گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در کنار تغییرات بهای جهانی طلا، از مهم‌ترین عواملی که در هفته گذشته پیش روی سکه و ارز قرار داشت تا بلکه به نوسانی شدن این بازارها کمک کند، یکی موضوع تعیین تکلیف تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان در سنای آمریکا و روشن شدن نتایج نشست ژنو و دیگری مشخص شدن رقم نهایی نرخ ارز در بودجه سال آینده بود. اما با این وجود باز هم آنچه بیش از سایر عوامل تغییرات نسبتا محدود قیمتی سکه در بازار تهران اثرگذار بود، نوسانات بهای طلا در بازارهای بین‌المللی بود.
تغییر و تحولات قیمتی سکه نقدی و سررسیدهای آتی سکه در هفته گذشته چندان چشمگیر نبود. در این هفته بهای سکه نقدی بین ۸۷۴ تا ۸۷۸ هزار تومان بود و سررسیدهای آتی سکه هم به نوسانات اندک قیمتی در هر دو محدوده منفی و مثبت پرداختند. سکه‌های بازار نقدی روزهای شنبه تا دوشنبه این هفته را در مسیر افزایشی قرار داشتند. این در شرایطی بود که اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه ۱۳ دی، بهای ۱۲۳۶ دلاری را (افزایش ۱۲ دلاری به نسبت بهای روز پنج شنبه) به ثبت رسانده بود و دلار هم بین ۲۹۶۰ تا ۲۹۸۰ تومان نوسان می‌کرد.
در چنین شرایطی طی سه روز ابتدایی هفته گذشته، بازار قراردادهای آتی سکه هم به حرکت آرام خود در مسیر افزایش قیمت ادامه داد. روز سه شنبه با شروع به کار مجدد بازار جهانی طلا، از قیمت این فلز کاسته شد و در پایان معاملات این روز بهای ۱۲۳۲ دلار را ثبت کرد. در این روز دلار و سکه‌های نقدی با قیمت روز قبل خود برابری می‌کردند و تنها کمی از بهای آنها کاسته شد. آتی سکه هم به تبع این بازارها تنها کمی از بهای سررسیدهای خود کاست. این روند روز چهارشنبه هم برای سکه‌های نقدی و آتی تکرار شد و در روز پایانی هفته گذشته تا حدودی برگشت.
اما پیرامون بهای جهانی طلا، یکی از عواملی که در هفته گذشته توانست تاحدودی موجب تلاطم در بازار این فلز شود، صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی آمریکا بود. برنانکی طی سخنانی، از بهبود رشد اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده گفت اما اضافه کرد که هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به رشد و رونق باثبات و پایدار وجود دارد. این صحبت دو پهلوی برنانکی نتوانست جهت مشخصی به بازار طلا بدهد. این یکی از آخرین سخنرانی‌های او بود و سنای آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته حکم جانت یلن را برای ریاست بانک مرکزی آمریکا نهایی کرد. بر این اساس این بانوی ۶۷ ساله، از تاریخ اول فوریه ریاست فدرال رزرو را رسما بر عهده خواهد گرفت.
از رویدادهای دیگر هفته پیش می‌توان به تصویب نرخ ۲۶۵۰ تومان برای دلار در بودجه سال ۹۳ و همچنین اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی پیرامون کاهش احتمالی و مشروط بهای دلار در روزهای آینده اشاره کرد. هرچند این موارد نتوانست بر قیمت دلار بازار آزاد تاثیر چندانی داشه باشد چراکه نرخ ۲۶۵۰ تومانی ارز همان پیشنهاد مطرح شده در چند ماه گذشته بود که بازاریان بر مبنای همان برنامه‌ریزی کرده بودند و حرف‌های سیف هم چندان جنبه تعیین مسیر برای دلار نداشت.
نکته دیگر این بود که دبیرکل بانک مرکزی از عرضه سکه‌های ربع و نیم با بسته‌بندی بانک مرکزی برای شب عید خبر داد. این مساله از این جهت دارای اهمیت بود که در گذشته بانک مرکزی در چنین شرایطی به عرضه سکه‌های تمام بهار اقدام می‌کرد. این اقدام بانک مرکزی می‌تواند نشان دهنده این مساله باشد که این بانک معتقد است سکه تمام بهار حباب ندارد و با ارزش طلای خود برابری می‌کند و به همین دلیل نیازی به عرضه این سکه به منظور کاهش قیمت نیست. اما از طرفی این مساله که سکه‌های نیم و ربع با چه دلاری قیمت‌گذاری خواهند شد و آیا ارزش افزوده ۶ درصدی نیز برای آن لحاظ می‌شود یا خیر از اهمیت برخوردار است. پیرامون بازار قراردادهای آتی سکه و تغییرات چند ماه اخیر باید گفت پیش از این زمانی که بازار سکه به سمت افزایش یا کاهش بها حرکت می‌کرد، سکه‌های آتی به تغییرات قیمتی سکه نقدی واکنش‌های شدید نشان می‌دادند و گاهی چند برابر نقدی افزایش یا کاهش قیمت می‌گرفتند، اما اکنون که مدت طولانی است بازارها با ثبات همراهند، شاهد هستیم که بازار آتی سکه عکس‌العمل چندانی به نوسانات سکه نقدی از خود نشان نمی‌دهد.
این مساله نشانگر آن است که با گذشت زمان، بازار نسبت به اینکه چشم انداز پیش رو حاوی رویدادی با پتانسیل تاثیرگذاری بر بازارها نیست، اطمینان بیشتری پیدا می‌کند. واکنش‌های نامحسوس این بازار به رویدادهای هفته گذشته هم موید همین موضوع است. در چنین شرایطی با افت اندک قیمت، فروشندگان سکه آتی به شناسایی سود می‌پردازند و با بالا رفتن اندک بها نیز خریداران، حاشیه سود را شناسایی می‌کنند و بازار همچنن با ثبات نسبی پیش می‌رود.



