گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: بالاخره بازار سکه و ارز به ماراتن کاهش قیمت‌ها پایان داد. چشم انتظاری معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازارها در روشن شدن نتایج رویدادهای روزهای اخیر نیویورک، تقریبا به پایان رسیده است و از این پس منتظر اثرات ناشی از آن خواهند بود. از آنجا که احساس بازار این است که قیمت‌ها بیش از اینها کاهش نخواهند یافت، روز گذشته خریداران وارد بازار ارز و سکه شدند تا از خرید کف قیمت سود ببرند. دیروز در بازار تهران، به تدریج و تا حوالی ظهر، بیش از ۶۰ هزار تومان بر قیمت سکه نقدی افزوده شد. در کنار این افزایش قیمت، دلار بازار آزاد هم روند صعودی داشت. بهای دلار در این روز به کانال ۳۰۰۰ تومان بازگشت و در ساعاتی حتی به ۳۱۰۰ تومان هم رسید. بازار آتی سکه اما از همان ابتدای معاملات این روز، کار را یکسره کرد و تمام سکه‌ها را با سقف افزایش قیمت روی تابلوی معاملات برد. اتفاقی که روز شنبه هفته جاری افتاد، روز چهارشنبه هم به نوعی تکرار شد و معامله‌گران آتی، پس از گذشت نیم ساعت از شروع معاملات روز گذشته، دست از داد و ستد کشیدند. این امر موجب شد تا برای مدت طولانی، حجم قراردادهای معامله شده این بازار بر رقم ۱۳۹ ثابت بماند. البته مسوولان بورس کالا معتقد بودند روند روز گذشته کاملا شبیه شنبه نخواهد شد و در ادامه بازار مجددا رونق خواهد گرفت که البته همین طور هم شد و با اینکه قیمت‌ها تغییری نکردند، اما معامله‌گران وارد داد و ستد شدند و بر حجم معاملات تا حدودی افزوده شد اما رقم آن در حدود ۵۰۰ قرارداد ثابت ماند. از سوی دیگر مسوولان بورس کالا بر این باورند که روند چند روز گذشته بازار آتی سکه در کاهش قیمت‌ها با توجه به سیل خبرهای مثبت، کاملا منطقی بوده است.

طی روز شنبه به دلیل رسیدن قیمت‌ها به کف (در این روز تمام چهار سررسید آتی، با اصرار در محدوده منفی پنج درصد ماندند و بازار نوسانی را تجربه نکرد) معامله‌گران تا پایان وقت معاملات، اقدام به ایجاد موقعیت جدیدی نکردند. این اتفاق روز گذشته هم افتاد با این تفاوت که این بار رسیدن قیمت‌ها به سقف افزایش، بازاری شبیه به شنبه را رقم زد ولی در ادامه تصمیم معامله‌گران به داد و ستد، حجم معاملات را تغییر داد.

دیروز در میانه معاملات آتی سکه، خبر تایید نشده‌ای در برخی خبرگزاری‌ها دیده شد که به نقل از یک روزنامه صهیونیستی اعلام شده بود مبنی بر اینکه توافقات پشت پرده‌ای میان ایران و آمریکا از چند ماه پیش صورت گرفته است. عکس‌العمل بازار به این خبر کمی ریزش قیمتی بود و برخی معامله‌گران آتی سکه هم وارد شدن خریداران و فروشندگان جدید در معاملات سکه سررسید مهر را که منجر به افزایش حجم قراردادها شد، در پی این اخبار دانستند.

روند افزایشی قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز از غروب روز سه‌شنبه آغاز شده بود. این اتفاق پس از اظهارات ارزی رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه دلار به کف قیمت رسیده و دیگر دلیلی برای ادامه این روند ندارد، افتاد. روند روز گذشته این بازارها هم در ادامه عکس‌العمل بازار به این موضوع بود. هر چند که این اظهارنظر تبعاتی در پی داشت و مخالفان و موافقان زیادی پیرامون آن به بحث پرداختند، اما به هر روی تاثیر خود را بر بازارها گذاشت، به طوری که برخی بهای ۳۱۰۰ تومان برای دلار را که روز گذشته ثبت شد، تا حدودی غیرمنطقی دانستند و بر این باورند که می‌توان افزایش ۷۰ تومانی برای این ارز در مدت کوتاه را در پی هیجانی شدن بازار ارز دانست.

