به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، در نشستی که با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، بورس کالای ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به همراه جمعی از تولیدکنندگان و تشکل‌های کشاورزی در شهر کرمانشاه برگزار شد، مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش بورس کالای ایران، با بیان اینکه هر استان بسته به مزیت تولید هر محصول کشاورزی به عنوان پایلوت گسترش فعالیت‌های معاملاتی بورس کالای ایران در حوزه محصولات کشاورزی از جمله اجرای آزمایشی سیاست قیمت تضمینی موضوع «ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی» آن محصول انتخاب می‌شود، گفت: بر همین اساس و با توجه به مزیت نسبی استان کرمانشاه در تولید ذرت، این استان به عنوان پایلوت این موضوع انتخاب شده است تا در آینده بتوان از تجارب آن برای گسترش بورس در سایر استان‌ها استفاده کرد. علی پناهی گفت: تقویت بورس محصولات کشاورزی و عرضه محصولات استراتژیکی چون ذرت در این بورس موجب کاهش تفاوت قیمت خرید و فروش این محصولات و به تبع آن موجب رشد بخش کشاورزی می‌شود. وی همچنین تقویت بورس محصولات کشاورزی را موجب کوتاه‌شدن دست دلالان و واسطه‌گران از بازار محصولات کشاورزی عنوان کرد. مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش بورس کالای ایران معتقد است: باید بورس کالا را به تولیدکنندگان خرد محصولات کشاورزی شناسانده و از طرف دیگر شرایط فیزیکی حضور تولیدکننده را در بورس فراهم کنیم. پناهی با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان کشور خرده پا هستند، افزود: تدابیری اندیشیده شده که این کشاورزان بتوانند در بورس کالا عرضه مستقیم داشته باشند و به تبع آن با کشف قیمت‌های منطقی، منافع موجود را به طور مستقیم دریافت کنند. وی در پایان صحبت‌هایش، توانمندسازی بخش کشاورزی، پوشش ریسک برای کشاورزان و راه‌اندازی قراردادهای آتی و رونق بخشیدن به معاملات سلف در حوزه کشاورزی را از جمله مهم‌ترین کارکردهای بورس در جهت منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی دانست.

بورس کالا فاصله خریدار و فروشنده را کم می‌کند

دلاور حیدرپور مدیرکل محصولات اساسی، غلات، حبوبات و نباتات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قیمت از جمله اساسی‌ترین موضوعات برای کشاورزان است، گفت: ثبات قیمت باعث می‌شود، تولیدکننده با بصیرت و برنامه عمل کند. وی توضیح داد: کشاورزان بعد از برداشت محصول با مشکلاتی چون کاهش ناگهانی قیمت مواجهند؛ یعنی متناسب با زحمت عایدی ندارند. کشاورز مجبور است به دلیل خاصیت فسادپذیری محصولات کشاورزی، این تولیدات را به دو تا سه برابر پایین‌تر از قیمت واقعی به دلالان بفروشد. خرده پا بودن کشاورزان در سطح کشور و عدم وجود تشکل‌های قدرتمند در حوزه کشاورزی باعث شده این مشکلات تاکنون حل نشود. وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم دلال ها حذف شوند، چراکه معتقدیم تولیدکنندگان بازرگانان خوبی نیستند، اظهار کرد: باید تعادل برقرار شود. از سوی دیگر بورس کالا با توجه به اینکه یک بازار مطمئن و شفاف است، می‌تواند فاصله بین خریدار و فروشند را کم کند و موجب کشف قیمت مناسب شود.

قیمت منطقی ذرت با عرضه در بورس کالا

از سوی دیگر علی اشرف منصوری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه، این استان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر استان در چندین محصول دارای مزیت نسبی است و در زمینه محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت، چغندر قند و نخود جایگاه مناسبی در سطح کشور دارد. وی با اشاره به تولید ۲۰ درصد ذرت کشور در استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: کرمانشاه با تولید سالانه بیش از ۴۲۰ هزار تن ذرت حدود یک چهارم ذرت با کیفیت کشور را داشته که قابل رقابت با ذرت وارداتی است. در حال حاضر این محصول استان از لحاظ حجم تولید در جایگاه دوم و از لحاظ عملکرد در هکتار در جایگاه برتر کشوری قرار دارد. منصوری معتقد است: با ورود ذرت و سایر محصولات کشاورزی به بورس، قیمت‌ها منطقی شده و ثبات قیمت‌ها در بازار به‌وجود می‌آید که دغدغه کشاورزان را کم خواهد کرد. این مقام مسوول تاکید کرد: این اقدام قطعا با کاهش دغدغه کشاورزان در رابطه با تغییرات آنی قیمت، آرامش را در تولید به‌وجود خواهد آورد.