موانع پیش روی طلا در سال 2014
گروه بورس کالا - بر‌اساس آنچه از نمودار تغییرات قیمتی اونس طلا از هفته پایانی سال ۲۰۱۳ تا روز گذشته بر‌می‌آید، طلا در یک روز مانده به پایان دسامبر، افت ۱۷ دلاری را به ثبت می‌رساند و پس از آن در شب سال نو میلادی، تنها پنج دلار بر قیمت آن افزوده می‌شود و پس از آن در اولین روز سال ۲۰۱۴ نمودار نوسانات بازار طلا باز هم رو به بالا حرکت می‌کند و رقم ۱۲۱۶ دلار را برای این روز به ثبت می‌رساند. به این ترتیب این فلز گرانبها، سال ۲۰۱۴ را با روند صعودی بها آغاز کرد و به همین روال تا پایان هفته اول ژانویه ادامه داد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، افزایش فروش سکه طلا در بازارهای آمریکا و استرالیا، در کنار رشد تقاضای طلا در بازار چین، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت این فلز زرد در روزهای نخست ژانویه داشته است.
اما آنچه پس از آن اتفاق افتاد، قرارگیری طلا در مسیر نزولی بود. با آغاز هفته دوم ژانویه، قیمت طلا افت اندکی را تجربه کرد و پس از آن در تاریخ هشتم این ماه، ریزش ۱۳ دلاری را به خود دید. این کاهش تحت‌تاثیر گزارش پیش‌بینی یکی از موسسات نظرسنجی مبنی بر افزایش ایجاد فرصت‌های اشتغال در بخش خصوصی آمریکا طی ماه دسامبر رخ داد اما بار دیگر روز پنج شنبه کمی بر بهای طلا افزوده شد. روز گذشته نیز در آستانه انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری این کشور طی ماه دسامبر، بازار طلا نوسانی شده و قیمت جهانی طلا با افزایش روبه‌رو‌ شد.
سرمایه گذاران بین المللی نگران این مساله هستند که بهبود وضعیت بازار کار و اشتغال آمریکا، فدرال رزرو را متقاعد کند تا بخش بیشتری از محرک پولی خود را کاهش دهد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتشار گزارش روز گذشته وزارت کار آمریکا، تاثیر زیادی بر روند تحولات قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد داشت. روز جمعه - تا ساعت ۱۸ به وقت تهران - قیمت طلا در محدوده بین ۱۲۲۸ تا ۱۲۴۱ دلار نوسان می‌کرد. از طرفی قرار است وزارت دارایی آمریکا روز دوشنبه آینده گزارش مهمی را در خصوص وضعیت بودجه این کشور در سه ماه نخست سال مالی ۲۰۱۴ میلادی
منتشر کند.
بر‌اساس گزارش اخیر وزارت دارایی این کشور، کسری بودجه آمریکا طی ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر ۱۱۱ میلیارد دلار کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. به این ترتیب کاهش کسری بودجه آمریکا موجب تقویت ارزش دلار شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. هرچند به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روند تحولات قیمت طلا سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو آمریکا است، ولی تحولات اقتصادی چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بزرگترین بازارهای طلای جهان نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت این فلز زرد دارد. بر اساس گزارش منتشر شد از سوی دولت چین، نرخ تورم این کشور طی ماه دسامبر به کمتر از ۵/۲ درصد رسیده که این پایین ترین میزان در هفت ماه اخیر به شمار می‌رود.
افزایش نرخ تورم چین معمولا موجب افزایش شدید تقاضا برای طلا می‌شود ولی کاهش نرخ تورم می‌تواند افت نسبی تقاضای طلا را به همراه داشته باشد. در این میان البته برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ تورم چین طی ماه‌های آینده با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم چین طی شش ماه دوم امسال به بیش از ۵/۳ درصد برسد؛ این در حالی است که کاهش رشد اقتصادی چین طی ماه‌های اخیر نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است. از سوی دیگر به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، رشد بدهی‌های کشورهای صنعتی به نفع قیمت طلا خواهد بود.
این گروه بر این باورند که گرچه قیمت طلا در سال ۲۰۱۳ عملکرد ناامید‌کننده‌ای داشته ولی افزایش چشمگیر بدهی‌های کشورهای مختلف به خصوص کشورهای صنعتی و توسعه یافته موجب رشد قیمت طلا در سال ۲۰۱۴ خواهد شد. بنابراین نظریه، از آنجا که نیروهای ساختاری فعال در بازار طلا هنوز تغییر نکرده است، طی سال ۲۰۱۴ خریداران طلا بار دیگر به بازار بازخواهند گشت و قیمت جهانی این فلز امسال به بیش از ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید.
در سوی دیگر قضیه، مساله مهم واردات هند مطرح است. دولت هند با اتخاذ سیاست‌های محدودکننده فراوان در سال ۲۰۱۳ میلادی که در زمینه کاهش واردات طلا اتخاذ کرد، تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی طلا گذاشت. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اتخاذ سیاست‌های محدود‌کننده در زمینه واردات طلا نه تنها تقاضای طلا در بازار هند را کاهش نداده بلکه موجب رشد فزاینده قاچاق شده است. حالا وزیر بازرگانی و صنعت هند از تجدیدنظر این کشور در سیاست‌های مربوط به واردات طلا با همکاری بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داده است. به باور کسانی که امید به افزایش بهای فلز زرد دارند، بالا رفتن تقاضای هند به صعود بهای طلا کمک شایان توجهی خواهد کرد.