گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته همانگونه که از شتاب ریزش نرخ ارز و طلا در بازار آزاد کاسته شد، به همان نسبت سیر نزولی قیمت‌ها در بازار آهن نیز کند شد. به این ترتیب به‌رغم آنکه در دو روز گذشته بهای مقاطع تولید داخل با کاهشی تا سقف ۵/۲ درصد روبه‌رو بودند، تا ساعات میانی روز سه‌شنبه برخی از آنها ثبات و بعضی دیگر کاهش قیمت محدودی را ثبت کردند. از سوی دیگر در بازار غیررسمی فولاد نیز روز گذشته برخی تولیدکننده‌های بخش خصوصی از جمله فولاد زاگرس، شاهرود، فولاد امیرکبیر خزر و فولاد زنجان قیمت پیشنهادی میلگردهای تولیدی خود را ۵ تا ۲۰ تومان کاهش دادند.

علاوه بر این همانطور که پیش‌بینی شده بود از ابتدای هفته جاری تاکنون، قیمت هر تن شمش وارداتی به کشور نیز روزانه ۵ تا ۱۰ تومان افت می‌کند و این در حالی است که برای هفته آینده هم تکرار همین وضعیت چندان دور از انتظار نیست.

فعالان بازار در حالی‌که به روند کند و ناچیز معاملات روزانه در بازار فولاد اذعان می‌کنند، معتقدند: تا اواسط یا بعضا اواخر آذرماه به دلیل نوسانات رو به پایین نرخ ارز و رکود حاکم بر مبادلات آهن، مسیر حرکت قیمت‌ها همچنان کاهشی است، هرچند اگر نرخ ارز به ثبات برسد کمی از آهنگ شتاب آن کاسته خواهد شد.

در این میان در بورس کالا نیز فولادسازان تنها در روزهای یکشنبه و دوشنبه اقدام به عرضه محصولات تولیدی خود کردند؛ چرا که معامله‌گران در شرایطی که قیمت‌های بازاری کمتر از قیمت تمام شده خرید از بورس کالا است، انتظار کاهش قیمت پایه فروش را از طرف عرضه‌کننده‌ها دارند و از خرید با قیمت‌های فعلی امتناع می‌کنند، البته این موضوع در حالی است که فولادسازان به خصوص بخش خصوصی امکان کاهش نرخ پایه را به بیش از رقم‌های فعلی به علت هزینه تمام شده فرآیند تولید و خرید شمش با قیمت‌های بالا منتفی می‌دانند.

به هر ترتیب با گشایشی که در پرونده هسته‌ای کشورمان روی داده، امیدواری‌ فراوانی نسبت به رفع مرحله به مرحله تحریم‌ها و آزادسازی دلارهای بلوکه شده در سایر کشورها حاصل شده است. از این‌رو بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند اگر این مهم به خوبی محقق شود، سال ۹۳ برای بسیاری از بازارها از جمله صنعت و بازار فولاد، سالی طلایی است؛ زیرا هرچند تا پایان سال نمی‌توان انتظار داشت اطمینان لازم برای حضور در بازار به صاحبان سرمایه و معامله‌گران بازگردد، اما در سال جدید با منابع ارزی و ریالی لازم که از محل رفع تحریم‌ها آزاد شده و در اختیار دولت قرار می‌گیرد به طور قطع تنگناهای تخصیص بودجه عمرانی و زیربنایی برداشته می‌شود که از این راه بازار فولاد نیز با رونق و حرکت همراه خواهد شد. این کارشناسان معتقدند، هنگامی که تقاضای لازم به بازار آهن تزریق شود و تولیدکننده‌ها شاهد فروش محصولات خود در بازار و بورس کالا باشند، انگیزه کافی برای حضوری بهتر و باکیفیت‌تر را نیز در بازار فروش به دست خواهند آورد.

شمش لندن در مسیر صعود

همزمان با نوسانات کاهشی قیمت‌ مقاطع و شمش در بازار داخلی، قیمت هر تن شمش فولاد در بورس کالایی لندن پس از تجربه چند روز ثبات، روز دوشنبه (۲۵ نوامبر) با ۵ دلار افزایش به ۲۴۰ دلار در هر تن رسید. اخیرا برخی تحلیلگران چشم‌انداز باثبات و رو به رشدی برای صنعت فولاد اروپا به واسطه رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش فعالیت بخش‌های مصرف کننده فولاد پیش‌بینی کرده‌اند. مصرف ظاهری فولاد حوزه یورو که شاخصی برای تقاضای مصرف کننده‌های نهایی است سال ۲۰۱۴ یک تا دو درصد صعودی پیش‌بینی شده، در حالی که قبل از این رشد منفی یک تا دو درصدی برای سال ۲۰۱۳ برآورد شده بود.