صادرات فولاد، بهترین راه خروج از رکود

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی‌که تلاش‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای آزادسازی کامل صادرات محصولات فولادی سرانجام نتیجه داد و امکان این مهم برای تمامی تولیدکننده‌ها اعم از بخش‌های خصوصی و دولتی تولیدکننده فولاد فراهم شد، رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، بر تداوم صادرات فولاد تاکید کرده و گفت: در شرایطی که بازار مصرفی داخل به هیچ وجه تکافوی عرضه‌های فولادسازان را نمی‌کند، این راه بهترین گزینه موجود برای خروج از رکود فعلی و کاستن از انبوه مشکلات مالی است که تولیدکننده‌ها در این چند ماه با آن مواجه شده‌اند. محمد آزاد ادامه داد: البته رکود بازار و لزوم توجه به صادرات در حالی است که اگر ۷ طرح بزرگ فولادی نیز راه بیفتد به نظر نمی‌رسد بازار داخل توانایی جذب کامل محصولات فولادی تولید شده یا حتی بخش بزرگی از آن را دارا باشد، بنابراین راهی به جز سرمایه‌گذاری و توجه به بازارهای مقصد صادراتی وجود ندارد، به همین دلیل از هم‌اکنون باید برای شناسایی کشورهای مناسب جهت صادرات تمرکز کرد؛ چرا که کیفیت آهن‌آلات تولید داخل در حدی است که به خوبی توانایی تسخیر بسیاری از بازارهای مقصد صادراتی را دارد. البته رییس اتحادیه آهن فروشان امکان صادرات برای تمامی تولیدکننده‌ها اعم از بخش خصوصی و دولتی را هم از این نظر که موجب رقابت پذیری و تلاش کارخانه‌ها برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی می‌شود، مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: دارا بودن کیفیت و استانداردهای لازم برای محصولات فولادی که صادر می‌شوند، خود زمینه‌ساز تبلیغ بیشتر برای افزایش حجم آهن‌آلات صادر شده به کشورها بنا به درخواستی که خود آنها مطرح می‌کنند خواهد بود و از سوی دیگر به ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی ختم خواهد شد.

آزاد گذری به رکود تقاضای فولاد در طول چند ماه اخیر هم داشت و در این رابطه گفت: تداوم رکود، مربوط به نامعلوم بودن زمان احتمالی کلید خوردن پروژه‌های عمرانی دولت است؛ چرا که اگر این مهم اتفاق بیفتد اولین تاثیری که بر بازار آهن خواهد داشت، رونق و بهبود روند داد و ستد آهن‌آلات تا پایان سال است که اگر منجر به رشد قیمت هم نشود از کاهش بیشتر آن جلوگیری می‌کند، ولی به هر طریق در حال حاضر شاهدیم، به دلیل مشکلات تخصیص بودجه عمرانی که بخش اعظم آن از کسری بودجه دولت ناشی می‌شود امکان کلید خوردن حتی یک پروژه‌ عمرانی و زیرساختی تا پایان سال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

از سوی دیگر رییس اتحادیه آهن فروشان انگیزه عرضه ارزان قیمت ذوب‌آهن در هفته‌های گذشته و تاثیر آن بر روند بازار را هم مورد نقد قرار داد و افزود: بسیاری از کارخانه‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی از تداوم رکود فولاد و کمبود نقدینگی ناشی از آن رنج می‌برند و در حالی‌که تعطیلی واحد تولیدی آنها ضررهای به مراتب سنگین‌تری برایشان خواهد داشت، با شرایطی مواجه شده‌اند که برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگران خود چاره‌ای به جز فروش محصول با سود پایین یا حتی بدون حاشیه سود ندارند. آزاد ادامه داد: البته در این میان شنیده شده از تداوم عرضه ذوب‌آهن با قیمت پایین جلوگیری می‌شود، اما باید تاکید کرد این اقدامات بازدارنده شاید برای این کارخانه موثر باشد، اما بسیاری از واحدهای خصوصی تولیدی فولاد که تعهد عرضه در بورس کالا را ندارند برای فروش محصولات خود و ایجاد جذابیت برای خریداران، قیمت پیشنهادی خود را تا حد بسیار پایینی در بازار تنزل می‌دهند که تکرار رفتارهای مشابه نتیجه‌ای به جز تداوم روند کاهشی بازار تا پایان سال ندارد. به گفته آزاد، بازار و تولیدکننده‌ها راهی به جز کج دار و مریز رفتار کردن با یکدیگر برای گذر از رکود فعلی و رسیدن به سال جدید که نوید بهبود مبادلات آهن را می‌دهد، ندارند. در نهایت رییس اتحادیه آهن‌فروشان پیش‌بینی کرد تا اوایل دی‌ ماه با توجه به عوامل تشدید کننده رکود، انتظار رونق از این بازار نمی‌رود، اما امید است از نیمه دوم دی ماه به بعد اگر فعالیت‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی نوید رشد مصرف فولاد در ماه‌های بعدی را دهد، اعضای صنف آهن برای پر کردن انبارهای خود به خرید آهن‌آلات روی آورده و برای اینکه بازار را در ماه‌های بهمن و اسفند به خوبی تغذیه کنند، موجب بهبود روند داد‌و‌ستدها در بازار می‌شوند.

تکرار روند نزولی بازار آهن در ابتدای هفته

از سوی دیگر در بازار آهن نیز کماکان روند کاهشی قیمت‌ها به تاسی از رکود تقاضا به خوبی مشهود بود؛ چرا که بسیاری از مقاطع موجود در بازار اعم از میلگرد و تیرآهن با ریزش قیمت‌ها تا سقف ۳/۲ درصد مواجه شدند. در همین حال بیلت‌های فابریک وارداتی به بندر انزلی هم، افت ۵ تومانی قیمت را تجربه کردند. به گفته یکی از فعالان بازار نوسان روزانه تا حدود ۵ تا ۱۰ تومان طبیعی است، اما روند کاهشی آن مهم است که ناشی از افزایش حجم عرضه شمش در بنادر شمالی کشور و نبود خریدار است. این فعال بازار ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی برای جلوگیری از توقف واحدهای تولیدی خود به شمش‌های وارداتی نیاز دارند، اما عدم نقدینگی لازم برای معامله شمش از یکسو و مازاد عرضه این کالا از سوی دیگر موجب شده‌اند تا از هفته گذشته، بیلت روزانه تا ۵ تومان کاهش قیمت یابد. از سوی دیگر این فعال آگاه پیش‌بینی کرد بیلت به خصوص محموله‌های موجود در بنادر شمالی، تا انتهای هفته جاری روزانه به طور نسبی حدود ۵ یا ۱۰ تومان کاهش را تجربه کند.