گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: به نظر می‌رسد روند اصلاح قیمت‌های طلا، سکه و دلار، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت آغاز شده است. هرچند که موج خبرهای پیرامون موفقیت هسته‌ای، از روز گذشته در خبرگزاری‌ها فروکش کرده، اما تاثیر مثبت این پارامتر بر بازارهای داخلی، خیلی زود کمرنگ شد. روز گذشته از همان آغاز داد‌و‌ستدها در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالای ایران، تمام سررسیدها با افزایش قیمت کمتر از چهار درصد (بیش از 30 هزار تومان) به استقبال معامله‌گران رفتند. در همین حال با شروع معاملات سکه نقدی در بازار نیز بر بهای سکه طرح جدید، 15 هزار تومان (کمتر از دو درصد) افزوده شد.
ریزش قیمتی دلار و سکه پس از توافق هسته‌ای، کمتر از دو روز پابرجا بود. با این وجود و با وجود افزایش قیمت‌های دیروز، قیمت سکه نقدی - تا میانه معاملات - در مقایسه با آخرین روز معاملاتی پیش از آمدن نتایج مذاکرات ژنو (۳۰ آبان) که قیمت سکه ۸۹۹ هزار تومان بود، هنوز ۲۷ هزار تومان کاهش را نشان می‌داد. قیمت نزدیک‌ترین سررسید آتی (سکه آذر) نیز به نسبت قیمت ۳۰ آبان، ۳۴ تومان کاهش داشت. به این ترتیب سکه‌های آتی کندتر از نقدی در حال حرکت در مسیر صعودی بودند.
در همین حال روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد هم به نسبت آخرین قیمت روز دوشنبه، افزایش پیدا کرد و به حدود ۲۹۵۰ تومان بازگشت. با تاثیر افزایشی قیمت دلار بر بازار سکه، در ادامه معاملات دیروز، روند صعودی برای سکه نقدی، به تدریج شدت گرفت به طوری که افزایش بهای این سکه تا ۲۹ هزار تومان - تا لحظه تنظیم این گزارش - هم رسید و توانست قیمت سکه نقدی را به ۸۷۲ هزار تومان برساند. با این وجود حباب منفی سکه تا حدودی هنوز باقی بود. از سوی دیگر سکه‌های بازار آتی در میانه معاملات دیروز، برای دو سررسید اول، اختلاف قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان و برای دو سررسید دور خود، اختلاف حدود ۱۷ هزار تومان را ثبت کرد.
افزایش قیمت‌های روز سه شنبه، در شرایطی که تقریبا تمام خبرهای تاثیر‌گذار بر بازارها مثبت بود و انتظار می‌رفت به تداوم موج ریزشی قیمت‌ها دامن بزند، به تاثیر از بهای جهانی طلا و افزایش بهای دلار رخ داد. به عقیده معامله‌گران بازار ارز، این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در چند روز آینده به مرز ۳۰۰۰ تومان (حد روانی خود) بازگردد. به این ترتیب بازار قراردادهای سکه آتی نیز در جهت صعود، به اصلاح قیمت‌ها ادامه خواهد داد. نوسانات این چنینی احتمالا تا ۱۵ آذر که تکلیف ارز در بودجه مشخص شود، ادامه‌دار است و پس از آن، بررسی این لایحه، تا حدودی بر روند بازارها اثرگذار خواهد بود.
دیروز در دومین روز از هفته کاری بازار نیویورک، قیمت فلز زرد به نسبت آخرین بهای خود در پایان داد و ستدهای روز دوشنبه، با افزایش پنج دلاری به ۱۲۵۶ دلار رسید و پس از آن در حدود قیمت روز قبل خود نوسان می‌کرد. اما این تفاوت قیمت با کمترین بهای ثبت شده برای طلا در روز دوشنبه، افزایش ۲۷ دلاری را نشان می‌داد. بهای طلا دوشنبه گذشته به کمترین میزان طی پنج ماه اخیر رسیده بود که طی دو روز تا حدودی این سقوط را جبران کرد.
