رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه عدم اجرای تبصره ۴ ماده ۶قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر خرید و فروش محصولات و نهاده‌های کشاورزی به معنای تخلف نیست، گفت: در شرایطی که دولت برای قیمت‌گذاری مداخله می‌کند و نسبت به خرید محصولات کشاورزی اقدام می‌کند طبیعتا خرید و فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس امکان‌پذیر نیست. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، عباس رجائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره عدم اجرای تبصره ۴ ماده ۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر اینکه خرید و فروش نهاده‌ها و محصولات تولیدی در صورتی که از اقلام قابل معامله در بورس باشد باید از طریق شرکت بورس کالا انجام شود، تصریح کرد: بورس کالا برای تعیین قیمت برای کالاهای راهبردی است و در حال حاضر به دلیل اینکه دولت مداخله‌هایی در خرید تضمینی انجام می‌دهد طبیعتا بورس کالا معنا ندارد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: خرید و فروش نهاده‌ها و محصولات تولیدی از طریق بورس کالا زمانی معنا دارد که آزاد سازی قیمت‌ها صورت گیرد و محصولات و نهاده‌های کشاورزی مانند بسیاری از کالاها در بورس کالا کشف قیمت شوند.

وی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: اما در شرایطی که دولت برای قیمت گذاری گندم مداخله می‌کند و نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کند، طبیعتا خرید و فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس امکان پذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: البته خرید و فروش برخی کالاهای کشاورزی مانند ذرت تا حدودی از طریق بورس صورت می‌گیرد، اما ساختار این موضوع باید تقویت شود و عدم اجرای تبصره ۴ ماده ۶قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر خرید و فروش محصولات و نهاده‌های کشاورزی به معنای تخلف نیست اما این موضوع در دستور کار است تا خرید و فروش این محصولات نیز از طریق بورس انجام شود.

رجائی ادامه داد: به دلیل اینکه خرید و فروش محصولات کشاورزی به لحاظ ساختار کشاورزی خرد کشور شرایط خاصی دارد طبیعتا تولیدکنندگان کالاهای خرد کشاورزی نمی توانند در بازار بورس وارد شوند و این بستگی به تشکیل ساختارهای بزرگ در بخش کشاورزی دارد تا شرایط خرید و فروش نهاده‌های کشاورزی در بورس فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که قانونی برای خرید و فروش نهاده‌ها و محصولات تولیدی در مجلس تصویب شده، اما شرایط اجرای آن فراهم نیست؛ در این شرایط لزوم تصویب اینگونه قوانین چیست؟ گفت: این یک قانون دائمی در حوزه کشاورزی است و باید در جهت فراهم شدن زیرساخت‌های آن حرکت کنیم و در واقع باید گفت تصویب این قانون برای آینده بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

رجائی درباره زمان اجرای خرید و فروش نهاده‌های کشاورزی از طریق بورس تصریح کرد: در این راستا بورس کالا نیز باید در حوزه کشاورزی فعال‌تر شود، ضمن اینکه شرکت‌های بازرگانی و دولتی نیز باید در این جهت فعال‌تر شوند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای این تبصره اعلام کرد، گفت: شرایط و زیرساخت‌های لازم برای خرید و فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس احتمالا تا پایان برنامه پنجم توسعه فراهم می‌شود.