راهکارهای توسعه‌ای برای جهش صادرات فولاد

گروه بنگاه‌ها - زهرا مسافر: صنعت فولاد کشور به‌رغم دشواری‌های حاصل از تحریم‌ها، سوءمدیریت دولت و بحران ارزی از معدود صنایع کشور است که در سال ۱۳۹۱ رشد داشته است. علاوه بر این دولت در تلاش است تا تولید فولاد را تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن در سال برساند. اگر به این هدف دست پیدا کنیم، صنعت فولاد کشور در مقایسه با صنعت فولاد دیگر کشورهای جهان سریع‌ترین رشد را خواهد داشت. از جمله اهداف بلندمدت این صنعت افزایش تولید به منظور تامین تقاضای داخلی است که منجر به کاهش واردات فولاد خواهد شد و همچنین صادرات محصولات فولادی به جای فولاد خام است. به اعتقاد فعالان صنعت فولاد، بخش دولتی و خصوصی سهم برابری از موفقیت صنعت فولاد کشور ندارند. با وجود افزایش سطح تولید در کارخانه‌های دولتی، بسیاری از شرکت‌های تولیدی فولاد در بخش خصوصی لطمات سنگینی از نوسانات ارزی، هدفمندی یارانه‌ها و تحریم‌ دیده‌اند، به حدی که بسیاری از آنها مجبور به تعدیل یا کاهش حجم تولید شده‌اند.

بهروز سلیمانی از فعالان صنعت فولاد درخصوص راهکارهای توسعه صاد‌رات فولاد کشور معتقد است: تلاش برای رسیدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه صادرات همواره از دغدغه‌های راهبردی بلند‌مدت کشور در عرصه دستیابی به بازارهای صادراتی و همچنین جهش اقتصادی کشور در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: از این رو برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مطلوب، اثرات فزاینده صادرات بر اقتصاد غیر‌قابل انکار است و تا زمانی که سیاست‌های پولی و ارزی کشور هماهنگ نباشند و تخصیص منابع اعتباری و مالی به سمت صنایع مولد صادراتی هدایت نشوند نمی‌توان به سمت جهش صادراتی حرکت کرد.

سلیمانی تصریح کرد: در راستای تولید صادرات محور شناسایی مزیت‌های اقتصادی بخش فولاد و تولید‌کنندگان در چارچوب ایجاد روابط تجاری-مبادلاتی با کشورهای بازار هدف می‌تواند مبنای توسعه و افزایش صادرات در کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات با نرخ سود مناسب به تولید‌کنندگان و رفع مشکلات عدیده مربوط به گمرک، حمل و نقل و همچنین معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از جمله مشوق‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت فولاد شود و متعاقبا راه بازار‌های جهانی را برای فعالان این صنعت باز کند.

رییس هیات مدیره فولاد کرمانشاه تاکید کرد: دستیابی به بازارهای صادراتی از توان یک بخش صنعتی خارج بوده و نیازمند عزم و اراده ملی، برنامه‌ریزی دقیق و بستر‌سازی و انجام فعالیت‌های متعدد وابسته است.

وی ایجاد تعادل و تثبیت بازار در سیاست‌های پولی و ارزی، ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب به تولیدکنندگان، رفع مشکلات گمرکی، حمل‌و‌نقل، مالیات و بیمه‌ای، شناسایی کامل عوامل موثر در کاهش هزینه‌های صادراتی و افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی صادراتی را از جمله راهکارهای موثر برای دستیابی به بازارهای صادراتی برشمرد.

سلیمانی درخصوص توسعه و رشد صنعت فولاد نیز معتقد است: اصلاح نظام بانکی، تدوین استراتژی، ثبات اقتصادی، اصلاح و بهبود مناسبات تجاری و بین‌المللی همگام بودن واحدهای اجرایی با صنایع می‌توانند تاثیر بسزایی ایفا کنند.

وی با اشاره به اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: این امر می‌تواند باعث تحول در صنعت فولاد و حذف بخشی از چالش‌های جاری در این حوزه شود.

به گفته وی، در دولت نهم و دهم نگرشی عظیم در سیستم بانکی را شاهد بودیم که به تبع آن بانک‌های خصوصی متعددی شکل گرفتند. اما عدم نظارت دقیق موجب شدتا بانک‌های خصوصی از اهداف ترسیم شده دور شوند.

رییس هیات مدیره فولاد کرمانشاه تصریح کرد: فعالیت بازرگانی در بخش‌های دیگر مانند حضور در بازار مسکن و فولاد و... از جمله رفتارهای بارز بانک‌ها در حوزه‌های دیگر است. بنابراین در رویکرد جدید بانک‌ها باید از فعالیت غیر‌بانکی فاصله گیرند تا آرامش نسبی به آن حوزه برگردد.

وی خاطرنشان کرد: با تدوین یک برنامه مشخص و استراتژی کلی نمی‌توان به صنعت و تولید کشور احاطه یافت و شاهد رشد آن بود، هر بخش از صنعت نیازمند برنامه خاص خود است. دولت جدید با حمایت از صنایع اشتغالزا و صادرات گرا (فولاد) می‌تواند از اقتصاد تک محصولی (نفت) فاصله بگیرد.

سلیمانی اظهار کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی (اقتصاد مدبرانه) حفظ و نگهداری و توجه خاص به بنگاه‌های صنعتی- تولیدی بسیار حائز اهمیت است. وی ضمن مثبت ارزیابی کردن توافق هسته‌ای، گفت: به‌رغم مشکلات ناشی درخصوص عدم گشایش ال سی برای واردات شمش فولاد و عدم تخصیص ارزمبادله‌ای به تولید‌کنندگان، توافق اخیر روزنه امیدی به روی تمامی فعالان اقتصادی کشور از جمله صنعت فولاد خواهد گشود، زیرا با تثبیت نرخ ارز و کاهش تدریجی تحریم‌ها، شاهد رونق در اقتصاد کشور خواهیم بود که به تبع آن صنعت فولاد نیز از آن سود خواهد برد.