گروه بورس کالا- سحر نمایشی: مبادلات رینگ پتروشیمی در آخرین عرضه از هفته معاملاتی با رقابت به کار خود پایان داد. البته این در حالی است که در بازار غیر‌رسمی پتروشیمی‌ها نیز افزایش حجم تقاضا برای خرید شدت گرفته و بازار این محصولات به صف خرید تبدیل شده است، چرا‌که فعالان بازار معتقدند با تصویب لایحه بودجه با ارز 2600 تومان و تعیین نرخ خوراک گاز روی 14 سنت قیمت‌ محصولات پتروشیمی با روند صعودی مواجه خواهد شد. از طرفی هم با نزدیک شدن به ماه ژانویه این احتمال وجود دارد که این محصولات با رشد نرخ در بازارهای جهانی رو‌به‌رو شوند به همین دلیل معامله‌گران با اطمینان از افزایش قیمت‌ها به خرید روی آورده‌اند.
همچنین کاهش مداوم عرضه این محصولات باعث شده هر هفته نسبت به هفته قبل از آن مقدار کمتری از عرضه‌ها به دست مشتریان برسد و بازار تشنه‌تر شود. عوامل متعددی از جمله قیمت‌ها یا نهایی نشدن معامله در زمان انجام معاملات باعث شده است بخش کمتری از کالای عرضه شده به دست مشتری برسد. بنابراین خود این موضوع نیز می‌تواند عامل افزایش قیمت‌ها و انتقال معاملات به بازارهای غیربورسی باشد، کما‌اینکه به گفته یکی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی، حرکت خریداران در بازار این محصولات به حدی است که قیمت‌ها در بازار هر روز روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کنند.
البته نا‌ گفته نماند که انتظار تجار نیز برای آزاد‌سازی واردات می‌تواند نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها داشته باشد، بر همین اساس در حال حاضر تمام عوامل دست در دست هم داده‌اند تا بازار این محصولات را به صعود قیمت‌ها سوق دهند. به گفته فعالان بازار بهتر است مسوولان در این مدت سیاست‌هایی اتخاذ کنند تا بتوانند بازار را در این دوره بحرانی کنترل و هدایت کنند همچنین بهتر است تولید‌کنندگان با عرضه‌های بیشتر از هیجانات بازار بکاهند. به این ترتیب روز گذشته تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، شاهد عرضه حدود ۱۰۷ هزار تن انواع مواد شیمیایی، گاز، قیر، وکیوم باتوم و سلاپس واکس بود. همچنین مهم‌ترین عرضه‌کنندگان مواد شیمیایی در این روز مجتمع‌های پتروشیمی ارومیه، اروند، آبادان، برزویه، بندرامام، بوعلی سینا، بیستون، پارس، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، شیراز، کارون، کرمانشاه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری شیمیایی ایران و فرساشیمی بودند.
از جمله محصولات شیمیایی عرضه شده در این روز می‌توان به ارتوزایلین، استایرن منومر، اسید ترفتالیک، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، ایزوبوتانول، آب ژاول، آروماتیک سنگین، بنزن، پارازایلین، تری اتانول آمین،
جوش‌شیرین، دی اتانول آمین، دی اتیل هگزانول، DEG، سود کاستیک، کربنات سدیم، ایزوبوتانول، کریستال ملامین، منومر وینیل استات، گوگرد ، MEG و منو اتانول آمین اشاره کرد. در این میان الکیل بنزن خطی، تولید شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نرخ پایه ۴ هزار و ۴۱۰ تومان و حجم یک هزار و ۵۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۴۴۵ تومان توسط معامله‌گران خریداری شد. همچنین ارتوزایلین پتروشیمی برزویه نیز با قیمت پایه ۳ هزار و ۲۴۲ تومان در هر کیلو توسط تولید‌کننده پیشنهاد شد که با ایجاد رقابت با قیمت ۳ هزار و ۴۰۴ تومان به فروش رسید. از طرفی نیز دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با ۸۸۰ تن عرضه با تعیین سقف قیمت معامله شد و با قیمت پایانی ۳ هزار و ۳۹۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید.همچنین منومر وینیل استات پتروشیمی شازند و جوش شیرین پتروشیمی شیراز هم با ایجاد رقابت بین معامله‌گران با رشد قیمت مواجه شد.
با این حال بیشتر معامله‌گران در بازار آزاد پتروشیمی کم و بیش در حالت انتظار قرار دارند و ضعف مبادلات نیز نشان می‌دهد که رغبت زیادی به فروش وجود ندارد. این در حالی است که همچنان گرید‌های مختلف پی وی سی همچنان با ثبات قیمت‌ها روبه رو است و به جز تعدادی از کالاها که در فصل مصرف آنها قرار داریم یا محصولاتی که در بازار نقدی و بورس کالا اختلاف قیمت وجود دارد، بازار با سردی خرید و فروش همراه است.