«وزارت جهاد کشاورزی با جدیت در تلاش است که زعفران وارد بورس کالا شود»، «با توجه به ظهور رقبای بازرگانی جدید خارجی، باید معاملات ملی و بین‌المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد.»، «گذر از بازار سنتی به بازار نوین بین‌المللی سخت و زمان بر است؛ اما باید در این مسیر قدم گذاشت.» اینها مهم‌ترین صحبت‌های مدیران جهاد کشاورزی در جلسه هم‌اندیشی با مدیران و کارگزاران بورس کالای ایران در خصوص معاملات زعفران بود. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، حسن خدنگی، مدیرکل دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهادکشاورزی در این نشست با بیان اینکه این وزارتخانه در تلاش است که معاملات زعفران از طریق بورس کالای کشاورزی انجام شود، گفت: با توجه به پتانسیل زعفران و منحصر به فرد بودن این محصول، وزارتخانه از مدت‌ها پیش در نظر داشته که زمینه عرضه این محصول را از طریق بورس کالا فراهم سازد.
وی توضیح داد: زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک کشور با سطح زیرکشت بیش از ۷۸ هزار هکتار و تولید ۲۶۱ تن، بیش از ۹۲ درصد تولید و جایگاه نخست زعفران دنیا را در اختیار دارد که در سال ۹۱ با صادرات بیش از ۱۳۹ تن از آن، معادل ۴۱۹ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آمده است. وی با تاکید بر اهمیت این محصول ارزشمند در اقتصاد ملی و نیز حفظ جایگاه بین‌المللی زعفران، گفت: بدون شک بورس کالای ایران می‌تواند بستری مناسب و شفاف برای فروش منطقی و مطمئن این کالا در عرصه ملی و بین‌المللی ایجاد کند. اگر قیمت این محصول از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا و در بستر بورس کالا تعیین شود، به طور قطع هم قیمت واقعی خواهد بود و هم منفعت بالایی نصیب تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان می‌شود. همچنین معامله زغفران در بورس کالا قطعا در ارتقای صادرات این محصول نیز تاثیرگذار خواهد بود. خدنگی در پایان افزود: لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و ایجاد انگیزه‌های لازم برای ترغیب و تشویق عرضه‌کنندگان، خریداران و کارگزاران به منظور اجرایی کردن توسعه معاملات زعفران در بورس کالای کشاورزی بسیار ضروری است.
معاملات ملی و بین‌المللی زعفران
از طریق بورس
محمد‌رضا قدسی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از دیگر حاضران جلسه با تاکید بر اینکه باید معاملات ملی و بین‌المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد، اظهار کرد: با توجه به ظهور رقبای بازرگانی جدید خارجی علاوه بر رقبای قدیم، عدم ثبات قیمت زعفران و نوسانات شدید قیمتی، وجود محصولات مشابه با نام زعفران ایران، رقابت ناسالم تجار و برخی صادرکنندگان، عدم ثبت ژنتیکی زعفران و بالاخص ظهور رقبای تولید خارجی و همین‌طور نبود برند بین‌المللی با نام ایران، ضرورت دارد تا هرچه سریع‌تر معاملات زعفران در بورس کالای ایران آغاز شود.
بورس کالا منجی زعفران می‌شود؟
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ما می‌توانیم صادرات بیش از یک میلیارد دلاری داشته باشیم، اما تحقق این هدف مستلزم یک برنامه‌ریزی اصولی و افزایش عملکرد و تولید زعفران در کنار ساماندهی بازار داخلی و خارجی این محصول از طریق بورس است.
بورس زعفران حق ایران است
وی گفت: براساس قوانین سازمان تجارت جهانی هر کشوری که ۵۸ درصد از یک محصول خاص صنعتی یا تجاری را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کند، می‌تواند از حق بورس بین‌المللی برخوردار باشد و حق سیاست گذاری تولید، کارشناسی قیمت، سیستم بازاریابی و نظارت بر فناوری آن محصول را نیز در سطح جهان دارا باشد.
برندسازی زعفران از طریق بورس
وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین ضرورت‌های عرضه زعفران در بورس کالای ایران پرداخت و تشریح کرد که استاندارد نمودن زعفران تولیدی، شفافیت قیمت، کاهش تعداد واسطه‌ها و برخی دلالان در عرصه بازار، جلوگیری از تقلب در تجارت زعفران، برندسازی زعفران ایران، محوریت تجاری در عرصه جهانی، توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه بازار مالی و گردش منطقی پول در این چرخه و تقویت و بهبود کارآیی شبکه توزیع محصول بخشی از مزایایی است که بازار زعفران می‌تواند، از مجرای بورس کالا نصیب خود کند.
قدسی در پایان گفت: نباید فراموش کرد که گذر از بازار سنتی به بازار نوین بین‌المللی سخت و زمان‌بر است، اما باید در این مسیر قدم گذاشت.