گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: خبرهایی که روز گذشته پتانسیل نوسانی کردن بازار ارز و سکه را داشتند کم نبودند اما از میان این همه، ریزش اونس طلا در بازارهای جهانی قدرت بیشتری داشت و توانست سکه را با خود هم مسیر کند. در این روز یکی از مهم‌ترین خبرهای رسیده پیرامون افزایش تعداد موافقان تحریم علیه ایران در سنای آمریکا بود. در سوی دیگر اما دیدارهای مقامات اروپایی به همراه وزیر اسبق خارجه این کشور با مقامات ایرانی پیرامون بهبود روابط بین دو کشور قرار داشت. جک استراو در این دیدارها از پیگیری برای لغو فوری تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت. همچنین پس از بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه از تصویب دلار ۲۶۵۰ تومانی در بودجه ۹۳ خبر داد.

سومین روز از روزهای معاملاتی طلا در بازارهای بین‌المللی، با کاهش بهای این فلز آغاز شد. دیروز برای دومین روز متوالی بهای طلا در معاملات بازارهای غربی با کاهش روبه‌رو‌ شد که علت اصلی آن افزایش شاخص سهام و امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا عنوان می‌شود. کاهش کسری تجاری آمریکا در ماه نوامبر و رسیدن آن به پایین‌ترین رقم در چهار سال اخیر نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا در ۲ روز اخیر داشته است.

طلا که با شروع به کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه، بهای ۱۲۳۸ دلار را ثبت کرده بود، طی ۲ روز گذشته ۱۵ دلار از ارزش خود را از دست داد. البته روز دوشنبه بهای این فلز به ۱۲۴۶ دلار هم رسیده بود که در مقایسه با کمترین قیمت روز گذشته، تفاوت ۲۳ دلاری را نشان می‌داد. این در حالی است که اغلب پیش بینی‌ها در مورد روند قیمتی هفته جاری طلا، افزایشی بود.

متاثر از این ریزش، سکه‌های بازار نقدی تهران طی دو روز گذشته از قیمت خود کاستند که البته افت بهای این سکه‌ها چندان محسوس نبود. یکی از دلایل این مساله، ثبات نسبی بهای دلار و همچنین هم‌قیمت بودن سکه با ارزش طلای آن است که اجازه ریزش بیشتر را به سکه نمی دهد؛ از سوی دیگر تقاضا برای سکه در روزهای پایانی سال را هم باید بر این عوامل اضافه کرد.

از طرفی دلار که چهار روز ابتدایی هفته جاری را با نوسان در دامنه ۲۹۶۰ تا ۲۹۸۰ تومان سپری کرده بود، روز گذشته کمی افزایش بها گرفت و به ۲۹۹۰ تومان هم رسید. صعود دلار پس از آن روی داد که خبرها از افزایش قریب‌الوقوع بودن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حکایت می‌کردند. این در حالی است که کاخ سفید به شدت نسبت به تصویب این تحریم‌ها هشدار داده و وزیر امور خارجه آمریکا نیز هشدار داده که حتی اگر این تحریم‌ها نرم هم باشند، باز هم موجب از بین رفتن توافق ژنو خواهند شد.

اما به هر ترتیب ایجاد جو نگرانی ناشی از این مساله توانست تا حدودی بر قیمت دلار بیفزاید اما نتوانست مجددا این ارز را وارد کانال ۳۰۰۰ تومانی کند. تصویب دلار ۲۶۵۰ تومانی برای بودجه سال آینده اما تاثیری بر قیمت روز گذشته دلار نداشت چراکه این همان قیمتی بود که از قبل برای دلار بودجه در نظر گرفته شده بود و هدفگذاری‌های معامله گران در این مدت بر مبنای همین نرخ صورت گرفته بود. بنابر این یکی از عواملی که می‌توانست بر بهای دلار تا پایان سال تاثیرگذار باشد از دایره بیرون رفت و حال باید دید آیا تقاضای دلار مسافرتی و شب عید می‌تواند بر قیمت ارز بیفزاید یا خیر.

اقدام سناتورهای آمریکایی برای تصویب طرح تحریم در حالی است که معاون وزیر امورخارجه کشورمان طی روزهای جاری برای مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا آماده می‌شود و وزیر امور خارجه ایران هم از امکان‌پذیر بودن دستیابی به راه حل جامع سخن می‌گوید. در چنین شرایطی به احتمال زیاد توافقنامه هسته‌ای امضا شده میان ایران و کشورهای ۱+۵ از اواخر ماه جاری میلادی به اجرا گذاشته می‌شود و اگر سناتورهای آمریکایی پیش از آغاز اجرای این توافقنامه اقدامی را علیه ایران انجام دهند، تلاش‌های انجام شده برای حل موضوع هسته ای ایران را از بین می‌برند.

با وجود چنین اخباری اما سکه‌های بازار قراردادهای آتی، روز گذشته تنها در مسیر کاهش قیمت حرکت کردند. سکه‌های نقدی هم نوسان بسیار محدودی داشتند و بیشتر پیرامون همان بهای روز سه‌شنبه خرید و فروش می‌شدند. ریزش بهای سررسیدهای آتی بین ۲ تا چهار هزار تومان بود و دورترین سکه این بازار تا میانه معاملات روز گذشته با قیمت ۹۱۲ هزار تومان معامله می‌شد. اگر ورود تقاضای شب عید بتواند بر بهای دلار بیفزاید، سررسیدهای آتی می‌توانند به رونق بازار خود کمی امیدوار باشند.

بی‌اعتنایی سکه‌های آتی به اخبار مهم

بی‌اعتنایی سکه‌های آتی به اخبار مهم