دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت: در حال حاضر ماموریتی که تولیدکنندگان فولاد برای بورس کالا قائل هستند، افزایش نقش تامین مالی این بورس برای آنها است، به طوری که با راه‌اندازی دو ابزار جدید مالی، تامین مالی برای فولادسازان تقویت خواهد شد.
بورس کالای ایران از حدود دو ماه قبل در حرکتی مثبت و هدفمند، شروع به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با ذی‌نفعان خود کرده است تا با دریافت پیشنهادها و ‌نظرات مختلف، مقدمات تفاهمات و تعاملات بیشتر بورس کالا با ذی‌نفعان فراهم شود.
در همین راستا و با توجه به حجم قابل توجه معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان یکی از ذی‌نفعان بورس کالای ایران در اولویت برنامه‌های مسوولان بورس قرار داشت که اخیرا جلسه هم‌اندیشی این انجمن و بورس کالا برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه «سنا»، دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با قدردانی از بورس کالای ایران برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی با ذی‌نفعان خود گفت: هفته گذشته نشستی با حضور مدیران ارشد بورس کالا و تعدادی از تولیدکنندگان، اعضای انجمن فولاد و برخی مدیران واحد‌های فولادی برگزار شد.
رسول خلیفه سلطان افزود: بررسی و همکاری برای راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد و قراردادهای آتی میلگرد، دو محور اصلی این نشست بود؛ به طوری که مدیران بورس با ارائه گزارشی کامل، علاوه بر آشنایی حاضران با این دو ابزار جدید، مزایا و ضرورت راه‌اندازی معاملات سلف موازی استاندارد و قراردادهای آتی میلگرد را نیز برای مدیران و اعضای انجمن فولاد تشریح کردند. دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه طرح‌های بورس کالا مورد استقبال مدیران فولادی قرار گرفت، تصریح کرد: معاملات سلف موازی استاندارد و قراردادهای آتی میلگرد می‌توانند از نظر تامین نقدینگی و تامین مالی کمک زیادی به تولیدکنندگان فولاد کشور کنند، از سوی دیگر این دو ابزار پیشنهادی بورس کالا بر شفاف سازی معاملات فولاد کشور می‌افزاید که قرار شد بحث‌های تکمیلی در این خصوص در جلسات بعدی پیگیری شود.
به گفته خلیفه سلطان، در حال حاضر ماموریتی که تولیدکنندگان فولاد برای بورس کالا قائل هستند، افزایش نقش تامین مالی این بورس برای آنها است، به طوری که با راه‌اندازی دو ابزار جدید مالی مد نظر بورس کالا، تامین مالی برای فولادسازان تقویت می‌شود، به عبارت بهتر معاملات سلف موازی به طور مستقیم و معاملات آتی میلگرد به طور غیر‌مستقیم برای تولیدکنندگان تامین مالی می‌کند.
وی معتقد است، با توجه به جذاب بودن معاملات سلف موازی و آتی میلگرد، حتی می‌توان پول‌های سرگردان جامعه را به سمت تولید سوق داد و افراد علاقه‌مند را برای سرمایه‌گذاری در معاملات فولاد ترغیب کرد.
دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به مطرح شدن برخی بحث‌های دیگر در جلسه مذکور اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از بحث‌های مهمی که در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد، این بود که برخی محدودیت‌های کنونی در معاملات فولاد بورس کالا که از سال گذشته به دلیل تحریم و شرایط دشوار اقتصادی اتخاذ شد، با بهبود شرایط باید حذف شود تا شاهد روند منطقی‌تر در بازار فولاد و قیمت‌ها باشیم. خلیفه سلطان در این باره توضیح داد: در طول سال‌های اخیر هر گاه بازار فولاد در شرایط رکود قرار می‌گرفت، روند معاملات بورس کالا به طور طبیعی و آزادانه دنبال می‌شد، اما به محض رونق در خرید و فروش و افزایش داد و ستد‌ها، دولت به بورس کالا به عنوان یک ابزار کنترلی برای تنظیم بازار نگاه می‌کند و با اعمال برخی محدودیت‌ها سعی در کنترل غیر‌منطقی قیمت‌ها می‌کند؛ اقدامی که شاید در یک برهه چند هفته‌ای مانع رشد قیمت‌ها شود؛ اما تبعات آن برای چند ماه گریبان بازار فولاد و قیمت‌ها را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه بورس کالا، محلی برای کشف قیمت واقعی و عادلانه است،تاکید کرد: شاید کنترل‌های دولت در معاملات بورس کالا برای تثبیت قیمت‌ها در یک برهه زمانی کوتاه جواب دهد، اما شک نکنید که بازار فولاد ۴ تا ۶ ماه بعد، با کمبود کالا و شوک افزایش قیمتی روبه رو می‌شود و به این ترتیب تبعات منفی کنترل معاملات به مراتب از افزایش منطقی قیمت‌ها بیشتر است.
وی ادامه داد: در دورانی که نوسان شدید قیمت‌ها باعث اعمال محدودیت‌ها در معاملات بورس کالا می‌شود، تولیدکنندگان باید بر میزان تولیداتشان بیفزایند و مدام محصولاتشان را در بورس عرضه کنند تا پاسخگوی تقاضای بازار باشند.
دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: امیدوارم تا نتایج جلسات هم‌اندیشی فولادی‌ها با بورس را بتوانیم به مسوولان دولتی منتقل کنیم تا دولت به بورس کالا به عنوان یک ابزار کنترلی نگاه نکند و با اعمال برخی محدودیت‌ها سعی در کنترل دستوری قیمت‌ها نداشته باشد.
خلیفه سلطان در پایان با اشاره به اینکه اگر شرایط حضور تولیدکنندگان کوچک فولاد در کنار تولیدکنندگان بزرگ در بورس کالا تسهیل شود، روند معاملات بهتر می‌شود، گفت: برگزاری جلسات هم‌اندیشی، کاری صد در صد مثبت از سوی بورس کالا است به طوری که تبادل نظر و تجمیع فکر و اندیشه دست‌اندرکاران بازار فولاد و بورس، به سود تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و فعالان این بازار خواهد بود و به توسعه معاملات بورس کالا نیز کمک شایانی می‌کند.