گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: تحلیل بازار طلای جهانی این روزها مشکل‌تر از پیش شده و حتی جانت یلن رییس احتمالی آینده فدرال رزرو آمریکا که موفق‌ترین پیش‌بینی‌ها پیرامون تحولات و رویدادهای اقتصادی از آن او است، حالا از نبود مدل و الگوی خوبی برای تجزیه و تحلیل رفتار طلا می‌گوید.

کمرنگ شدن اثر پارامترهای متنوع بر نوسانات بهای طلا موجب شده تا این روزها پیش‌بینی‌ها از مسیر آینده این فلز مهم، بسیار متناقض و ضدونقیض از کار درآید. یلن در آخرین اظهارنظر خود همچنین اعلام کرد آنچه مسلم است این است که سرمایه‌گذاران همواره تمایل دارند برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود در برابر سقوط بازارهای مالی و مشکلات اقتصادی، طلا خریداری و نگهداری کنند.
این مساله در کنار دفاع او از تداوم سیاست تسهیل پولی، موجب شد تا پنج شنبه گذشته بهای طلا در بازارهای بین‌المللی با افزایش مواجه شود؛ اما اکنون پس از گذشت بیش از یک هفته از آخرین قیمت طلا در کانال 1300 دلاری، باز هم این فلز نتوانست به سطح 1300 دلار برگردد و روز جمعه تنها با صعود 3 دلاری به 1290 دلار در هر اونس رسید و البته این در شرایطی بود که در میانه معاملات روز جمعه، قیمت فلز زرد به 1281 دلار هم رسیده بود.
قیمت جهانی طلا در حالی همچنان زیر 1300 دلار در هر اونس مبادله می‌شود که بر اساس گزارش اخیر بلومبرگ، اظهارات یلن تاثیر زیادی بر افزایش مجدد تقاضای طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت این فلز گرانبها خواهد داشت و به اعتقاد اغلب تحلیلگران بازار طلا، در هفته جدید معاملات طلا با افزایش بها دنبال خواهد شد.
در صورت محقق شدن این پیش‌بینی، بسته به میزان این افزایش، احتمالا سکه طلا در بازار تهران بتواند از حباب منفی ایجاد شده رهایی یابد. اما از طرفی ثبات بهای دلار در بازارهای داخلی جلوی نوسان شدید قیمت سکه را می‌گیرد و به رکود بازار دامن می‌زند. با این حال به باور برخی دیگر از کارشناسان، به نظر
نمی‌رسد تاثیر سخنان یلن آنقدر ادامه داشته باشد که روند هفته جاری را صعودی کند.
دیروز با گذشت یک ساعت از آغاز معاملات بازار نقدی سکه، قیمت انواع سکه نسبت به بهای سه شنبه گذشته (آخرین روز معاملاتی هفته گذشته) ثابت بود و به تدریج شروع به نوسان کرد، به طوری که کمتر از 3 هزار تومان بر بهای سکه افزوده شد و در ادامه مجددا قیمت‌ها با بهای روز سه شنبه برابری می‌کرد. در این بین معاملات آتی سکه که همچنان با پنج سررسید دنبال می‌شد، با افزایش قیمت اندک (کمتر از یک درصد در هر سررسید) به کار خود ادامه داد. دیروز همچنین آخرین روز معاملاتی سکه سررسید آبان بود که در شروع معاملات این روز، کمترین میزان افزایش قیمت را در بین سررسیدها داشت.
خبرهایی که روز گذشته توانست در تعطیلی بازارهای بین المللی طلا بر نوسانات اندک بازار طلا و سکه تهران اثر بگذارد، دارای هر دو بار مثبت و منفی بود. از یک سو تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم مجدد شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی مطرح شد و از سوی دیگر صحبت از تقویت احتمال توافق با ایران در نشست بعدی 1+5 از سوی برخی مقامات آمریکایی به گوش رسید و از طرفی در حالی که کمتر از چهار روز تا نشست تکمیلی مذاکرات ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران (که در روزهای 16 و 17 آبان برگزار شد) فرصت باقی است، قرار است لایحه تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران هفته آینده به سنای آمریکا فرستاده شود؛ این در حالی است که بررسی این تحریم‌ها قرار بود پایان هفته گذشته در سنا صورت بگیرد اما با فشار دولتمردان آمریکایی بر کنگره این کشور، بررسی این تحریم‌ها به حالت تعلیق درآمده بود.
با وجود این اخبار بر بهای دلار بازار آزاد به میزان کمی افزوده شد و این ارز مهم در دامنه 3015 تا 3017 تومان نوسان می‌کرد. تغییرات قیمتی سکه‌های نقدی و آتی نیز روز گذشته محدود بود که نشان می‌داد باز هم بازارهای ارزی و طلایی بنا دارند تا آمدن اخبار روشن و کامل از مذاکرات 29 آبان، با ثبات فعلی به کار خود ادامه دهند. روز گذشته قیمت نزدیک‌ترین سررسید آتی سکه، پایین‌تر از بهای سکه نقدی بوده و اختلاف قیمت سایر سررسیدها با هم نیز کم بود.
قرار است دولت تدبیر و امید در پایان صد روز ابتدایی روی کار آمدن خود، گزارش‌هایی از فعالیت‌های خود ارائه کند. با نگاهی به بازارهای ارز و سکه، در‌می‌یابیم که در این مدت این بازارها با کاهش و ثبات نسبی قیمت همراه بوده‌اند. بهای دلار در هفته اول فعالیت دولت یازدهم، کمتر از 3300 تومان و سکه نقدی نیز در این زمان کمتر از یک میلیون و 100 هزار تومان بود که به تدریج از بهای آنها کاسته شده است.
سکه، تمام بهار طرح جدید از تاریخ 25 شهریور امسال تاکنون (2 ماه اخیر) نتوانسته از مرز یک میلیون تومان عبور کند. در حال حاضر ثبات بازار ارز از مهم‌ترین ابزارهای دولت برای مهار نرخ تورم است، زیرا چنانچه بازار ارز با بخشنامه‌ها و شوک‌های ناگهانی مواجه شود، می‌تواند قیمت کالاها را در بازار افزایش دهد.
در همین راستا اعضای شورای پول و اعتبار در حالی به تثبیت نرخ سود بانکی تا پایان سال جاری رای دادند که اولویت نخست دولت، کاهش نرخ تورم تا حدود 30 درصد تا پایان سال و بازنگری در نرخ سود بانکی در سال 93 است.
برخی معامله‌گران بازار آتی سکه که همچنان با ثبات قیمت‌ها پیش می‌رود، بر این باورند که این بازار از آنجا که خاصیت پوشانندگی ریسک را دارد، همچنان می‌تواند به عنوان بازاری فعال به کار خود ادامه دهد، چراکه با وجود رکود بازار ارز و سکه، نمی‌توان به طور قطع از ادامه این روند (ثبات) گفت و ممکن است هر آینه رویدادی که پتانسیل نوسانی کردن بازارها را دارد به وقوع پیوسته و بازارهای خواب را بیدار کند، هرچند که در چشم انداز پیش‌رو برای کوتاه‌مدت چنین انتظاری وجود ندارد.

آتی سکه، همچنان پوشش‌دهنده ریسک است

آتی سکه، همچنان پوشش‌دهنده ریسک است