گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته همزمان با نوسانات کاهشی و محدود نرخ ارز در بازار آزاد، تا ساعات میانی روز در بازار آهن نیز میانگین قیمت مقاطع در بازار اصفهان و تهران با تغییرات کم‌دامنه و محدودی روبه‌رو شدند به طوری که برآیند این نوسانات در نهایت به ثبات قیمت مقاطع منتهی شد. در همین حال قیمت محصولات فولادی وارداتی به کشور نیز از جمله کلاف ساده سایز ۵/۵ و انواع ابعاد شمش از کشورهای چین، کره‌جنوبی و ترکیه نسبت به روز یکشنبه ثابت ماندند.

در این میان در کنار ثبات قیمت محصولات بسیاری از فولادسازان، اما بعضی دیگر از واحدهای تولیدی، قیمت میلگردهای تولیدی خود را با کاهش ۵ تا ۳۰ تومانی همانند روزهای اخیر پیشنهاد کردند.

چند دستگی قیمت‌ها در بازار مواد اولیه

در کنار افت و خیز روزانه قیمت‌ مقاطع فولادی در بازار آزاد، نکته مهم و درخور توجه رکود ۹ ماهه در بازار مصرف، افت ۵ ماهه در قیمت محصولات فولادی و چند دستگی قیمت‌ها در بازار مواد اولیه‌ای از قبیل شمش است.‌ هم‌اکنون قیمت مقاطع تا نقطه سربه‌سر هزینه تولیدی واحدهای فولادی پایین آمده، اما هزینه تمام شده خرید شمش و مواد اولیه برای کارخانه‌ها همچنان بالا است.

هم‌اکنون در حالی‌که متوسط قیمت شمش‌های وارداتی به کشور حدود ۱۶۳۳ تومان به ازای هر کیلو است، قیمت خرید نقدی شمش فولادسازان دولتی مانند ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان از طریق بورس کالا با احتساب یکسری هزینه‌ها مانند مالیات بر ارزش افزوده، کارمزد و کرایه حمل بار به طور متوسط تا حدود ۱۶۸۰ تومان برای واحدهای تولیدی تمام می‌شود.

در همین حال قیمت بیلت‌های تولیدی بخش خصوصی نیز از ۱۴۱۰ تا ۱۵۹۰ تومان در نوسان است که برآیند آنها قیمت ۱۴۷۰ تومان در هر کیلو را نشان می‌دهد. هرچند این میانگین قیمت، رقم معقولی را برای خرید شمش پیشنهاد می‌دهد، اما آنچنان که باید این محصول تولیدی بخش خصوصی مورد اقبال خریداران به دلایل متفاوتی از جمله کیفیت و اطمینان‌پذیری مانند شمش‌های دولتی قرار نمی‌گیرد. از اینرو بسیاری از نوردسازان کماکان نسبت به تنگناهای تامین مواد اولیه و قیمت‌های خرید موجود گله‌مندند.

عرضه‌های بی‌رونق رینگ فولاد

همزمان با ثبات کم‌نظیر قیمت‌ها در بازار آزاد، روز گذشته در بورس کالا نیز شرکت صبا فولاد زاگرس ۱۱۰۰ تن نقدی میلگرد A۳ سایزهای ۱۸ و ۲۰ را با قیمت ۱۶۷۰ تومان روی تابلوی معاملات برد که خریداری نشد. علاوه بر این شرکت فولاد آذربایجان نیز ۲۳۰۰ تن پودر قراضه آهن را با قیمت ۲۳۰ تومان -۳۵ تومان پایین‌تر از عرضه همین محصول در یکشنبه هفته گذشته- در معرض فروش گذاشت که تا پایان زمان معاملات ۱۵۰۰ تن از آن خریداری شد. علاوه بر این فولاد مبارکه اصفهان نیز بالغ بر ۷۹ هزار و ۱۵۰ تن انواع ورق تولیدی خود را توسط کارگزاران در سیستم مبادلاتی مچینگ ثبت کرد.

به گفته یکی از کارگزاران تا زمانی‌که نوسانات نرخ ارز ادامه داشته و قیمت مقاطع کماکان در مسیر کاهشی باشد خریداران نمی‌توانند ریسک کنند و نیاز خود را در زمان حال از بازار یا بورس کالا خریداری کنند، به همین دلیل مهم‌ترین نیاز بازار دستخوش رکود، ثبات قیمت ارز و به تبع آهن آهن‌آلات تولیدی در روزهای متوالی نه فقط یک روز است تا دادوستدهای فولاد نیز با تحرک بیشتری نسبت به قبل روبه‌رو شوند.