خریدهای تجاری در راه بازار و بورس کالا؟
گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی‌که بازار آهن آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری را با رکود و سکوت نسبی گذراند، اما در بورس کالا با عرضه‌هایی که چند فولادساز خصوصی و دولتی داشتند، روز پرکاری برای کارگزاران و خریداران رقم خورد.

ذوب‌آهن اصفهان که مدتی است سبد میلگرد و شاخه‌های سبک و سنگین تیرآهن را به صورت نقد و سلف عرضه می‌کند، روز چهارشنبه نیز با سلف سه محصول فولادی در معاملات تالار صنعتی شرکت کرد. در این روز تیرآهن شاخه 14 با قیمت 1600 تومان در حجم 30 هزار تن از سوی این شرکت به روی تابلو رفت که با تقاضایی به همان میزان نیز روبه‌رو شد. به گفته یکی از کارگزاران قیمت تمام شده این سبد متناسب با قیمت بازار و بعضا 20 تا 30 تومان به ازای هر کیلو پایین‌تر بود، به همین دلیل تجاری که کم‌کم خریدهای پایان سال را آغاز کرده‌اند، این کالا را که در سبدهای 10 هزار تنی قابل خرید بود، مورد معامله قرار دادند.
در همین حال سبد تیرآهن 24 ذوبی نیز با قیمت 2000 تومان در حجم 13 هزار و 244 تن عرضه شد که بیش از 79 هزار تن مازاد تقاضا را تجربه کرد، در نتیجه این محصول با تعیین سقف قیمت و بهای پایانی 2200 تومان به فروش رسید. دیگر محصول عرضه شده توسط ذوب‌آهن، 6006 تن سبد تیرآهن شاخه 30 با قیمت پایه 1700 تومان بود که برای خرید آن نیز بیش از 48 هزار تن تقاضا شکل گرفت که در نهایت این محصول نیز با تعیین سقف قیمت و رقم پایانی 1870 تومان به خریداران فروخته شد.
یک مقام آگاه شرکت ذوب‌آهن در ارتباط با عرضه‌های اخیر این شرکت در بورس و قیمت‌ پایه برخی محصولات آن که نسبت به بازار آزاد سطح پایین‌تری دارد در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: از آخرین عرضه تیر سنگین ذوب‌آهن حدود 3 ماه می‌گذرد.
در این دوره تجاری که این محصول را از بورس کالا خریداری کرده بودند به دلیل رکود نتوانستند آن را در بازار بفروشند که ما نیز به این دلیل عرضه دیگری در بورس نداشتیم، اما پس از چند ماه که دوباره شاخه سنگین تیرآهن را در بورس عرضه کردیم در راستای بهبود و تعدیل قیمت، نرخ پایه را 2000 تومان اعلام کردیم تا به این ترتیب حباب موجود در قیمت‌های بازاری این محصول را که روی کیلویی 2900 تا 3000 بسته شده، کاهش دهیم و قیمت‌ها را منطقی سازیم.
وی افزود: قیمت 1600 تومان شاخه‌های سبک تیرآهن را منطقی می‌دانیم، اما معتقدیم اختلاف موجود بین سطح قیمت‌های بازاری تیر سنگین و بورس در عرضه‌های بعدی ذوب‌آهن منطقی‌تر شده و کاهش خواهد یافت؛ چراکه روند قیمت‌های بازاری شاخه‌های 20، 22، 24 و 27 در مسیر نزولی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این مساله، عامل دیگری نیز که مشوق ما برای عرضه‌های تیرآهن با این قیمت بود، تلاش در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از این کالا در ساخت بنای مسکونی بود، زیرا مقاطع نوردی از لحاظ ایستایی مقاومت بیشتری نسبت به تیرورق دارند و سیاست ما نیز این است که مقاطع سنگین را جایگزین ورق در ساخت‌ و سازهای مسکونی کنیم.
این مقام آگاه در نهایت خاطرنشان کرد: در همین راستا ما یکسری اقداماتی را از طریق سازمان شهرداری انجام داده‌ایم تا روی این مساله فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد و از این پس بتوانیم ساختمان‌های مقاوم‌تری را در برابر زلزله احداث کنیم.
میلگرد و تختال، عرضه‌های بدون خریدار
روز گذشته در جریان مبادلات بورس کالا، 2200 تن نقدی سبد میلگرد نیز از سوی مجتمع فولاد خراسان عرضه شد که خریدار نداشت.
در همین حال 10 هزار تن اسلب هم از سوی فولاد خوزستان با قیمت 1425 تومان به روی تابلو رفت که هیچ خریداری ترغیب به معامله این محصول نشد. مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها معتقد است در شرایطی که بازار دستخوش رکود است و قیمت‌ها میل به کاهش دارند، قیمت‌های پایه این دو کالا ارزنده نبود.
از سوی دیگر در حالی‌که بهای شمش از 1560 تومان به 1400 تومان رسیده، منطقی نیست تختال بازهم با همان بهای 1425 پیشین در بورس کالا عرضه شود؛ چراکه همواره تفاوت قیمت معقولی در حد 140 تا 150 تومان بین این دو کالا وجود داشته است حال آنکه هم‌اکنون این‌چنین نیست، بنابراین اگر قیمت پایه تختال تعدیل نشود، عرضه‌های آن با سردی خریداران روبه‌رو خواهد شد.