گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در جریان مبادلات روز گذشته بازار فولاد، قیمت‌ها تحت تاثیر نوسانات کاهشی بازارهای موازی قرار گرفت و افت تازه‌ای را تجربه کرد. بر اساس این گزارش، بازار آهن که از پنج‌شنبه هفته قبل تا روز یکشنبه هفته جاری در تعطیلی به‌سر می‌برد، پس از بازگشایی دوباره آن در روز دوشنبه درحالی‌که یکی از بی‌رونق‌ترین روزهای معاملاتی خود را تجربه می‌کرد، متاثر از تحولات بازارهای ارز و سکه در پی انتشار اخبار مربوط به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در نطنز و حواشی مربوط به آن قرار گرفت و برخی محصولات آن تا سقف ۴/۲ درصد کاهش یافت.

در بنادر شمالی و جنوبی کشور نیز روال ریزشی بهای‌ انواع محصولات فولادی وارداتی به تبع از افت نرخ ارز کاملا مشهود بود؛ چراکه دلار پس از مدت‌ها حرکت در کانال ۲۹۰۰ تومانی و تجربه نوسانات محدود، سرانجام در این روز به محدوده ۲۸۰۰ تومان وارد شد. به این ترتیب دوشنبه بیلت‌های فابریک ترک و کره‌ای در بندر امام با ۳۰ تومان کاهش قیمت در هر کیلو روبه‌رو شدند و در بندر انزلی نیز شمش‌های روس ۲۰ تومان افت نرخ را به ازای هر کیلو تجربه کردند که البته همین نوسانات قیمتی در مورد کلاف ۵/۶ ساده چین و روس هم حاکم بود.

بنابراین بازار دیروز به طور یکدست کاهشی بود؛ چراکه در کنار تغییرات نزولی قیمت محصولات وارداتی، هم تولیدکننده‌ها قیمت پیشنهادی محصولات خود را درب کارخانه‌ها کاهش دادند و هم در بازار آزاد، بهای آهن‌آلات ریختند.

به گفته یکی از تجار آهن، در حال حاضر برای راه افتادن معاملات چه برای خریدهای انباری و چه نیازهای مصرفی، نیازمند حضور یک کاتالیزور هستیم، زیرا پیش‌تر و در واقع قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، اکثر بازارها دستخوش التهاباتی که ناشی از افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها بود قرار داشتند به همین دلیل در آن دوره‌ها حتی اگر خرید مصرفی صورت نمی‌گرفت، به آدرس انبارها تقاضای زیادی راهی بازارها می‌شد تا به این وسیله ریسک رشد قیمت در آینده با خرید ارزانتر فعلی پوشش داده شود.

وی ادامه داد: اما هم‌اکنون شرایط سیاسی کشور دارای ثبات و آرامش است، مذاکرات چند ساله هسته‌ای به نتیجه رسیده و تحریم‌ها در مسیر رفع شدن است، از این‌رو آینده فضای اقتصادی کشور هم با رفع تنگناهایی که در گذشته بود، روبه رشد و مثبت ارزیابی می‌شود، به همین دلیل این ثبات و سکون بازار آهن که با صبر خریداران نیز درآمیخته تنها با حضور یک کاتالیزور مانند رونق ساخت و ساز و تخصیص اعتبارات عمرانی جای خود را به تحرک و فعالیت خواهد داد.