پلیمری‌ها از شیمیایی‌ها سبقت گرفتند
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: هفته گذشته برای فعالان بازار پتروشیمی پر از التهاب و نوسان بود. علاوه‌بر کاهش خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی که بیشتر خبرها را طی هفته گذشته شامل می‌شد، رشد قیمت‌های پایه تا مرز 5 درصد هم توانست یکی از موضوعات مهمی باشد که بازار کالاهای پتروشیمی را به سمت رونق بیشتر سوق داده بود. گرچه برخی از فعالان آگاه معتقدند که محصولات پتروشیمی از روز دوشنبه تا کنون با تاثیر گرفتن از اخبار خوش اقتصادی با افزایش قیمت‌های پایه مواجه شدند، اما برخی دیگر معتقدند که افزایش تقاضا طی این مدت قیمت‌ها را صعودی کرده است آن هم در شرایطی که برخی از تولید کنندگان برای افزایش قیمت‌ها ازعرضه کردن برخی محصولات در بورس خودداری می‌کنند تا میزان تقاضا برای آن محصول را برای هفته‌های آتی بالا ببرند.

از این رو شایعه افت قیمت‌های پایه در بازار نیز سبب شد تا عده‌ای یقین کنند که در هفته پیش رو هم قیمت‌های پایه با افت مواجه خواهند شد، به همین دلیل از خرید و فروش اجتناب کرده و می‌گویند: تا به کف رسیدن قیمت‌ها انتظار خواهند کشید.
با این حال برخی از کارشناسان بازار می‌گویند: با توجه به پارامترهای موجود بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در شرایط فعلی تغییر مسیر دهند.
قیمت‌های پایه طی هفته گذشته با سقف قیمت معامله شد، البته این در حالی است که به گفته این گروه اختلاف قیمت‌ها بین بازار و بورس وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد که در هفته جاری، تغییر خاصی داشته باشد.
در همین حال بازار محصولات پلیمری همیشه با التهاب بیشتری نسبت به شیمیایی‌ها همراه بوده است، به طوری که به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا با اینکه بازار هر دو محصول طی هفته اخیر با حداکثر قیمت معامله شد، اما بازار پلیمری‌ها با تقاضای بیشتری مواجه بود، چرا که بیشتر تولید کنندگان شیمیایی‌ها به دلیل کمبود گاز و متوقف شدن تولیدات، محصولات خود را در بورس عرضه نمی‌کنند. البته این در حالی است که برخی از محصولات پلیمری همچون پلی اتیلن سبک خطی به دلیل کافی بودن عرضه طی این مدت با کاهش تقاضا
مواجه شد.
کاکاوند در ادامه افزود: همواره تقاضا در این بازار نوسان بیشتری نسبت به بازار شیمیایی‌ها دارد. همچنین بالا بودن تنوع محصولات پلیمری، خریدارانی خردتر را می‌طلبد و از این رو نوسان گیری از این کالاها هم بیشتر خواهد بود.
همچنین وی معتقد است که قیمت‌ها بسیار بالا رفته و احتمال این وجود دارد که با برداشته شدن محدودیت‌های صادراتی و هجوم تجار به سمت صادرات، قیمت‌ها افزایش بیشتری را هم تجربه کنند.
از سوی دیگر روز چهارشنبه در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، مجتمع‌های پتروشیمی اروند، برزویه، بندرامام، بوعلی سینا، پارس، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، کارون، مارون و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و فرساشیمی انواع مواد شیمیایی را روی تابلوی
عرضه بردند.
از جمله محصولات شیمیایی عرضه شده در این روز می‌توان به ارتوزایلن، استایرن منومر، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، ایزوبوتانول، آب ژاول، آروماتیک سنگین، بنزن، پارازایلین، تری اتانول آمین، دی اتانول آمین، دی اتیل هگزانول، DEG، سود کاستیک، کریستال ملامین، منومر وینیل استات، گوگرد، MEG و منو اتانول آمین اشاره کرد که در این میان، الکیل بنزن خطی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بیشترین تقاضا را در این رینگ معاملاتی
شاهد بود.
این در حالی است که تری اتانول آمین پتروشیمی شازند با کاهش تقاضا نسبت به هفته‌های اخیر مواجه شد. از دیگر محصولات عرضه شده در تالار مذکور می‌توان به حدود 14 هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار تن گوگرد گرانوله، 600 تن سلاپس واکس و 200 تن آرگون اشاره کرد.