مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: به منظور استفاده کامل و بهینه از تمام ظرفیت‌های مرکز، نمایندگی‌هایی در استان‌ها و همچنین کشورهای عضو پیمان‌های منطقه ای مانند اکو و D۸ راه‌اندازی خواهیم کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، حسین عسگرزاده روز دوشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با ارائه گزارشی از فعالیت این مرکز در سال‌های اخیر گفت: این مرکز در سال‌های گذشته چندین پروژه در زمینه سنگ آهن، مس، طلا، زغال‌سنگ، سرب و روی، اکتشاف و همچنین مسایل زیست محیطی اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه این مرکز در سال ۹۲ نیز ۱۳ پروژه را در دست اجرا دارد، افزود: پرعیارسازی سنگ آهن و همچنین سایر مواد معدنی از برنامه‌های مهم این مرکز در سال جاری است.

عسگرزاده ادامه داد: به دلیل نبودن دانش فنی و همچنین نداشتن واحدهای کنسانتره، بخش زیادی از سنگ آهن کشور به صورت دانه بندی صادر می‌شود. براساس آمار در سال ۹۱ از ۶۴ میلیون تن کانسنگ استخراج شده از معادن (۵۲ میلیون تن توسط ایمیدرو و ۱۲ میلیون تن توسط بخش خصوصی) بخش کمی به گندله تبدیل شد و میزان صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده حدود ۲۰ میلیون تن بود. وی با اشاره به برنامه ایمیدرو برای تولید ۵۸ میلیون تن گندله در سال‌های آینده اظهار کرد: برای تحقق این رقم باید ۱۵۰ میلیون تن کانسنگ از معادن کشور استخراج شود که لازمه آن پرعیار‌سازی است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: بر‌اساس بررسی‌های انجام شده، ایران دارای ۶۸ نوع ماده معدنی است که تاکنون تنها بر روی ۲۰ نوع آن کار شده و در ۴۸ نوع دیگر کار قابل توجهی صورت نگرفته است.

امیر خرمی‌شاد افزود: در ایران معادن طلای زیادی داریم، اما به خوبی از آنها استفاده نشده است؛ در حالی که در برخی از کشورهای آفریقایی از عمق ۲۰۰۰ متری طلا استخراج می‌کنند.

وی تصریح کرد: توسعه و رشد امر پژوهش، تحقیقات و نوآوری در یک سازمان نیازمند باور مدیریت ارشد است که خوشبختانه این باور در مدیریت ارشد ایمیدرو وجود دارد و امیدواریم برنامه‌های بلندمدتی که برای مرکز تحقیقات پیش‌بینی شده، محقق شود. خرمی‌شاد ادامه داد: باید تحقیقات و پژوهش منجر به ایجاد درآمد شود، زیرا در این صورت است که بخش خصوصی حتما از آن استقبال خواهد کرد، ضمن اینکه احساس نیاز به پژوهش نیز سبب رشد تحقیقات در کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زنجیره تولید بخش معدن باید از خام‌فروشی به سمت ایجاد ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم، افزود: در ایمیدرو، تمرکز بر روی محصولات با فناوری‌های متوسط و بالا است. خرمی شاد با اشاره به شکاف میان مراکز تحقیقات و بخش صنعت اظهار کرد: مطمئن هستم که در دوره جدید فعالیت، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران می‌تواند در حد توان این شکاف را پر کند.

به گزارش خبرنگار ما، در مراسم امروز همچنین تفاهمنامه همکاری بین مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران امضا شد.

عسگرزاده در زمینه این تفاهمنامه گفت: این اولین تفاهمنامه همکاری مرکز با بخش خصوصی است که بر اساس آن، این مرکز خدمات آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و تحقیقاتی را به بخش خصوصی در زمینه سنگ آهن ارائه خواهد داد. رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیز گفت: بخش معدن کشور هم در بخش سنگ‌آهن و هم سایر مواد معدنی به سرعت در حال رشد و توسعه است به طوری که هم شاهد پیشرفت‌های کمی و هم کیفی بخش معدن هستیم. مهرداد اکبریان با بیان اینکه تفاهمنامه امضا شده برای حوزه سنگ آهن از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: نوع استفاده از مواد معدنی نیز تغییر کرده و بهینه شده است. وی تصریح کرد: این انجمن با امضای تفاهمنامه مذکور از امکانات تحقیقاتی، آزمایشگاهی و بخش‌های مختلف مرکز در حوزه سنگ‌آهن بهره‌مند خواهد شد. اکبریان با بیان اینکه در گذشته برخی نمونه‌های مواد معدنی به آزمایشگاه‌های خارج از کشور ارسال می‌شد، گفت: این مرکز که توسط ایمیدرو ایجاد شده، از ظرفیت‌ها و امکانات بالایی به صورت مجتمع برخوردار است که امیدواریم امضای این تفاهمنامه، منجر به رونق معادن سنگ‌آهن شود. وی همچنین با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه خام فروشی سنگ‌آهن، اظهار امیدواری کرد با توسعه معادن، سنگ آهن تولیدی کشور به طور کامل در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد. مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یکی از مراکز وابسته به ایمیدرو است که در ۶۰ کیلومتری تهران قرار دارد و در بین مراکز تحقیقاتی مشابه دنیا یکی از پنج کشور مطرح در جهان به شمار می‌رود.