گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: در اولین جلسه کنسرسیوم تولید کنندگان شمش فولاد که با حضور نمایندگان واحدهای خصوصی تولید ذوب کشور در سالن اجتماعات انجمن همگن ریخته‌گری اصفهان برگزار شد، در خصوص ملاک قیمت‌گذاری شمش و راهکارهای اساسی جهت هماهنگی میان نرخ آن با محصول نهایی بحث و بررسی صورت گرفت. در این نشست همچنین واحدهای تولید‌کننده حاضر، متفقا بر تشکیل تعاونی و انجمن تولید کنندگان شمش فولاد، کنترل بازار قراضه و ساماندهی نرخ شمش در بازار تاکید کردند.

مجید نورشرق، مدیرعامل فولاد کیمیا به‌عنوان برگزار کننده این کنسرسیوم با اشاره به اینکه از یک ماه اخیر شکاف قیمتی میان قراضه، محصول و شمش فولاد به هم خورده است، گفت: از این رو اغلب واحدهای ذوب خصوصی کشور با ضرر مواجه شده‌اند و به همین دلیل به سمت و سوی استفاده از آهن اسفنجی روی آورده‌اند که از قیمت مناسبی برخوردار نبود، زیرا قبلا قیمت آهن اسفنجی سه ماه به سه ماه تغییر می‌کرد و با قیمت شمش فولاد خوزستان سنجیده می‌شد، اما در حال حاضر با نرخ شمش فولاد خوزستان سنجیده نمی‌شود و قیمت آن مرتب در حال افزایش است که به هیچ وجه منطقی نیست.

به گفته وی، در شرایط کنونی به علت عدم هماهنگی میان قیمت قراضه و شمش انسجام بین شمش و محصول نیز با مشکل روبه‌رو شده که این امر موجب زیان ده شدن واحدهای ذوب گردیده است.

مدیرعامل فولاد کیمیا با بیان اینکه هم اکنون اختلاف میان شمش تولید داخل و شمش وارداتی در بنادر حدود ۱۰۰ تومان است، تشریح کرد: درحال حاضر با عدم هماهنگی در زمینه قیمت‌گذاری شمش با مشکل اساسی مواجه هستیم که باید در جهت رفع آن انسجام لازم صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی ذوب القایی به عنوان تامین‌کننده حدود ۱۰ درصد از فولاد خام کشور باید نماینده‌ای در شورای رقابت داشته باشند، تا بتوانند از حمایت‌های دولت برخوردار شوند.

نورشرق با تاکید بر تداوم فعالیت کنسرسیوم تولید‌کنندگان شمش فولاد در ماه‌های آتی، افزود: برای بقا و تامین هزینه‌های تولید همانند فولادسازان بزرگ، برخورداری از سوبسیدهای دولتی حق قانونی ما است.

وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در واحدهای ذوب به علت عدم حمایت‌های دولت، با ضرر مواجه هستیم، گفت: از این رو طی دو ماهه اخیر برخی از واحدها به بهانه تعمیرات و ... خطوط تولید خود را تعطیل کرده اند.

ابوذر وردی‌نژاد، مدیرعامل سپاهان ذوب نیز در این نشست با اشاره به اینکه میزان تولید فولاد خام کشور ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است، گفت: از این میزان ۱۶ میلیون تن از سوی فولاد سازان بزرگ از جمله خوزستان، مبارکه، ذوب آهن و ... تولید می‌شود و واحدهای ذوب خصوصی با کوره القایی نیز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید دارند که در واقع حدود ۱۰ درصد از کل تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه فولادسازان بزرگ از حمایت‌های دولتی برخوردارند، افزود: این در حالی است که واحدهای ذوب القایی که حدود ۱۰ درصد از تولید فولاد خام کشور را بر عهده دارند به رغم سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده‌اند از این گونه حمایت‌ها محرومند، از این رو در چنین شرایطی از قدرت رقابت برخوردار نیستند.

مدیرعامل سپاهان ذوب توضیح داد: بر اساس پیش بینی‌های موجود مصرف فولاد در منطقه خاورمیانه به علت افزایش تقاضا در کشورهایی از جمله عراق و افغانستان با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو است، این در حالی است که به‌رغم برخورداری از منابع غنی سنگ‌آهن و انرژی در کشور در مقایسه با ترکیه که فاقد امکانات و منابع برای تولید فولاد است، از امکانات صادرات برخوردار نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور به عنوان صنعت مادر به رغم سرمایه‌گذاری‌های زیاد مجتمع‌های بزرگ کشور به علت شرایط موجود ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی نمی‌تواند از شرایط فاینانس خارجی استفاده کند از این رو در صورت عدم حمایت از فعالیت‌های واحدهای کوچک، این واحدها از مدار تولید کشور خارج خواهند شد.

وردی نژاد خواستار حمایت دولت از بخش خصوصی به ویژه صنایع بالادستی فولاد شد و افزود: طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنایع بالادستی فولاد صورت گرفته است، اما به علت عدم حمایت دولت با مشکل مواجهند.

