گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در طول ماه‌های سپری شده از سال جاری، افت کم‌سابقه در میزان سرمایه‌گذاری امور زیربنایی و دیگر صنایع پایه‌ای فولادبر از قبیل خودروسازی و حمل و نقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی موجب رکود گسترده و فراگیر در صنعت فولاد و کاهش متوالی حجم خریدها و قیمت انواع مصنوعات فولادی شد. طی این مدت و درحالی‌که اغلب تولیدکنندگان فولاد به‌خصوص بخش خصوصی، تجار و بازاریان فعال در این بخش روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند، اخیرا طبق بخشنامه گمرک صادرات محصولات فولادی و شمش بدون اخذ مجوزهای صادراتی تا پایان خرداد ماه سال ۹۳ برای بازرگانان، واحدهای تولیدی و حتی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی آزاد شده است.

اما ابلاغ این بخشنامه که به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت فولاد دیر‌هنگام بوده، انتقادهایی را به همراه داشته است. چند روز پیش دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه سیاست توسعه صادرات در این بخش یک ضرورت محسوب می‌شود گفت: تعیین زمان تا پایان خرداد ماه برای صادرات فولاد، یک مشی محافظه‌کارانه بوده و با واقعیات بازار همخوانی ندارد، مضاف بر اینکه شرط قائل شدن برای صادرات به زیان فعالیت در این عرصه منجر می‌شود.

به گفته خلیفه سلطان باید دوره زمانی صادرات محصولات فولادی حداقل به مدت یک سال پیش‌بینی شود تا این امر بتواند زمینه بهبود فعالیت تولیدکنندگان فولادی را فراهم سازد. در همین حال یکی دیگر از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان اینکه بازار فولاد با رکود روبه‌رو است اعلام کرده است: بازار صادرات نیازمند سیاستی دراز مدت است، نه اینکه فقط در یک مقطع کوتاه، محصولی ارائه شود و بعد از آن دوباره فروش قطع شود.

با این تفاسیر مساله آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی با توجه به اینکه راه یافتن به بازارهای صادراتی و یافتن کشورهای مقصد امری زمانبر بوده و از سوی دیگر مساله رکود بازار داخل کماکان پابرجاست، به نظر می‌رسد نباید در طول یک دوره کوتاه مدت تعریف و از سوی سازمان‌های مربوطه اعمال شود.

اگر سیاست‌گذاران ما قائل به اعطای این امتیازها و پیاده‌سازی سیاست توسعه صادرات و جایگزینی واردات هستند، این مهم باید در طول یک دوره میان مدت

و بلندمدت تعریف شود تا از این راه فولادسازان نیز بتوانند به خوبی روی سیاست‌های فروش خود در بازارهای خارجی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند، در غیر این‌صورت به‌رغم تمامی تلاش‌ها، تولیدکنندگان ما به موفقیت ماندگار و پایداری در امر صادرات برون مرزی دست نخواهند یافت.

به عنوان یک نمونه عینی از موفقیت یکی از تولیدکنندگان داخلی برای فروش محصول خود در خارج از کشور، سایت متال اکسپرت گزارش داده است، با کاهش فشار تحریم‌ها علیه ایران، کارخانه فولاد خوزستان موفق به ورود به بازار صادرات تختال شده است. ظاهرا قیمت‌های این عرضه کننده رقابتی بوده و موفق به فروش خوبی در تناژ بالا شده است. قیمت فعلی تختال ایران در خاور دور تا ۵۰ دلار از قیمت‌های سی‌آی‌اس پایین‌تر است، از این‌رو فولاد خوزستان ۳۵ هزار تن اسلب را به تایوان برای حمل ماه مارس فروخته است، هرچند برخی اظهار کرده‌اند هنوز مذاکره نهایی برای قیمت صورت نگرفته است.