گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوط به وضع تحریم‌های جدید قرار گرفت که تاثیر زیادی طی این مدت بر میزان عرضه و تقاضا برای فلزات پایه گذاشت. بر این اساس بازار به این وعده منفی روى خوش نشان نداد و قیمت‌ها در مسیر نوسان قرار گرفتند، به طوری که اکثر فلزات پایه در بازار روندی افزایشی به خود گرفتند، البته قاعدتا واکنش احتمالى بازار باید به تمام جوانب مدنظر قرار گیرد، اما طی این مدت تنها شایعات بر قیمت‌ها تاثیر‌گذار بود. در این بین در کنار نوسان قیمت‌هاى جهانی برخى شنیده‌ها از احتمال افزایش قیمت‌ها پس از تصویب پیشنهاد دولت در خصوص افزایش نرخ بهره مالکانه معادن خبر می‌دهند که همین شایعات عده زیادی را براى خرید راهى بازار کرده است. به این ترتیب بازار پس از انتشار این خبر در روزهای اول هفته برای چند ساعت از رکود خارج شد و به صف خرید تبدیل شد. واکنش مس در مقابل شایعات

نرخ مس در هفته گذشته به دلیل شایعات و بالا رفتن افزایش تقاضا، روز یکشنبه در بورس کالا شاهد رشد بود و در بازار آزاد با محدوده قیمتی ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید؛ این در حالی است که انتظار می‌رفت به دلیل نبود تقاضا در بازار غیر‌رسمی، این فلز افت بیشتری را تجربه کند. به گفته فعالان بازار با اینکه قیمت جهانی این فلز در بورس لندن کاهش یافته، اما گویی انتشار شایعات در بازار، این افت قیمت را خنثی کرده است؛ هرچند بازهم نرخ این محصول در روز پنج‌شنبه کاهش یافت و هرکیلو۲۱هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

آلومینیوم همچنان مقاومت کرد

از سوی دیگر با توجه به روند متفاوتی که آلومینیوم جهانی در پیش گرفته است (این فلز در روز آخر هفته گذشته شروع به کاهش کرد) انتظار می‌رفت این فلز در بازار داخل هم با کاهش رو‌به‌رو شود، اما افزایش تقاضا طی هفته گذشته در بورس کالا سبب رشد قیمت این فلز در بازار آزاد شد. البته انتظار می‌رود که آلومینیوم با وجود شرایط سخت تولید با افزایش قیمت بیشتری رو‌به‌رو شود، اما پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت این فلز در بورس لندن، موجب ثبات روند بهای آلومینیوم در بازارهای داخلی ‌شود.

قلع ثابت می‌ماند؟

با اینکه قلع مدت‌ها است تغییر قیمت جدیدی را تجربه نکرده است، اما همچنان در بازار خریداری ندارد حتی شایعات هم نمی‌تواند بازار این فلز را گرم کند و معامله‌گران همچنان در انتظار کاهش بیشتر بهای این فلز و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی‌اش هستند، چرا که معتقدند قیمت این فلز با توجه به نرخ جهانی آن، امکان ریزش بیشتری دارد.

نیکل تحت تاثیر اخبار قرار گرفت

رشد میانگین ۶۰۰ تومانی نیکل طی هفته اخیر سبب شد تا تقاضا برای این فلز افزایش یابد، به گفته فعالان بازار فلزات، عامل اصلی این رشد علاوه بر انتشار اخبار و شایعات، رشد قیمت این فلز در بورس لندن بوده است. البته فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی به دنبال آن هستند که قیمت این فلز را در محدوده قیمتی مشخص نگه دارند، اما این عوامل داخلی است که سبب افت و خیزهای غیر‌منطقی این فلز می‌شود.

روی با روند متعادل در حرکت است

روی، تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ کرده و تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان متصور بود حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است. به این ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی ۶ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو برساند.

واکنش قیمت‌ها به اخبار منفی