تولید فولاد آلیاژی به 600 هزار تن می‌رسد
گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: با بهره‌برداری از پروژه کوثر ظرفیت اسمی ‌فولاد آلیاژی ایران به 600 هزار تن می‌رسد. مدیر عامل فولاد آلیاژی ایران با بیان مطلب فوق میزان تولید فولاد آلیاژی در سال جاری را حدود 400 هزار تن اعلام و اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح به تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته این واحد صنعتی در سال جاری بیش از 50 هزار تن بیش از برنامه تعیین شده، تولید می‌کند.

کیهان ادامه داد: در مجموع، شرکت فولاد آلیاژی ایران در دو بخش طرح توسعه خواهد داشت که فاز نخست آن روز دوشنبه به صورت رسمی ‌مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با بهره‌برداری از این طرح، تولید شرکت به میزان 250 هزار تن رشد داشته و حجم تولیدات آن به سالانه حدود
600 هزار تن می‌رسد.
وی در خصوص تاثیر این میزان رشد بر قیمت سهام شرکت گفت: با توجه به اقداماتی که صورت گرفته شاهد ارتقای سطح کیفی و کمی ‌محصولات فولاد آلیاژی و در نهایت سودآوری سهم نیز خواهیم بود زیرا یقینا رشد تولید در صورت‌های مالی شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت کما اینکه تاثیر مثبت راه‌اندازی این طرح در سال آتی با افزایش میزان تولید و بهره‌وری که دارد بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در خصوص مزیت‌های طرح کوثر نسبت به تولیدات قبلی شرکت گفت: در این طرح سعی شده با توجه ویژه به مزیت‌ها، هزینه‌های تولید را کاهش داده و بهره وری را افزایش دهیم.
به گفته وی، یکی از مزایای این پروژه تنوع تولید مقاطع میانی به سفارش مشتری در چهار سایز 120 ،130 ،150 و 180 است.
وی همچنین به حذف فرآیند تولید در واحد نورد سنگین اشاره و اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، کاهش قیمت تمام شده در رده محصولات تولیدی در نورد سبک از مزایای پروژه کوثر است. در این پروژه همچنین طول بیلت تولیدی از 6 متر به 12 متر می‌رسد.
رامین کیهان در تشریح میزان سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این پروژه گفت: پروژه کوثر با سرمایه‌گذاری حدود 65 میلیون یورو در بخش ارزی و 300 میلیارد ریال انجام گرفته و تجهیزات این پروژه شامل کوره قوس الکترونیکی به ظرفیت 40 تن و کوره پاتیلی به ظرفیت 40 تن و تجهیزات مواد رسانی به کوره‌ها و خط ریخته گری 4 شاخه با سرعت حداکثر 6/4 متر در دقیقه است.
بر این اساس با اجرای این پروژه همچنین برای 110 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه این طرح در مدت زمان کمتری به ظرفیت اسمی ‌خواهد رسید، گفت: با توجه به این نکته که پرسنل شرکت، کار آزموده و با تجربه هستند و این توسعه در فضای زیر سقفی صورت می‌گیرد، مدت زمان رسیدن به ظرفیت اسمی ‌اعلام شده تا پایان سال 93 است، در حالی که به طور متوسط سه سال برای رسیدن به ظرفیت اسمی ‌زمان لازم است.
کیهان همچنین با اشاره به طرح یزد یک گفت: طرح توسعه دیگری که داریم در واقع احداث واحدی مجزا با ظرفیت 700 هزار تن فولاد آلیاژی در کنار این واحد صنعتی است، این طرح زیرساخت‌های مجزا دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن به 15 درصد رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به توان شرکت فولاد آلیاژی ایران چرا این واحد صنعتی به تولید استنلس استیل نمی‌پردازد، گفت: فولاد آلیاژی ایران توان تولید استنلس استیل را دارد اما به غیر از توانایی فنی باید به لحاظ اقتصادی نیز صرفه اقتصادی داشت، تولید استنلس در فولاد آلیاژی ایران توجیه اقتصادی ندارد، این در حالی است که دنیا نمی‌تواند در بخش استنلس استیل با هند به رقابت بپردازد و به دلیل شرایطی که در این کشور فراهم شده بازار این محصول در اختیار این کشور است.
پروژه کوثر در روز 21 بهمن ماه با حضور حسین ابویی مهریزی معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ‌و میر محمدی استاندار یزد و جمعی از فعالان حوزه صنعت مورد بهره‌برداری
قرار گرفت.