گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در حالی که سقوط بازارهای کالایی در یک ماه اخیر سمت تقاضا را در بازار فلزات پایه با مشکل مواجه کرده و بخش زیادی از سرمایه‌گذاران در این بازارها با زیان‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده‌اند، فعالان بازار معتقدند ممکن است طرف عرضه نیز با افت مواجه شود. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه تغییرات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی دلار در روزهای اخیر باعث ریزش قیمت فلزات پایه در بازار آزاد شده اما دلیل عمده کاهش قیمت فلزات دراین مدت نبود تقاضا بوده است؛ چرا که افت و خیزهای غیرمنطقی نرخ ارز در سال گذشته نیز جو روانی بازار را بر هم ریخته بود اما در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تقاضا پایین‌تر است. بر این اساس باید گفت بازار در این شرایط قادر به پیش‌بینی آینده نیست و در نتیجه نوسانات در این شرایط به حدی افزایش می‌یابد که قیمت‌های بازار قیمت‌هایی صوری و غیرقابل اعتماد خواهد شد. این در شرایطی است که افزایش نسبی قیمت‌ها دیروز حجم تقاضا را اندکی افزایش داد اما این میزان تغییر تناسبی با ظرفیت‌های خالی بازار در این مدت ندارد. همچنین این فعال آگاه در مورد قیمت‌ها در بورس اظهار کرد: قیمت فلزات پایه در بورس کالا تغییر نداشته و با همان نرخ‌های یک ماه گذشته عرضه می‌شود، زیرا پیش از این نرخ بورس پایین‌تر از بازار بود. این در حالی است که بازار آزاد در این مدت بر خلاف بورس کالا کاهشی بوده و همین امر به کاهش اختلاف قیمت‌ها بین بورس و بازار منجر شده است.

البته فعالان بازار معتقدند قیمت‌های بورس کالا قیمت‌های کف است و انتظار کاهش قیمت‌ها بیش از آن انتظار بجایی نیست اما می‌توان گفت کاهش قیمت‌های بازاری ممکن است تقاضا را از بورس کالا به بازار سوق دهد؛ چراکه بوروکراسی حاکم بر بورس کالا روند خریدها را به تاخیر می‌اندازد درحالی‌که همان کالا با همان قیمت به راحتی از بازار خریداری می‌شود. البته این به شرطی است که قیمت‌ها روند کاهشی داشته باشند، در حالی‌که اگر روند معکوسی بر بازار حاکم شود و قیمت‌ها افزایش یابند حتی ممکن است خریدها از بورس کالا افزایش یابند.

وی افزود: هم‌اکنون آلومینیوم در بورس کالا با قیمت بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که در بازار آزاد نیز حدودا نزدیک به همین قیمت به فروش می‌رسد، این در حالی است که در گذشته قیمت بازار حدود هزار تومان در هر کیلو با قیمت بورس فاصله داشت و اکنون که قیمت‌ها با هم برابر شده‌اند به ضرر عرضه‌کننده در بورس خواهد بود تا فعال بازار.

این کارشناس فلزات پایه با بیان اینکه در چنین شرایطی تولیدکنندگان دچار آسیب‌های جدی می‌شوند کاهش قیمت‌ها را اتفاق خطرناکی توصیف کرد. به عقیده وی فروشندگان فلزات در بازار مجبور به فروش کالا‌های خود با قیمت‌های پایین‌تر هستند که البته دلیل آن تنها شرایط رکودی حاکم بر بازار است.

وی با اشاره به روند کاهشی قیمت، نگرانی خود را از اینکه قیمت بازار به زیر قیمت تمام شده برسد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت‌ها ممکن است بر مبنای دلار و قیمت جهانی در نقطه‌ای بایستد که این نقطه زیان بنگاه تولیدی را نشان می‌دهد و حتی معلوم نیست در این قیمت خریدار حاضر به خرید کالا شود.

این آگاه بازار با تاکید بر اینکه این مشکل تنها با ورود تقاضا به بازار حل می‌شود، تصریح کرد: معتقدم با حمایت مسوولان در تامین بودجه پروژه‌های بخش عمرانی و پشتیبانی از تولیدکنندگان، تقاضا برای تامین پروژه‌ وارد بازار خواهد شد.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات فلزات پایه طی روز چهارشنبه نسبت به روز قبل از آن ثابت بود، این در حالی است که به گفته فعالان بازار انتظار این می‌رفت که بعد از صحبت‌های رییس‌جمهور کشورمان در نیویورک قیمت‌ها ریزش بیشتری را تجربه کنند اما نه تنها قیمت‌ها ریزشی نشد بلکه افزایش قیمت را نیز در بازار شاهد بودیم.

به نظر می‌رسد دیروز و در پی افزایش نرخ ارز، تقاضا شدت بیشتری یافته باشد که در نتیجه از ابتدای صبح دیروز قیمت فلزات پایه در بازار آزاد با رشد بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی مواجه شد و این روند تا بعدازظهر بدون تغییر باقی ماند.

به گفته یکی از فعالان بازار فلزات پایه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در هفته آینده مجدد نزولی شود، چرا که پس از گفته‌های ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ثابت ماندن نرخ ارز روی ۲۹۰۰ تومان، معامله‌گران خریدهایشان را نسبتا انجام داده‌اند و همین افزایش تقاضا موجب خواهد شد که قیمت‌ها با رشد اندکی طی هفته آینده رو‌به‌رو شوند.

آلومینیوم بی‌تغییر در بورس عرضه شد

روز گذشته ۲۱۰۰ تن از محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در این میان ۲۰۰۰ تن شمش هزار پوندی ۷/۹۹ درصدی با قیمت ۶هزار و ۳۲۵ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشت. همچنین شرکت هرمزال نیز ۱۰۰ تن شمش هزارپوندی ۷/۹۹ درصدی را با همین قیمت روی تابلوی بورس آورد که این کالا نیز نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند. فعالان بازار معتقدند ثبات قیمت آلومینیوم با توجه به ثبات نرخ ارز و قیمت این فلز در بازارهای جهانی تا هفته آینده در همین سطح باقی خواهد ماند.

قیمت فلزات پایه در کف قرار دارد