افزایش تقاضای فیزیکی برای بهره‌برداری از افت شدید قیمت این فلز گرانبها طی روزهای اخیر علت رشد نسبی قیمت طلا در معاملات دیروز اعلام شده است. با این وجود تحلیلگرانی که همچنان اعتقاد به تداوم روند کاهشی طلا دارند، افزایش قیمت اخیر را پایدار نمی دانند و ماه‌های پیش رو را بنا به تجربه سال‌های گذشته، ماه‌های بدی برای این فلز مهم قلمداد می‌کنند. معمولا در آستانه سال جدید میلادی، عرضه طلا در بازار افزایش می‌یابد و برای دستیابی به پول نقد طلای زیادی روانه بازار می‌شود که در نتیجه آن قیمت طلا رو به کاهش می‌گذارد. ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که سیاست تسهیل پولی فدرال رزرو، نهایتا تا سه ماه نخست سال میلادی جدید ادامه خواهد داشت و پس از آن، میزان خرید اوراق قرضه رو به کاهش می‌گذارد.
به هر ترتیب با وجود اخبار مثبتی که بازارهای داخلی می‌توانستند به تبع آنها به ریزش‌های چند روز اخیر خود ادامه دهند، روز گذشته باز هم نگاه معامله‌گران این بازارها به نوسانات اونس طلا دوخته شد، اما طلا تا حدودی تغییر جهت داد و در مسیر کاهشی حرکت کرد. روز دوشنبه هم که سکه نقدی و آتی تهران تغییرات قیمتی فراوانی را تجربه کردند، اونس طلا بین ۱۲۲۹ تا ۱۲۵۱ دلار (۲۲ دلار) نوسان داشت. در این روز ابتدا بازارهای داخلی سکه در ادامه ریزش‌های روز یکشنبه، از قیمت‌های خود کاستند، اما با اوج گیری بهای جهانی طلا و صعود نسبی دلار، تا حدودی مسیر رفته را بازگشتند. اما دیروز در تمام طول مدت معاملات، مسیر تغییرات قیمتی سکه آتی و نقدی به سوی افزایش قیمت‌ها بود. اگر روند افزایشی قیمت‌ها به همین صورت ادامه پیدا کند، خود به خود جلوی قاچاق طلا به خارج از کشور را خواهد گرفت.
از جمله خبرهای مثبت دیروز که البته نتوانست بازارها را با خود همراه کند، می‌توان به اظهارات اخیر رییس سنای آمریکا اشاره کرد که گفت: سنا هیچ عجله‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران ندارد. از سوی دیگر سخنگوی مسوول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته از احتمال لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران در ماه دسامبر یا ژانویه سخن گفت. همچنین یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا، از تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ برای تصمیم‌گیری پیرامون نحوه انتقال پول نفت به تهران خبر داد.
از طرفی در مورد حجم قراردادهای معامله شده در بازار آتی سکه، روز دوشنبه پس از گذشت یک ماه، دوباره این حجم به مرز ۹ هزار قرارداد رسید که در پی نوسانات فراوان بازار و هیجان موجود میان معامله‌گران، ثبت شد. حجم قراردادهای روز گذشته هم - تا میانه معاملات - به نسبت هفته‌های اخیر کمی افزایش داشت. نکته مهم روز گذشته این بود که سکه‌های آتی بسیار آرام در مسیر افزایش قیمت حرکت می‌کردند به طوری که اختلاف قیمت دورترین سررسید این بازار (سکه اسفند) با سکه نقدی، حدود ۳۰ هزار تومان بود و این مساله موجب ایجاد سود آربیتراژ منفی می‌شد به گونه‌ای که معامله‌گران می‌توانستند سکه نقدی را فروخته و در آتی اقدام به خرید کنند.

صعود سکه نقدی، از آتی پیشی گرفت

صعود سکه نقدی، از آتی پیشی گرفت

صعود سکه نقدی، از آتی پیشی گرفت