مدیر قراردادهای مشتق کالایی شرکت بورس کالای ایران از تحویل قرار داد آتی زیره سبز در خرداد ‌۹۳ خبر داد. پدرام زادنو عزیزی، مدیر قراردادهای مشتق کالایی شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ایلنا با اشاره به حوزه قراردادهای مشتق کالایی اظهار کرد: هم اکنون در این حوزه قراردادهای آتی معامله می‌شود و در آینده‌ای نزدیک هم قراردادهای سلف استاندارد یا همان سلف موازی و همچنین قراردادهای اختیار معامله که هر دو از ابزارهای نو معاملاتی هستند مورد معامله قرار خواهند گرفت. وی افزود: در معاملات قراردادهای آتی از سال ۸۷ قراردادهای شمش طلا، مفتول مس و سکه طلا مورد پذیرش قرار گرفت و مقرر شد برای تنوع بیشتر کالایی محصولات کشاورزی، فلزی و پتروشیمی و شیمیایی نیز مورد پذیرش قرار گیرند. عزیزی خاطر‌نشان کرد: پس از اینکه قراردادهای آتی سکه طلا رونق خوبی گرفت در قدم بعدی برای محصولات کشاورزی اقدام شد و هیات پذیرش کالا در سازمان بورس اوراق بهادار نیز با پذیرش قرارداد زیره سبز موافقت کرد و قرارداد این کالا مورد پذیرش قرار گرفت که هم‌اکنون در شرف راه‌اندازی است.

وی تصریح کرد: بورس کالای ایران مطالعه روی چندین دارایی پایه جدید برای راه اندازی قرارداد آتی شامل میلگرد، ذرت، کنجاله سویا و زعفران را در دستور کار خود دارد که اول از همه زیره به دلیل داشتن بازارسنتی قوی در منطقه خراسان مورد قبول واقع شد. این مسوول بورس کالای ایران ادامه داد: البته باید توجه داشت که در این پذیرش تنها زیره سبز مدنظراست؛ چرا که زیره سیاه بیشتر مصرف داخلی دارد اما زیره سبز با توجه به اینکه صادراتی است و در منطقه خراسان دارای بازار سنتی قوی بوده و فعالان آن به این حوزه آشنا هستند برای کشف نرخ شفاف در بورس کالا پذیرش شد. وی خاطر نشان کرد: زیره سبز در هند بیشترین تولید و بیشترین مصرف را دارد و بعد از بورس‌های هندی ما می‌توانیم درخصوص شاخص قیمتی در بازارهای جهانی حضور داشته و حرفی برای زدن داشته باشیم و فعالین بازار ما نیز با فضای بورسی آشنا شوند. عزیزی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون ارتباط فعالان حوزه محصولات کشاورزی در کشور ما با بورس چندان توسعه‌یافته نیست، اما با ورود زیره به بورس به دلیل داشتن بازاری منسجم و سازمان یافته می‌توان این بازار را از حالت سنتی به مدرن تغییر داد و حسن آن این است که کل کشور روی معاملات زیره می‌توانند فعال شوند. این در حالی است که در معاملات سنتی تنها کسانی که در منطقه خراسان هستند می‌توانند در زمینه بازار زیره سبز فعالیت داشته باشند، اما از طریق کارگزاران بورس همه کشور می‌توانند در معاملات حضور داشته و فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: فعالان بازار زیره سبز خیلی علاقه‌مند بودند که وارد بورس شوند و به‌صورت منظم و منسجم و شفاف به رقابت بپردازند و یکی دیگر از دلایلی که زیره بعنوان کالای کشاورزی وارد قراردادهای مشتقه شد به دلیل فرهنگ معاملاتی آن بود.

وی تصریح کرد: این موضوع برای فعالین بازار حائز اهمیت است که قراردادهای آتی خاصیت پوشش ریسک دارند و می‌توانند ریسک ناشی از نوسانات قیمتی را در این بازار پوشش دهند. عزیزی خاطر‌نشان کرد: زیره مانند گندم محصولی استراتژیک نیست و به خاطر همین موضوع نیز انتخاب شده است و از خرداد ۹۳ تحویل داده می‌شود. وی افزود: خرداد زمان مناسبی برای تحویل قرار داد زیره است؛ زیرا فصل برداشت زیره سبز فرا رسیده و به حدکافی در بازار موجود بوده و قابل تحویل است، ولی در ماه‌های پایانی سال به علت اینکه بخشی از آن برای مصرف داخلی استفاده شده و بخشی دیگر صادر می‌گردد فراوانی این کالای کشاورزی کمتر خواهد شد. عزیزی در خاتمه گفت: به زودی سمینارهای آموزشی برای فعالین بازار سرمایه در خصوص قرار داد آتی زیره سبز در منطقه خراسان برگزار می‌شود و برای آشنایی سایر فعالان بورس نیز سمینارهایی در تهران در نظر گرفته شده است.