باز هم اونس طلا فرمان را به دست گرفت
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در تعطیلی بازارهای بین‌المللی طی دو روز ابتدای هفته، سکه طلای بازار تهران تلاش کرد بدون سایه سنگین اونس طلا، حباب منفی خود را از بین ببرد، اما روز گذشته وقتی معاملات بازار طلا و سکه تهران آغاز شد، اونس فلز زرد ریزش 6 دلاری نسبت به آخرین قیمت روز جمعه را ثبت کرده بود.
این ریزش‌ها همزمان در بازارهای جهانی و داخلی طلا به تدریج تشدید شد و قیمت سکه را باز هم دچار حباب منفی کرد. بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالای ایران هم دادوستدهای روز گذشته خود را با کاهش اندک قیمت‌ها آغاز کرد. هر چهار سررسید این بازار ریزش کمتر از یک درصد را تجربه کردند و به تدریج سکه سررسید بهمن در کاهش بها از دیگر سررسیدها پیشی گرفت و در نهایت تمام سررسیدها بر شدت کاهش قیمت افزودند.
روز یکشنبه نزدیک ترین سررسید بازار آتی سکه، در تمام ساعات معاملاتی زیر قیمت سکه نقدی خرید و فروش شد و دیروز هم به همین روند ادامه داد. همچنین اختلاف بین سررسیدهای آتی سکه ارقام بسیار پایینی را نشان می‌داد به طوری که اختلاف قیمتی بین دو سررسید اول این بازار کمتر از ۱۰ هزار تومان و دو سررسید دور نیز ۱۲ هزار تومان بود.
در آن سوی مرزها، آنچه برای نوسانات این هفته اونس طلا پیش بینی می‌شد، کاهش قیمت بود که البته محقق شد. دیروز در اولین روز معاملاتی هفته جاری میلادی، اونس طلا کاملا در مسیر کاهشی حرکت کرد به طوری که در کمترین رقم با ریزش ۱۸ دلاری (تا لحظه تنظیم این گزارش) به ۱۲۳۶ دلار هم رسید. ریزش‌های اونس، بازار سکه تهران را هم از خود متاثر ساخت. کاهش قیمت سکه‌های بازار آتی اما دیروز کمتر از سکه نقدی بود، در حالی که سکه بازار نقدی ۱۵ هزار تومان از قیمت خود کاسته بود، بیشترین ریزش قیمت برای آتی سکه ۱۱ هزار تومان بود. کاهش تقاضای جهانی و افت سرمایه‌گذاری در بازار طلا، مهم ترین عامل کاهش قیمت طلا در ماه‌های گذشته اعلام شده و موجب شده تا قیمت طلا بیش از ۲۶ درصد ارزش خود را از دست بدهد. بر همین اساس بسیاری از بانک‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی خود را از قیمت آتی اونس فلز زرد، کاهش داده اند. به طور مثال بانک A&Z استرالیا پیش از این اعلام کرده بود که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به بیش از ۱۴۳۶ دلار خواهد رسید ولی با تجدیدنظر در این رقم پیش بینی خود را به ۱۲۶۹ دلار کاهش داده است. از سوی دیگر تازه‌ترین نظرسنجی CNBC از کارشناسان اقتصادی هم نشان می‌دهد که روند تحولات قیمت طلا در روزهای آینده نزولی خواهد بود. این در شرایطی است که بازارهای جهانی منتظر اعلام گزارش‌های آماری در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا به ویژه بازار کار و اشتغال هستند. در صورت بهبود وضعیت اشتغال و بازار کار آمریکا طی ماه نوامبر، احتمال متوقف شدن محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری فدرال رزرو افزایش خواهد یافت و این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود. در روزهای آینده همچنین گزارش وزارت بازرگانی در خصوص رشد اقتصادی در سه ماه سوم ۲۰۱۳ میلادی و شاخص تولیدات صنعتی نیز منتشر خواهد شد. این آمارها تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا در روزهای آینده خواهند داشت.
انتشار آمارهای مختلف اقتصادی آمریکا اعم از آمار فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی، تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم و شاخص میزان خرید بخش تولید، در این هفته می‌تواند چشم‌انداز روشن‌تری از میزان تقویت اقتصاد آمریکا به ناظران بدهد. از طرفی ترمیم قوی اقتصاد آمریکا می‌تواند فدرال رزرو را به آغاز تعدیل سیاست پولی اش متقاعد کند. آخرین نشست سال ۲۰۱۳ بانک مرکزی آمریکا در روزهای ۱۷ و ۱۸ دسامبر برگزار خواهد شد و ممکن است در این نشست سرنوشت سیاست محرک اقتصادی مشخص شود.
قرار است نشست مشترک کارشناسی ایران، آژانس و ۱+۵ در سطح مدیران کل وزارت خارجه ایران و ۱+۵ و نیز معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها، برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۸ و ۱۹ آذر) در وین برگزار شود. گفته می‌شود نشست کارشناسی و فنی ایران و آژانس برای اجرای توافق تهران هم ۲۰ آذرماه (۱۱ دسامبر) در وین برگزار خواهد شد. با توجه به تجربه بازارهای ارز و سکه در مسائل مشابه چنین رویدادهایی در دو ماه گذشته، انتظاری پیرامون نوسانی شدن این بازارها با نزدیک شدن به این گفت‌و‌گوها وجود ندارد و به نظر می‌رسد همچنان تغییر و تحولات بازار جهانی طلا، پیشاپیش بازارهای داخلی حرکت کند.

باز هم اونس طلا فرمان را به دست گرفت

باز هم اونس طلا فرمان را به دست گرفت