تکروی روی در بازار فلزات

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: این روزها بازار فلزات پایه به دلیل افت و خیزهای مکرر پارامترهای تاثیر‌گذار در نوسان به سر می‌برند، اما این در حالی است که فلزی همچون روی که تاثیر پذیری کمتری نسبت به سایر فلزات دارد در این مدت تغییر قیمتی کمتری را نسبت به سایر فلزات شاهد بوده است، به طوری که از سه ماه گذشته تاکنون قیمت روی بین ۶ هزار و‌ ۷۰۰ تا ۶ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو در نوسان بوده است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه درحال حاضر عمده‌ترین مشکل در حوزه تولید روی، نبود مواد اولیه کافی است به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری در اکتشاف و استخراج معادن سرب و روی باید به شکل جدی‌تری انجام شود.

وی افزود: با توجه به رکود شدیدی که در بازار فلزات پایه وجود دارد بازار این فلز به دلیل نوسانات کمتر، بازار پررونق‌تری را نسبت به سایر محصولات در طی این مدت شاهد بود و فعالان آگاه دلیل افزایش تقاضا در بازار روی را کاهش ناگهانی قیمت این فلز در اوایل سال جاری و افزایش تولید آن در بازارهای جهانی دانسته‌اند.

البته این در شرایطی است که گزارش‌های منتشرشده از تولیدات جهانی روی نشان می‌دهد، این فلز در اواخر سال ۲۰۱۳ با مازاد بیشتر تولید و عرضه روبه‌رو خواهد شد که همین موضوع سبب نزول مجدد قیمت آن خواهد شد. از سوی دیگر این روند تا پایان سال ۲۰۱۴ نیز ادامه خواهد یافت؛ اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ به دنبال کاهش تولید، شاهد رشد بهای این فلز باشیم.

از طرفی نیز برخی از کارشناسان معتقدند با انتشار گزارش‌های اخیر از وضعیت نامطلوب اقتصاد چین و ادامه بحران در‌‌ اروپا،روند نزولی بازار روی خیلی دوام نداشته باشد؛ چراکه این روند بر بازار این فلز اساسی تاثیر مستقیم دارد. چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز پایه، ۴۳ درصد از روی تولیدشده در جهان را استفاده می‌کند.

از سوی دیگر به عقیده فعالان بازار نوسانات نرخ ارز نیز نتوانسته تاثیر چندانی روی قیمت این فلز داشته باشد. به همین دلیل اگر به دنبال تاثیر مثبت در بازار این فلز هستیم، باید میزان تولیدات آن همچنان به همین منوال ادامه داشته باشد. متاسفانه در روند سایر فلزات پایه وقتی قیمت‌های جهانی فلزات و نرخ ارز بالا می‌رود، تاثیر آن در بازار داخلی به‌سرعت مشخص می‌شود؛ اما کاهش این پارامترها، تاثیر چندانی روی کاهش قیمت بازار داخلی ندارد. متاسفانه زمانی که قیمت ارز رو‌به‌بالا است، هجوم خریداران برای خرید زیاد می‌شود؛ چون تصور خریدار این است که افزایش قیمت ادامه دارد و برای کسب سود بیشتر ترجیح می‌دهند اقدام به خرید و در زمان مناسب اقدام به فروش کنند.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات فلزات‌ پایه دیروز در بازار آزاد نسبت به پنج شنبه گذشته با ثبات قیمت همراه شد، البته این در حالی است که قلع با افت قیمت ۱۰۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد. به گفته فعالان بازار دلیل این کاهش قیمت نبود تقاضای این فلز در بازار غیر‌رسمی بوده است. همچنین کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به کاهش قیمت جهانی این فلز، تا ماه آینده شاهد افت بیشتر قلع در بازار داخلی خواهیم بود.

تکروی روی در بازار فلزات