گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: طی هفته گذشته جلسه‌ای میان اعضای هیات‌مدیره انجمن فولاد و نمایندگان تولید‌کنندگان شمش در محل انجمن به‌منظور گسترش روابط فی مابین برگزار شد. مدیرعامل فولاد کیمیا با اشاره به اینکه تولید‌کنندگان شمش فولاد با برگزاری جلساتی طی ماه‌های اخیر خواستار تاسیس انجمن شمش فولاد بودند که مستقل از انجمن تولید‌کنندگان فولاد کشور فعالیت کند، گفت: اما با مذاکراتی که با انجمن تولید‌کنندگان فولاد صورت گرفت تشکیل انجمنی مجزا منتفی شد. مجید نورشرق افزود: بر اساس این جلسه قرار شد تا تغییراتی در اساسنامه انجمن تولید‌کنندگان فولاد با توافق تمامی اعضا صورت بگیرد.

به گفته وی، براساس توافق صورت گرفته میان اعضای انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران و نمایندگان تولید‌کنندگان شمش، قرار است که کارگروهی از بخش‌های مختلف فولاد تشکیل و یک نماینده از این کارگروه در تمامی جلسات انجمن حضور داشته باشد.

مدیرعامل فولاد کیمیا تصریح کرد: همچنین مقرر شد اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران از ۵ نفر به ۷ یا حتی درصورت توافق بیشتر افزایش یابد که از این میزان دو نماینده از تولید‌کنندگان شمش باشند.

وی از تشکیل جلسه‌ای از سوی اعضای تولید‌کنندگان شمش فولاد به‌زودی خبر داد و خاطرنشان کرد: این جلسه به‌منظور هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد.

نورشرق تاکید کرد: اعضای تولید‌کنندگان شمش فولادی که عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد نیستند درصورت دارابودن طرفیت ۳۰ هزار تنی در سال به عضویت این انجمن دربیایند.

در اولین کنسرسیوم تولید‌کنندگان شمش فولاد در آذرماه سال جاری که با حضور نمایندگان واحدهای خصوصی تولید ذوب کشور در سالن اجتماعات انجمن همگن ریخته‌گری اصفهان برگزار شد درخصوص ملاک قیمت‌گذاری شمش و راهکارهای اساسی جهت هماهنگی میان نرخ آن با محصول بحث و بررسی صورت گرفت.

در این نشست همچنین واحدهای تولید‌کننده حاضر بر تشکیل تعاونی و انجمن تولید‌کنندگان شمش فولاد، کنترل بازار قراضه و ساماندهی نرخ شمش در بازار تاکید با اتفاق تاکید کردند.

همچنین دومین نشست تولید‌کنندگان شمش فولاد به‌منظور تایید نهایی برای تاسیس انجمن تولید‌کنندگان شمش فولادی، بررسی و تعیین اساسنامه و تعیین اعضای هیات مدیره، بررسی و تبادل نظر درخصوص تاسیس تعاونی تولید‌کنندگان شمش و قطعات فولادی برای خرید ضایعات به‌صورت عمده و متمرکز از خارج و داخل کشور، واردات مواد اولیه و افزودنی به‌صورت عمده و متمرکز، خرید آهن اسفنجی با قیمت مناسب از تولید‌کنندگان داخلی به‌صورت عمده و متمرکز، بررسی بحران و رکود فعلی و شناسایی راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای گریز از آسیب‌ها و عوارض آن، شناسایی خواسته‌های موثر، معقول و قابل قبول از دولت و چگونگی انجام اقدامات لازم در این خصوص، بررسی راهکارهای مناسب برای پیشگیری از کاهش قیمت شمش در دی ماه سال جاری در محل هتل بزرگ تهران برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد تا نمایندگان شمش فولاد با اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد کشور مذاکراتی داشته باشند تا در صورت توافق با ادغام درآن بتوانند مشکلات پیش‌روی خود را مرتفع کنند.