معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ بی‌برنامه باشیم با نفت ۱۲۰ دلاری هم به رشد اقتصادی دست پیدا نمی‌کنیم. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در نشست اعضای ستاد بهره‌وری شرکت‌های این سازمان سخن می‌گفت تصریح کرد: در قرن حاضر نیروی انسانی را منشاء‌ توسعه و منبع اصلی بهره‌وری قلمداد می‌کنند، این در حالی است که ایران با وجود داشتن منابع انسانی بالا، جایگاه شایسته‌ای در شاخص بهره‌وری در اختیار ندارد. رییس هیات عامل ایمیدرو به کمبود منابع مختلف از جمله منابع مالی و مواد اولیه در کشورمان اشاره و اظهار کرد:‌ به دلیل محدودیت مواد اولیه و منابع برای سرمایه‌گذاری، در برنامه پنجم یک سوم رشد اقتصادی کشور باید از طریق ارتقای بهره‌وری محقق شود.

وی افزود: مدیران به دلیل مشغله فکری و اجرایی به مقوله ارتقای‌ بهره‌وری توجه کافی نشان نمی‌دهند و به همین دلیل کارشناسان و مدیران بهره‌وری باید پیگیر مستمر این موضوع باشند تا مدیران را متوجه مسوولیت‌هایشان کنند.

کرباسیان درباره دستیابی به یک سوم تولید ناخالص داخلی از راه رشد بهره‌وری گفت:‌ باید در طول سال‌های گذشته به رشد ۸‌درصدی اقتصاد کشور می‌رسیدیم که نه‌تنها این هدف محقق نشد بلکه با اجرای برخی سیاست‌های غلط رشد ۶/۵‌درصدی سال‌های ۸۲ و ۸۳ با سقوط ۱۱ پله‌ای به منفی ۵‌درصد کاهش یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد:‌ برنامه‌ریزی و تصمیم گیری‌ها به گونه‌ای پیش رفت که حتی بالا رفتن بهای نفت تا مرز ۱۲۰دلار نیز اثر مثبتی برای اقتصاد کشورمان برجای نگذاشت.

کرباسیان اظهار کرد:‌ با توجه به منابع غنی خدادادی، موقعیت راهبردی مناسب و نیروی انسانی تحصیلکرده، ایران می‌توانست در بین ۲۰ کشور اول قرار بگیرد اما متاسفانه این موقعیت از دست رفت.

وی استفاده بهینه از منابعی همچون مواد اولیه، ‌زمان، ‌انرژی و مهم‌تر از همه نیروی انسانی را سبب ارتقای شاخص بهره‌وری در کشور دانست.

به گفته وی، تقویت مستمر نظام انگیزشی و تشویق کارکنان در این مسیر یکی از موثرترین روش‌های رشد بهره‌وری در کشور است.