وی نرخ رشد مصرف فولاد در کشور طی ۱۱ سال گذشته را سالانه ۵/۲ درصد اعلام کرد و افزود: این درحالی است که از ۸ سال اخیر این رشد به تدریج با کاهش مواجه شده، به گونه‌ای که هم‌اکنون به صفر رسیده است.

مدیرعامل سپاهان ذوب گفت: برای برون‌رفت از بحران کنونی باید نماینده‌ای در شورای رقابت از میان واحدهای ذوب القایی حضور داشته باشد تا بتوانیم از حمایت‌های دولت برخوردار شویم.

همچنین در این نشست علی یزدانی، مدیرعامل اسپریس فولاد ساوه با انتقاد از عرضه فولاد زیر قیمت بازار از سوی برخی از تولید‌کنندگان گفت: در صورت کاهش قیمت از سوی فولادسازان بزرگ کشور واحدهای ذوب کوچک‌تر از مدار تولید خارج خواهند شد.

وی با اشاره به ثبات قیمت دلار در بازار آزاد افزود: دلیلی برای کاهش نرخ از سوی فولادسازان بزرگ وجود ندارد، زیرا ما به علت عدم حمایت دولت با واحدهای بزرگ نمی‌توانیم رقابت کنیم و در صورت کاهش قیمت سوبسید‌هایی را که به فولادسازان بزرگ تعلق می‌گیرد، باید به فولادسازان کوچک هم بدهند.

مدیرعامل اسپریس فولاد ساوه با اشاره به اینکه در سال ۹۱ از ۱۷ میلیون تن محصولات فولادی نورد شده در کشور حدود ۷ تا ۸ میلیون تن در زمینه ورق و حدود ۹ میلیون تن بیلت مصرف شده است، اعلام کرد: اما در سال جاری به علت کاهش مصرف، قیمت‌های کاذب ایجاد شده است و در صورت افزایش تقاضا قیمت فولاد واقعی خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر الزام حمایت دولت از واحدهای فولادسازی کوچک تر، خواستار افزایش تعرفه گمرکی واردات از سوی دولت شد تا با کاهش واردات بتوان تولید را افزایش و در نتیجه شاهد اشتغالزایی در کشور شویم.

سرفرازیان، قائم‌مقام مدیرعامل لاهور شرق نیز گفت: اصلی ترین معضل واحدهای فولادسازی کشور، تحلیل تکنیکال بازار است، زیرا با ایجاد جو روانی ناشی از ترس در بازار، تقاضا کاهش می‌یابد و در صورت عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت‌ها می‌شویم.

وی با اشاره به کسری بودجه دولت افزود: از آنجا که ۶۰ درصد مصرف مقاطع ساختمانی متعلق به سازمان‌های دولتی است، از این رو با رکود در پروژه مسکن مهر شاهد کاهش تقاضا در بازار هستیم و ۴۰ درصد مابقی نیز به دلیل مشکلات موجود در بازار فولاد از جمله کمبود مواد اولیه و ... با رکود مواجه است .

سرفرازیان شرح داد: برای برون رفت از مشکلات موجود در بازار فولاد باید با سیاست‌گذاری اساسی، قیمت شمش را کنترل کنیم که برای تحقق این امر باید نرخ ضایعات را کاهش داده و بازار قراضه را ساماندهی کرد.

وی خواستار حضور نماینده‌ای از بخش خصوصی فولاد در سازمان‌های دولتی شد تا بتوان تحلیل درست تری از بازار ارایه دهیم.

در همین حال در ادامه این نشست حاج رستم، مدیرعامل فولاد آریا خاطرنشان کرد: برای کنترل بازار شمش و برون رفت از بحران موجود در آن باید کارگروهی تشکیل شود تا بتوان بازار فروش بیلت و خرید قراضه را کنترل و ساماندهی کرد.

نادر ترکمان، مدیرعامل فولادسازان جم نیز با اشاره به اینکه هم اکنون مشکل اصلی واحدهای ذوبی عدم کنترل بازار قراضه و عدم هماهنگی در زمینه قیمت در بازار است، افزود: طرح‌ها و پیشنهادهای ارایه شده به مثابه مسکنی در بلند مدت محسوب می‌شود، اما در شرایط کنونی باید خود را از ورطه نابودی نجات دهیم.

وی گفت: ذوب آهن هم اکنون با کاهش قیمت به زیر قیمت تمام شده دامپینگ کرده است و این به آن معنی است که ارایه شمش به بازار از سوی این شرکت به منزله نبود خریدار برای محصولات این شرکت است.

ترکمان با انتقاد از دپوی شمش کره‌ای و چینی در بندر امام، توضیح داد: این میزان واردات موجب بحران در زمینه نرخ شمش تولید شده است، از این رو تا پایان امسال شاهد ورشکستگی فولادسازان بخش خصوصی خواهیم بود.