رقابت در تالار پتروشیمی ادامه دارد

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رفع تحریم‌های بین‌المللی در صنعت پتروشیمی امیدواری‌هایی را در بازار این محصولات و در بخش صنعت ایجاد کرده است که می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای را در مولفه‌های اصلی این بخش به جا بگذارد. کارشناسان معتقدند که شاخصه‌های اساسی همچون سطح تولید، صادرات، عرضه‌های محصولات در بازار و قیمت از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در فاصله‌ ماه‌های پیش رو احتمالا دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهند شد. از طرفی با روی کار آمدن دولت جدید، گشایش‌هایی در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده است؛ گشایش‌‌هایی که به کاهش سطح مبادلات در بازارهای داخلی منتهی شده است. در بورس کالا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که مبادلات این محصولات روند کاهشی به خود گرفته است. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار، با توجه به این نکته که احتمالا قیمت خوراک گاز در ارقام زیر ۱۰ سنت تثبیت خواهد شد، بسیاری از نگرانی‌های تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی کاهش خواهد یافت.

روند چند ماه اخیر نشان می‌دهد که نگرانی از افزایش قیمت خوراک بعضا برنامه‌های تولیدی را دستخوش تغییر کرده است. دولت قصد داشت قیمت خوراک گاز را تا ۱۳ سنت افزایش دهد که این رقم بالاترین نرخ در جهان است. مخالفت تولیدکنندگان این محصولات با این تصمیم دولت نهایتا مجلس را وارد ماجرا کرد. برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که نرخ ۷ سنت برای خوراک گاز کفایت می‌کند اما هنوز به صورت رسمی نرخی برای این محصولات اعلام نشده است، هر چند شنیده‌ها حکایت از قیمت‌های زیر ۱۰ سنت دارد.

از سوی دیگر روز گذشته ۵ آذرماه، ۱۴ شرکت تولیدکننده مواد پتروشیمی کشور، حدود ۴۱ هزار تن انواع مواد پلیمری را در ۴۴ گرید مختلف روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران بردند.

همچنین در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، عمده عرضه کنندگان مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، بندرامام، تبریز، تندگویان، جم، خوزستان، رجال، غدیر، قائدبصیر، لاله، پلی پروپیلن جم، مهر و شرکت پلیمر کرمانشاه بودند.

از جمله مهم‌ترین مواد پلیمری عرضه شده در این روز می‌توان به اپوکسی رزین جامد و مایع، SBR، ABS، پلی اتیلن ترفتالات، پلی اتیلن سبک فیلم، پلی اتیلن سنگین تزریقی، پلی اتیلن سنگین فیلم، پلی اتیلن سنگین لوله، پلی استایرن معمولی، PVC، پلی پروپیلن شیمیایی و پلی پروپیلن نساجی اشاره کرد.

بر این اساس معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی هم مانند روز دوشنبه با سقف قیمت برای کالاهایی که با تناژهای پایین عرضه و اختلاف قیمت در بورس و بازار نقدی مواجه هستند، روبه رو شد.

به گفته کارشناسان، با اینکه در این مدت یعنی پس از مثبت شدن نتیجه مذاکرات اندکی قیمت‌های پیشنهادی معامله‌گران در بازار داخل کاهش یافته است، اما هنوز خریداران به علت ترس از ضررهای احتمالی با وجود بازار رو به نزول دلار، ترجیح می‌دهند از مبادلات خودداری کنند و در انتظار ثبات در بازار پتروشیمی بمانند. از طرفی نیز با اینکه قیمت برخی از محصولات همچون پروپلین‌ها نسبت به هفته گذشته روند کاهشی را تجربه کرده است اما همچنان با قیمت‌های بازار حدود ۲۰۰ تومان در هر کیلو فاصله دارد که به گفته فعالان بازار بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر و با توجه به قیمت‌های جهانی این اختلاف قیمت از بین برود.

از سوی دیگر کارشناسان حوزه پتروشیمی معتقدند که پیش‌بینی بازار این محصولات در دو روز اخیر دشوارتر از قبل شده و بیشتر معامله‌گران به نظاره گران بازار تبدیل شده‌اند و ترجیح می‌دهند تا به ثبات رسیدن قیمت‌ها صبر پیشه کنند.

توقف کدهای معاملاتی پتروشیمی‌های غیرفعال

ازسوی دیگر مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به مذاکرات بورس کالا و پتروشیمی‌ها در پی انتقاد مسوولان‌ پتروشیمی مبنی بر دلال بازی در بورس کالا برای فروش محصولات پتروشیمی، گفت: قرار است وزارت صنعت پالایش جدی بر روی سایت بهین‌یاب انجام دهد.

حسین پناهیان در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر در مورد مذاکرات اخیر مسوولان بورس کالا و پتروشیمی در پی انتقادها از دلال بازی در بورس کالا برای فروش محصولات پتروشیمی گفت: مذاکراتی در این زمینه انجام شده است، اما عرضه‌کنندگان در بورس را وزارت صنایع معرفی می‌کند و این موضوع ارتباطی به بورس کالا ندارد.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه عرضه‌کنندگان از طریق سایت بهین یاب برای عرضه معرفی می‌شوند و بورس کالا شرایط را برای فروش فراهم می‌کند، افزود: قرار شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک بازنگری بر روی سایت بهین یاب انجام دهد و با دقت، نظارت و حسابرسی بیشتری، عرضه‌کنندگان را به ما معرفی کند.

وی در پاسخ به این سوال‌ که آیا با انجام این کار جلوی دلال بازی گرفته می‌شود؟ گفت: در حال حاضر کسانی که در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند، تولیدکنندگان بخش پتروشیمی هستند، البته ما منکر این نیستیم که ممکن است بخش‌هایی از پتروشیمی‌ها غیر‌فعال باشند یا اینکه محصولات خود را در جای دیگری عرضه کنند.پناهیان خاطرنشان کرد: اما وزارت صنعت و سازمان حمایت مرتب در حال رصد کردن هستند و به ما اعلام می‌کنند که آیا کارخانه‌ای غیرفعال است یا محل تحویل کالاهایشان جای دیگری است که بر این اساس بورس کالا، کدهای معاملاتی آنها را متوقف می‌کند.

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: قرار شده است که پالایش جدی بر روی کدهای معاملاتی براساس سایت بهین‌یاب و تولیدکنندگان پتروشیمی که با بورس کالا معرفی می‌شوند، انجام شود.