احیای طرح‌های نیمه‌تمام در دستور کار

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: نگاهی اجمالی به تصمیمات و اقداماتی که از چند ماه پیش در بخش معدن و صنایع معدنی کشور صورت گرفته، نشان می‌دهد امیدواری‌های بیشتری در این حوزه وجود دارد. تکمیل طرح‌های نیمه تمام معدنی و برگشت شرکت‌های معتبر اروپایی به بازار رو به توسعه ایران یکی از این نشانه‌ها است. دولت نیز تمامی تلاش خود را بر این امر متمرکز کرده تا با برطرف‌سازی چالش‌های سرمایه‌گذاری، موقعیت جدیدی را به ویژه برای بخش معدن کشورمان رقم بزند. در واقع اگر جایگاه این حوزه در توسعه کشورها را در نظر بگیریم درمی‌یابیم که آینده اقتصاد متعلق به بخش معادن است و با سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این بخش، ‌رقیبی جدی برای صنعت نفت سر برخواهد آورد. بر همین اساس با سیاست‌های جدیدی که دولت در دست اجرا دارد و با انجام اکتشافات جدید در کشورمان، تضمین آینده صنایع معدنی آسان‌تر خواهد شد. برگزاری چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران نیز که با نگاهی به بازار سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته توسط روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد، مسیر تازه‌ای را برای بهبود روند روبه رشد این صنعت باز کرد، به طوری که شرکت‌های بزرگ فولادی در جهان با حضور در این گردهمایی آمادگی خود را برای بازگشت مجدد به صنعت فولاد ایران خاطرنشان کردند. روز گذشته اخبار مربوط به این همایش، به‌طور مشروح از روزنامه دنیای اقتصاد به اطلاع خوانندگان رسید، اما در حاشیه همایش، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفت‌وگوی کوتاهی با دنیای اقتصاد گفت: با سیاست‌های خوبی که دولت در پیش گرفته است امیدواریم زمینه‌های عملیاتی شدن جذب سرمایه‌های خارجی فراهم شود. خوشبختانه تعدادی از این مدیران بزرگ فولادی که در همایش بزرگ فولاد شرکت کردند مدیرانی هستند که طی سال‌های گذشته با ایران همکاری نداشتند، اما این سمینار شروعی است برای ارتباط‌ بیشتر و ما مذاکراتی با تک‌تک آنها خواهیم داشت و امیدوار هستیم با این جو مناسب، زمینه‌های همکاری مناسبی فراهم شود.

کرباسیان در ادامه افزود: ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای وظیفه‌ دارد همانند بازوی دولت در توسعه نه تنها صنعت فولاد بلکه کل معادن و صنایع معدنی ایران همکاری، فعالیت و پشتیبانی کند. این اساسی‌ترین وظیفه ایمیدرو است که در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه به دستاوردهای این همایش اشاره کرد و افزود: اولین موضوع این است که جایگاه صنعت فولاد و اهمیت آن یک بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت، چرا‌که در چند سال گذشته مغفول مانده بود و به علاوه نشان داد صنعت فولاد به دلیل اهمیت زیاد و برنامه‌های جامعی که دارد باید در دستور کار قرار بگیرد و با توجه به اینکه شرکت ملی فولاد منحل شده بود و دوباره احیا شده جایگاه ایمیدرو به عنوان یک سازمان هماهنگ‌کننده، سیاست‌گذار و برنامه‌ریز تعرف می‌شود که تاثیر زیادی در برنامه‌های آینده برای این صنعت خواهد داشت.

کرباسیان گفت: در تلاش هستیم مشکلات برخی از این طرح‌ها که مکان‌یابی خوبی نشده و متاسفانه در مکان‌های نا‌مناسبی قرار گرفته همچون مشکل آب، برق، گاز و راه‌آهن هر‌چه سریع‌تر برطرف شود. به این ترتیب احیای این طرح‌ها آغاز شده و پیشرفت آن هم بالای ۶۰ درصد است.

وی افزود: در هر صورت و در هر شرایطی ما تک‌تک این مشکلات را حل خواهیم کرد و امید است با همکاری وزارت نیرو، راه‌آهن و وزارت نفت با سرعت بیشتری پیش رویم. از طرفی نیز با وجود اینکه این مسائل و مشکلات روی قیمت تمام شده این محصولات تاثیر می‌گذارد اما این تصمیمی است که از قبل گرفته شده و ما باید این طرح‌ها را به اتمام برسانیم.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی، ایمیدرو می‌تواند با بخش خصوصی داخلی و خارجی مشارکت کند، ضمن اینکه قادر خواهد بود از صندوق توسعه ملی وام ارزی دریافت کند. مهدی کرباسیان افزود: ایمیدرو از هر نوع سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد از اکتشاف، استخراج و سایر تولیدات این بخش حمایت می‌کند.

به گفته وی، ایران مزیت‌های زیادی برای رشد و توسعه صنعت فولاد دارد که از جمله آنها انرژی و مواد اولیه است. کرباسیان ادامه داد: وظیفه‌ای که دولت به ایمیدرو محول کرده، جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی است که پیش‌زمینه‌های آن فراهم شده است.