تامین برق مورد نیاز فولاد و آلومینیوم  در منطقه ویژه خلیج فارس
با امضای تفاهم‌نامه احداث نیروگاه 500 مگاواتی بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، برق مورد نیاز صنایع مختلف از جمله فولاد و آلومینیوم در منطقه ویژه معدنی و فلزی خلیج فارس تامین می‌شود. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کرباسیان دیروز در جریان امضای تفاهم‌نامه مذکور گفت: در فراخوان ایمیدرو برای احداث نیروگاه یاد شده که حدود 13 سال عملیاتی نشده بود، 16 شرکت اعلام آمادگی کردند که در نهایت شرکت برق و انرژی غدیر برنده شد.
وی سیاست دولت و ایمیدرو را جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و غیردولتی برای اجرای طرح‌های معدن و صنایع معدنی ذکر کرد و گفت: وظیفه دولت نیز فقط فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تسهیل امور برای سرمایه‌گذاران است.
کرباسیان به طرح‌های فولاد استانی نیز اشاره کرد و افزود: در ۷ طرح فولاد استانی، LC دو طرح باز شده و بقیه نیز با رفع مشکل بانک‌های عامل آن که هفته گذشته انجام شد، در مسیر گشایش اعتبار قرار گرفته‌اند که نخستین آن طرح فولاد نی‌ریز است. رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: برای اجرای طرح فولاد نی ریز طبق قراردادی که امروز بین ایمیدرو و شرکت فولاد‌گستر غدیر امضا شد، در بخش آورده نقدی، شرکت مذکور ۶۵ درصد و ایمیدرو ۳۵ درصد مشارکت خواهند کرد و بقیه از محل فاینانس خارجی تامین خواهد شد.
کرباسیان اظهار کرد: طرح فولاد نی ریز در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد در بخش احیا پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم شرکت فولاد گستر غدیر به سرعت آن را تکمیل و راه اندازی کند و بخش فولاد سازی آن را نیز در مدت سه سال و حتی کمتر از آن به بهره‌برداری برساند.
وی گفت: برای اجرای طرح نی ریز حدود ۱۰۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است که ۴۲۰ میلیارد تومان از منابع شرکای داخلی و بقیه به صورت فاینانس خواهد بود. همچنین قیمت سنگ‌آهن نیز بر اساس سیاست‌های دولت تعیین خواهد شد. محمدرضا سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز در جریان امضای این تفاهم‌نامه گفت: این شرکت در ماه‌های اخیر همکاری‌های خود را با ایمیدرو در بخش‌های معادن آغاز کرده و اکنون نیز با امضای تفاهم‌نامه وارد مشارکت در بخش برق و انرژی شده است.
به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، تفاهم‌نامه احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و همچنین قرارداد مشارکت در ساخت و راه‌اندازی طرح نیمه‌تمام فولاد نی‌ریز روز دوشنبه بین مهدی کرباسیان معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو، محمدرضا سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و مدیران دو شرکت تحت پوشش امضا شد.
این گزارش حاکی است: با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر، یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی
خلیج‌فارس و مجتمع آلومینیوم المهدی احداث می‌شود.
بر‌اساس این تفاهم‌نامه، شرکت غدیر نیروگاه مذکور را در منطقه یاد‌شده احداث و انرژی حاصل از تولید نیروگاه را به ایمیدرو می‌فروشد و ایمیدرو نیز نسبت به خرید برق تولیدی نیروگاه اقدام خواهد کرد.
مطابق این تفاهم‌نامه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به صورت سیکل ترکیبی بوده و به روش B.O.O (ساخت، مالکیت و بهره‌برداری) احداث خواهد شد و خرید تضمینی برق نیروگاه توسط ایمیدرو نیز به صورت بلندمدت و طبق قراردادی که با توافق طرفین تدوین می‌شود، انجام خواهد شد.
همچنین قرارداد سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت، تکمیل و راه‌اندازی طرح نیمه‌تمام فولاد نی ریز روز دوشنبه بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت فولاد گستر غدیر سیرجان امضا شد.
مدت اجرای این قرارداد و تکمیل و اجرای طرح مطابق برنامه زمانبندی ۳۶ ماه از زمان گشایش اعتبار اسنادی است.
نسبت مشارکت طرفین به میزان ۳۵ درصد سهم ایمیدرو و ۶۵ درصد طرف دوم قرارداد خواهد بود.
مطابق این قرارداد، ایمیدرو پس از تکمیل و راه‌اندازی طرح، متعهد به تامین سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانه به مدت ۲۰ سال و به قیمت روز است.