یک قدم تا 47 میلیون تن تولید

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: پس از مشخص شدن نتیجه مذاکرات ژنو روز گذشته اکثر معامله‌گران از بازار غیر‌رسمی پتروشیمی عقب کشیدند؛ چراکه از یک طرف کاهش ناگهانی نرخ ارز که ناشی از هیجانات اخبار مثبت مذاکرات بود نوید کاهش قیمت‌ها را می‌داد و از طرف دیگر نیز باز شدن راه صادرات نشانی از افزایش قیمت‌ها بود. به همین دلیل گروهی از معامله‌گران ترجیح دادند تا زمان باز گشتن آرامش به بازار از خرید و فروش محصولات دست نگه دارند. این در حالی است که بسیاری از مسوولان با منتشر شدن اخبار پتروشیمی از لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این صنعت استقبال کرده و اعلام کردند که آماده توسعه روابط خود با دیگر کشورها هستند. نایب رییس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به دنیای اقتصاد گفت: قطعا برداشته شدن تحریم‌ها میزان بیشتری از ظرفیت ۴۷ میلیون تنی از تولیدات پتروشیمی داخل را به سمت صادرات هدایت خواهد کرد. حسینی افزود: تا کنون بخشی از تولیدات داخلی پتروشیمی در بازار داخل به فروش می‌رسید و ما باقی این محصولات به کشورهای دیگرهمچون چین و هند که به صورت مستقیم یا با واسطه با آنها در ارتباط بودیم صادر می‌شد، اما اکنون با انتشار این خبر قطعا سهم بیشتری از تولیدات داخلی آن هم با هزینه‌های کمتر صادر خواهد شد و با توجه به درآمدهای ارزی سود بیشتری از فروش این محصولات نصیب تولید کننده می‌شود. وی گفت: درست است که در گذشته با چند کشور آن هم به صورت محدود برای صادرات محصولات پتروشیمی در ارتباط بودیم، اما این صادرات به دلیل بالا بودن هزینه‌های حمل‌و‌نقل و برگشت پول، مشکلات زیادی را برای ما به همراه داشت. به این ترتیب امیدوار هستیم که بتوان با لغو تحریم‌ها علاوه بر اینکه صادرات را گسترش می‌دهیم، بتوانیم کشورهای دیگر را نیز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در داخل کشور همانند گذشته دعوت کنیم.

حسینی در ادامه افزود: ما در گذشته رتبه ۲۹ را در کل دنیا برای تولید و صادرات محصولات پتروشیمی از آن خود کرده بودیم، اما اکنون با توجه به وجود تحریم‌ها این موقعیت به رتبه ۴۰ کاهش پیدا کرده است؛ ‌بنابراین باید به سرعت برنامه ریزی کنیم و با توجه به فرصت به دست آمده رتبه‌ بالا تری را برای کشورمان رقم بزنیم به خصوص اینکه کشور ما منابع مهمی مانند گاز را در اختیار دارد و ما می‌توانیم از این انرژی ارزان در راه تولید، بهره فراوانی ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که صادرات محصولات پتروشیمی در این شرایط چه اثری روی بازار داخلی این محصولات خواهد گذاشت، گفت: به نظر نمی‌رسد که رفع محدودیت‌های بین‌المللی و صادرات محصولات موجب شود که بازار داخلی با مشکل مواجه شود؛ چرا که این شرایط می‌تواند حتی تنوع خرید را برای متقاضی فراهم کند، به طوری که هم می‌تواند از بازار داخل خرید کند و هم توانایی این را دارد که به‌راحتی کالاهای خارجی را با شرایط آسان وارد کند. البته ما در این مدت اخیر با وجود محدودیت‌ها، هم بازار داخلی را داشتیم و هم با برخی از کشورهای خارجی محدود ارتباطمان را حفظ کرده بودیم، اما تنها مشکل ما رقابت با سایر کشورها بود؛ چراکه محدودیت‌ها قدرت رقابت را از ما گرفته بود. به این ترتیب با ایجاد شرایط جدید این توانایی را خواهیم داشت که هم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم و هم در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کنیم. وی تاکید کرد: هم‌اکنون بازار، بازار خرید نیست؛ بلکه بازار فروش است و تولیدکننده باید از این موقعیت به خوبی بهره‌مند شود تا بتواند محصولات خود را که تا کنون به صورت محدود و با سود کم به فروش می‌رساند، اکنون با قیمت بیشتری در بازارهای جهانی عرضه کند.

شهاب کاکاوند، مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا، در ادامه با تاکید بر گفته‌های حسینی اظهار کرد: پس از رفع تحریم‌ها اولین قدم این است که راه صادرات باز خواهد شد و از آنجا که برای تولید کنندگان پتروشیمی به درآمدهای ارزی سود بیشتری به همراه دارد، در نتیجه به دلیل خروج این محصولات از کشور طبیعی است که قیمت‌ها رشد اندکی را تجربه کنند، اما هرچقدر هم قیمت‌ها افزایش یابد بازهم باید با توجه به معیار قیمت‌های جهانی سنجیده شود و نباید بیشتر از نرخ جهانی در بازار داخل به فروش برسد. وی افزود: به طور مثال قیمت‌های پروپلین‌ها اکنون ۵۰ تومان در هر کیلو بیشتر از نرخ این محصول در بازار جهانی به فروش می‌رسد، به همین دلیل احتمال دارد در عرضه‌های روز دوشنبه این فلز، فاصله قیمتی آن را کاهش دهند. وی اظهار کرد: البته این رشد قیمت بستگی به نرخ ارز نیز دارد، درست است که اکنون قیمت ارز به دلیل هیجانات بازار حدود ۵۰ تومان کاهش یافته، اما باید دید که واحد پولی در کجا ثابت خواهد شد. همچنین به گفته وی از آنجا که نرخ ارز یک مساله استراژیک برای کشور است پس بعید نظر می‌رسد کاهش بیش از ۳۰۰ تومان را تجربه کند و به نظر می‌رسد که این واحد پولی در محدوده ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزارو ۷۵۰ باقی بماند. کاکاوند افزود: به این ترتیب ممکن است به دلیل افزایش صادرات قیمت‌ها رشد اندکی را تجربه کند، اما وقتی نرخ ارز ثابت شود قیمت‌ها نیز با توجه به نرخ این محصولات در بازارهای جهانی ثابت خواهند شد، به همین دلیل بر اساس این چرخه می‌توان گفت که برداشته شدن تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت محصولات پتروشیمی داخلی بگذارد و تنها باعث افزایش میزان صادرات این محصول در کشورهای جهانی می‌شود.