی به منظور رونق بخشیدن به روند معاملات بیش از پیش لازم و ضروری دانسته و تاکید می‌کنند اگر فکری به حال بازار رنجور از رکود نشود، ورشکستگی در انتظار بسیاری از تجار این حرفه خواهد بود.

رینگ فولاد جان گرفت!

روز گذشته برخلاف بازار آزاد، معامله‌گران بورس کالا به دلیل رشد نرخ ارز تا ساعات میانی روز معاملات محصولات فولادی را با جدیت و اشتیاق بیشتری نسبت به روزهای پیش پیگیری کردند. گروه ملی صنعتی فولاد ایران که یکشنبه نیز نقدی سبد میلگرد A۳ سایز ۱۴ تا ۲۵ را با قیمت ۱۷۸۵ تومان عرضه کرده و تقاضایی در برابرخود ندیده بود، دوشنبه ۲۲۰۰ تن از همین محصول را به فروش رساند.

از سوی دیگر فولاد مبارکه اصفهان نیز فروش‌های خوبی را در این روز تجربه کرد. ورق گرم B که به میزان ۷۷۰۰ تن عرضه شده بود، تقاضای ۶۹۳۰ تنی را در برابر خود دید. در همین حال دیگر محصول این شرکت یعنی ورق گرم C هم که قیمت پایه آن ۱۶ هزار و ۲۷۷ ریال بود به میزان ۱۰ هزار ۴۵۰ تن به فروش رسید. از سوی دیگر سلف ورق سرد B، گالوانیزه G و قلع اندود که به ترتیب در حجم‌های ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ تن به روی تابلو معاملات آمده بودند، تقاضای خرید ۵۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ تنی را تجربه کردند. در این روز این شرکت بالغ بر ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ تن معامله انواع ورق را توسط کارگزاران در سیستم مچینگ ثبت کرد. به نظر می‌رسد اگر تغییرات مثبت نرخ ارز در روزهای آتی هم ادامه یابد عرضه‌های بورس کالا بیش از گذشته با استقبال خریداران روبه‌رو خواهد شد.