گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بعد از پیچیدن شایعات مربوط به توقف معاملات پتروشیمی در بورس کالا، بازار داخلی این محصولات با شوک قیمتی مواجه شده است و بیشتر معامله‌گران مقصر اصلی این اتفاق را بورس کالا می‌دانند، این در حالی است که ناظران این بازار معتقدند در این بازی توپ در زمین آنها نیست و بورس کالا تمام توان خود را برای پیگیری این موضوع به کار گرفته‌است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مهرزاد نامداری طی گفت‌وگویی با اعلام این مطلب گفت: در بورس کالا نظارت‌های لازم تا جایی که از اختیار بورس خارج نباشد انجام می‌شود و تمامی مشتریان از طریق سامانه بهین یاب خرید می‌کنند، لذا ما موظف هستیم مشتریان را در مراحل ثبت نام و معرفی به این سایت بررسی کنیم و اینکه آنها بعد از خرید تولید می‌کنند یا خیر، جزو وظایف ما محسوب نمی شود.

وی افزود: در حال حاضر تولید و عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا ناکافی است و عرضه‌ها از سوی تولیدکننده‌ها کاهش یافته و اما دستگاه‌های نظارتی هم وجود دارند که این موضوع را سروسامان داده و به بازرگانی پتروشیمی و مجتمع‌ها تکلیف می‌کنند که میزان عرضه‌ها را در بورس کالا افزایش دهند. اگر این اتفاق بیفتد عرضه کننده‌ها ناگزیر به عرضه بیشتر در بورس کالا می‌شوند و به این ترتیب مشکل افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی نیز حل خواهد شد.

نامداری گفت: بورس کالا همچنین موقعیت خرید برای خریداران کوچک را نیز فراهم کرده و اینکه عرضه کم است و دست خریدار به محصول نمی رسد را تولید کننده باید پاسخگو باشد، ما تنها در این سایت به تقاضای مشتریان رسیدگی می‌کنیم اما با اطمینان کامل این اعتماد را به خریداران بورس کالا می‌دهیم که بورس تا حد امکان و در حوزه اختیارات خود تمام نظارت های لازم را در این خصوص انجام داده و اگر اتفاقات تازه‌ای رخ می‌دهد حتی اگر در حد شایعه باشد خارج از بورس است و از توان نظارتی ما خارج است و هیچ ارتباطی به این مجموعه ندارد.وی در آخر افزود: عملکرد معاملات مچینگ این محصولات نیز همچنان به شیوه گذشته است و غیر از اعضای بهین‌یاب افراد متفرقه توان خرید از بورس را ندارند. همچنین شیوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی نیز فعلا تغییر نخواهد کرد، درست است که اختلاف قیمت معناداری بین برخی از محصولات وجود دارد اما باید روی این نرخ‌ها بررسی‌های لازم انجام شود.