گروه بورس کالا- سحر نمایشی: افت بیش از حد معمول قیمت‌ها در بازار فلزات پایه در ماه‌های اخیر دو اثر مستقیم را بر بازار وارد کرده که اولین اثر این اتفاق کاهش سطح معاملات در نتیجه اطمینان از کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای پیش رو است. کارشناسان بازار معتقدند تغییرات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی دلار در روزهای اخیر جایی برای انکار صحت این اقدام معامله‌گران نگذاشته و باید بپذیریم به هر حال حق با آنها است چراکه روند تغییرات قیمتی مؤید این موضوع است. به گفته فعالان بازار روند نزولی قیمت‌ها موجب شده تا معامله گران از خرید و فروش محصولات خود خودداری کنند. مساله دیگر که در نتیجه این افت قیمت‌ها بروز کرده چند نرخی شدن محصولات عرضه شده در بازار است که البته خریداران از آن ناراضی اند و به همین دلیل در برابر آن مقاومت می‌کنند. به گفته فعالان بازار مقاومت معامله‌گران در بازار غیرمنطقی نیست چرا که خریدهای قبلی با نرخ ارز بالاتری صورت گرفته و هم‌اکنون فروش به ضرر معامله‌گران است. البته در این میان برخی از معامله‌گران به دلیل نیاز فوری به نقدینگی این ضرر را به جان می‌خرند و حاضرند در قیمت‌های پایین‌تر نیز کالای خود را به فروش برسانند که همین موضوع سطح انتظارات را برای کاهش بیشتر بالا برده است.

به گفته یکی از آگاهان بازار، تابستان امسال در کل با رکود مبادلات سپری شد، چراکه در ۳ ماه گذشته قیمت‌ فلزات پایه نوسان‌های زیادی را به دلیل افت و خیزهای غیرمنطقی نرخ ارز تجربه کرد و این موضوع باعث شد تا تقاضا برای فلزات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد. از طرفی نیز از آنجا که به فصل سرما نزدیک می‌شویم به دلیل کاهش حجم ساخت‌و‌سازها شاهد کاهش حجم خرید و افت قیمت‌ها به میزانی بیشتر خواهیم بود به طوری که انتظار می‌رود موج بعدی کاهش قیمت‌ها ظرف دو ماه آینده آغاز شود. البته این در شرایطی است که طی سه ماه گذشته، بورس لندن نیز شاهد نوسان قیمت‌ها و کاهش موجودی انبارها بود که این مساله نیز تاثیر زیادی بر روند قیمت‌های داخلی داشته است.

در این بین، اما تاثیرات سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل به زودی فشار کاهشی بیشتری را بر بازار ارز و سایر بازارها از جمله فلزات پایه وارد خواهد آورد که این تغییرات قطعا موجب افت بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت‌ها به نفع بازار نیست و ثبات قیمت‌ها بهتر می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی بازارهای کالایی کمک کند و لازم است مسوولان یک فکر اساسی برای پیشرفت معاملات در بورس کالا و بازار کنند.

قیمت‌های متعدد و متغیر در بازار فلزات پایه