با اینکه صحبت‌های رییس کل، مردم را برای خرید دلار راهی بازار کرد اما دیروز بسیاری از صرافی‌ها از فروش سکه و دلار امتناع می‌کردند و در بیان دلیل این تصمیم اعلام می‌کردند که قیمت‌ها مشخص نیست و قرار است افزایش قیمت بیشتری اتفاق بیفتد. پیگیری اتفاقات لحظه به لحظه از مقر سازمان ملل متحد، مهم‌ترین کاری بود که روز گذشته این قشر از بازاریان دنبال می‌کردند. بهای دلار بر تابلوی برخی صرافی‌ها در این روز به ۳۱۵۰ تومان هم می‌رسید. این مساله موجب شد تا عملا معامله‌ای برای سکه نقدی و ارز اتفاق نیفتد. البته روز گذشته سخنگوی دولت پیرامون صحبت سیف اعلام کرد که دولت قصد افزایش بهای دلار را ندارد و هدف این است که این ارز در محدوده مشخصی دارای ثبات باشد. نوبخت نرخ منطقی برای دلار را حدود ۳۰۰۰ تومان دانست. برخی فعالان اقتصادی معتقدند که دولت تصمیم دارد تا پایان سال قیمت دلار را در محدوده ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان نگه دارد؛ اما از آنجا که پیرامون این امر اظهار نظر رسمی صورت نگرفته است، به نظر می‌رسد اگر دولت تصمیم خود را به روشنی اعلام کند، تکلیف این گروه برای سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی بلندمدت، به میزان فراوانی روشن خواهد شد.

در همین حال معاون ارزی بانک مرکزی روز گذشته با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال ارز تک نرخی است و کاهش بیشتر نرخ ارز و نوسانات شدید هم به نفع کشور نیست، نرخ ارز

۲۹۰۰ الی ۳ هزار تومان را برای دلار مناسب دانست.

از طرفی یکی از دلایل صعود قیمت‌ها روز گذشته این بود که پیش از سفر روحانی به نیویورک، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دیدار وی با اوباما بالا گرفته بود، اما سه‌شنبه شب، زمانی که این اتفاق نیفتاد، بازار به شدت خوش‌بین را شوکه کرد تا به خود اجازه افزایش قیمت را بدهد. از طرفی امروز هم سرمایه‌گذاران ارز و سکه در انتظار جلسه وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای کشورهای ۱+۵ هستند و نتایج این دیدار هم بر روند بازار اثرگذار است.

در چنین شرایطی، اونس طلا دیروز رفتاری کاملا متفاوت داشت. در این روز بهای طلا در بازارهای بین‌المللی با کاهش مواجه شد، هر چند این کاهش محدود بود؛ اما به هر حال جهت‌گیری بازار تهران بر خلاف این روند بود.

روز گذشته از آنجا که معامله‌گران بازار آتی سکه تصور می‌کردند شاید باز هم بهای دلار در روزهای آینده صعودی شود، دست از فروش برداشته بودند به این امید که در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش بهای سکه‌های آتی باشند؛ این اتفاق روز شنبه به شکل دیگری رخ داد، در این روز معامله‌گران تصور می‌کردند قیمت‌ها ریزش‌های شدیدتری را تجربه خواهند کرد به همین دلیل از ایجاد موقعیت خرید اجتناب می‌کردند. به این ترتیب می‌توان گفت تحلیل بازار از روند روزهای پیش رو کمی تغییر کرده است. برخی تحلیلگران بازار آتی سکه روز گذشته پیش‌بینی می‌کردند که امروز دلیل خاصی برای افزایش مجدد قیمت‌ها وجود ندارد مگر اینکه خبری از نشست ۱+۵ به گوش برسد که توان مثبت کردن بازار را داشته باشد در غیر این صورت اگر افزایش قیمتی شدیدی رخ دهد، چندان منطقی نیست.

خریداران وارد بازار شدند