گروه بورس کالا - بهاره رادمنش: بازار محصولات پتروشیمی طی چند هفته اخیر با خروج از رکود ماه‌های گذشته، با تقاضای گسترده از سوی خریداران و عرضه پر رونق تر محصولات از سوی تولیدکنندگان مختلف، روزهای پر تحرکی را تجربه می‌کند. در این میان کاهش بی‌سابقه نرخ ارز نسبت به هفته‌های پیش نیز بر این رونق بی‌تاثیر نبوده است، به نحوی که بسیاری از خریداران از بیم افزایش بیشتر نرخ دلار در پی صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی، در هفته اخیر تقاضاهای فراوانی را ثبت کردند. به همین دلیل در مورد خیلی از محصولات تسهیم به نسبت صورت گرفت که این امر موجب نارضایتی فعالان شده است. در این میان بیشترین تقاضا برای محصولات پتروشیمی را پی‌وی‌سی S۶۵ بندر امام به خود اختصاص داد و به دلیل قیمت بالای این محصول در بازار آزاد، در بورس کالا با رقابت کامل معامله شد. پی‌وی‌سی S۵۷ آبادان نیز با سقف قیمت تسهیم به نسبت شد. از سوی دیگر، پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری به دلیل آغاز فصل پاییز و کاهش مصرف بطری‌های آب معدنی و نوشابه، روزهای پایانی اوج تقاضای خود را سپری می‌کند.

به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا، به دلیل نبود یا کمبود عرضه پلی‌اتیلن X۳ امیرکبیر و تقاضای زیاد از سوی مصرف‌کنندگان در این فصل، طی هفته‌های گذشته، قیمت بازار آزاد و قیمت بورس این محصول تفاوت بسیاری پیدا کرده است. از سوی دیگر در بازار محصولات پلی‌پروپیلن نیز عرضه نشدن برخی گریدهای این محصول توسط پتروشیمی جم و مارون سبب شده تا تولیدکنندگان نتوانند به میزان نیاز خود خرید انجام دهند و این محصولات با سقف قیمت‌ها معامله شوند.

کاکاوند معتقد است در حال حاضر مهم‌ترین مساله بازار عرضه نامتوازن محصولات توسط تولیدکنندگان است. به باور وی در صورت ایجاد هماهنگی بین تولید‌کنندگان کالاهای پتروشیمی برای عرضه متعادل گریدهای مختلف محصولات، در آینده می‌توان شاهد بهبود عرضه در بازار بود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار ارز و نوسانات هفته اخیر اظهار کرد: کاهش‌های روزهای گذشته نرخ دلار تاثیر چندانی بر بازار محصولات پتروشیمی نداشته و قیمت این محصولات در این هفته تغییر نکرده است، ولی از سویی باتوجه به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی و احتمال افزایش نرخ ارز در هفته بعد، انتظار افزایش قیمت محصولات پتروشیمی وجود دارد. به گفته فعالان بازار نیز تغییرات این روزهای دلار سبب بلاتکلیفی فعالان، بی‌ثباتی در قیمت‌ها و تغییرات لحظه‌ای نرخ محصولات پتروشیمی در بازار آزاد شده است.

سایه نوسان نرخ ارز بر بازار محصولات پتروشیمی