گروه بورس کالا- حدیث موسوی: بازار آهن در واپسین روزهای ماه آبان یکی از بدترین دوران‌ رکود خود را پشت سر گذاشت، به طوری‌که افت قابل توجه تقاضا معاملات بورس کالا را تا حدود زیادی کاهش داده و پیش‌بینی‌ معامله‌گران از هفته پیش رو را نیز با تردید و دلسردی زیادی روبه‌رو ساخت. طی هفته گذشته میانگین قیمت مقاطع به خصوص نوع ذوبی آن نسبت به هفته ماقبل با شیب نزولی تندتری همراه شد؛ چرا‌که علاوه بر رکود معاملات، ورود عرضه ۲۲۵ هزار تنی سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن به بازار نیز موجبات افت قیمت‌ها را بیش از پیش در این هفته فراهم ساخت؛ این سبد اول آبان ماه در رینگ فولاد به فروش رسیده بود. بر این اساس متوسط قیمت میلگرد سایزهای سنگین که دو هفته پیش ۱۸۶۵ تومان به ازای هر کیلو در بازار آزاد به فروش می‌رسید، هفته گذشته به ۱۸۳۵ تومان کاهش یافت. در همین حال قیمت تیرآهن شاخه‌های سنگین نیز که در تاریخ ۱۸ تا ۲۲ آبان ماه به طور متوسط ۹۸۵ هزار تومان گزارش شده بود، در هفته گذشته با میانگین قیمت ۹۷۲ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

همزمان با شرایط رکودی و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار آهن، بازار ارز، اما هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت به طوری که نوسانات آن محدود و در بازه بسیار کوچکی قرار داشت، به همین دلیل به اعتقاد اکثر معامله‌گران، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر مسیر قیمت‌‌ها در روزهای گذشته، رکود تقاضا و افزایش حجم عرضه‌ مقاطع فولادی نسبت به تقاضای موجود در بازار بوده است.

از سوی دیگر طی هفته گذشته شمش‌های وارداتی به کشور نیز اعم از نوع روسی و ترکی آن، روزانه ۵ تومان افت قیمت را از خود نشان دادند. به گفته یکی از تجار بازار آهن، در حالی‌که پیشتر تغییرات کاهشی یا افزایشی نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر تغییر قیمت‌ شمش‌های وارداتی به کشور داشت، اما هم‌اکنون به دنبال کاهش سطح تولید کارخانه‌های نورد، نیاز به تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی نسبت به گذشته کمتر شده که از اینرو فروشنده‌های شمش ناچارند قیمت پیشنهادی این محصول را بدون توجه به ثبات نرخ ارز، به طور روزانه کاهش ‌دهند.

از سوی دیگر در هفته گذشته بورس کالا نیز با شرایطی مشابه با بازار آزاد به معاملات روزانه خود ادامه داد. رینگ فولاد که در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته میزبان انواع محصولات فولادی اعم از مواد اولیه و مقاطع قرار گرفت به وضوح در هر دو طیف با رکود و ضعف سفارش‌های خرید روبه‌رو بود. از ۲۶ تا ۲۹ آبان ماه هفت فولادساز خصوصی بالغ بر ۵۱ هزار و ۲۶۰ تن انواع سبد میلگردهای نقد و سلف را روی تابلوی معاملات آوردند که تنها ۴ هزار و ۸۴۰ تن از آنها (معادل ۵/۹ درصد از کل حجم عرضه) مورد معامله قرار گرفت. در همین حال شمش بلوم فولاد خوزستان نیز که دو هفته پیش به میزان ۶۶ هزار تن به فروش رسیده بود، در هفته گذشته تنها به میزان ۳۰ هزار تن ثبت سفارش خرید داشت. در شرایط فعلی که معاملات آهن به نوعی قفل شده و قیمت‌ها روزانه کاهش می‌یابد، پیش‌بینی اکثر کارگزاران و معامله‌گران تداوم روند اخیر در هفته پیش رو است به طوری که صرفا نیازهای روزمره خریداران از طریق بازار آزاد برآورده شده و کماکان خبری از معاملات تناژ سنگین مقاطع فولادی در بازار و بورس کالا نباشد.

مقاطع فولاد، روی شیب کاهشی